20 - 03 - 2020
آماده پاسخگویی به نیازهای صنعت خودرو باشیم
امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به شرایط صنعت خودرو به «جهان صنعت» گفت: در این دوره که وزارت صنعت به دست رحمانی رسید انتظار میرود برای توسعه صنعت خودرو با ارائه راهکار، مشکلات از پیش پای این صنعت برداشته شود چراکه ضرورت دارد این صنعت وارد دورانی شود که نیازمند تغییر و تحول ساختاری و به طور خاص تحول در زنجیره تامین است. این زنجیره تامین که هماکنون شامل قطعهسازان بزرگ و کوچک و تولیدکنندگان مواد اولیه و ساختارهای لجستیکی مربوطه است، دارای ساختاری سنتی است که تولید در بستر آن برای رقابت در شرایط جدید، نامتناسب است.
به گفته کاکایی ساختار سنتی این زنجیره تامین، که در سالهای گذشته به تدریج رشد یافته است، متناسب رشد جهشگونه برای همپایی با این حرکت جدید خودروسازیها نیست و حرکتهای پراکنده نمیتواند این شبکه را آماده پاسخگویی به نیازهای پیش روی این صنعت کند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: حرکتی جمعی در سطح صنعت، اقتصاد و حتی سیاست کشور، لازم است تا این صنعت قابلیت تولد رقابتپذیر در سطح جهانی ارائه کند. صنعت خودرو امروز در جهان رویای پرواز به سمت انرژیهای نو را دارد و مسیر خود را بر این اساس چیده است و بر این اساس انتظارات مشتریان خود را مدیریت میکند تا بتواند در عرصه تجارت خود بنای نیازهای انسانهای بلند پرواز را پوشش دهد.
میخواهند خودروسازی را نابود کنند
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: از وزیر جدید صنعت و نهادهای امنیتی میخواهیم بررسی کنند که مانعتراشیهای صورت گرفته در برابر واقعیسازی قیمت خودرو که در حال نابود کردن صنعت خودرو و قطعه ایران است در کجا ریشه دارد.
کاکایی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین معضل صنعت خودرو تا همین لحظه، مساله قیمتگذاری دستوری و غیرواقعی این محصول است. نکته مهم این است که حدود شش ماه است قیمت نهادههای تولید به شدت بالا رفته به طوری که بعضا تا چهار برابر افزایش قیمت داشتهاند اما قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده و رسیدگی به این موضوع مدام به تعویق میافتد. لذا سوال این است که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است و اینکه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت چه کاری میتواند در این رابطه انجام دهد؟
وی ادامه داد: واقعیت این است که در کشور موانع ساختاری وجود دارد که اصولا با اینکه ظاهرا حامی صنعت هستند ولی این موانع ساختاری جلوی صنعت را گرفته است. به عنوان مثال شورای رقابت که تعیینکننده قیمت خودرو است، قیمت این محصولات را بر مبنای شرایط سال گذشته تعیین کرده و در نتیجه آن طور که اعلام شده در سالجاری تاکنون حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به صنعت خودرو وارد شده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به ایسنا گفت: علاوه بر این پیشبینی میشود در صورت ادامه شرایط فعلی تا پایان امسال، زیان صنعت خودرو از ناحیه قیمتگذاری دستوری و غیرواقعی خودرو به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.
وی خاطرنشان کرد: در این شرایط تنها دو خودروساز اصلی نیستند که متحمل زیان شدهاند بلکه قطعهسازان نیز به دلیل عدم واقعیسازی قیمت قطعات، زیانده شده و بسیاری از آنها ورشکست شدهاند. طبق آخرین آمارهایی که اعلام شده قطعهسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و خودروسازان به دلیل عدم واقعیسازی قیمت خودرو، قادر به پرداخت این مطالبات نیستند.
کاکایی با بیان اینکه اگر صنعت خودرو زمین بخورد بسیاری از صنایع وابسته با مشکل مواجه خواهند شد، تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال شاهد افت قابل توجه تولید خودرو بودیم که یکی از دلایل اصلی آن کمبود نقدینگی خودروسازان برای خرید مواد اولیه و پرداخت پول قطعات دریافتی از قطعهسازان است.
وی اظهار کرد: در چنین شرایطی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و نهادهای امنیتی باید به موضوع ورود کرده و مشخص کنند که چه بخشهایی در راه واقعی شدن قیمت خودرو سنگاندازی میکنند زیرا ادامه شرایط فعلی و تولید خودرو با ضرر و زیان، موجب نابودی صنعت خودرو و قطعه ما خواهد شد. در این زمینه هم وزارت صنعت و هم نهادهای بالاتر باید قبل از آنکه صنعت خودرو به طور کامل نابود شود اقدام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد