18 - 06 - 2023
آمادهسازی زیرساختها یا اصلاح برنامه تولید
گروه صنعت- قطعهسازان کشور برای در اختیار قرار دادن اتاق فکری در راستای تهیه نقشه راه صنعت خودروسازی و بهبود وضعیت قطعهسازی اعلام آمادگی کردند. با حضور عباس علیآبادی در وزارت صمت، صنایع کشور به خصوص خودروسازان و قطعهسازان که طی سالهای اخیر به شدت تحت تاثیر سیاستهای نسنجیده دولت به خصوص وزارت صمت قرار دارند، امید تازهای پیدا کردند تا وزیر جدید که اتفاقا فردی صنعتی و با تعامل بالا با بخش خصوصی است، صدای آنها را بشنود و به توصیههای آنان برای حل معضلات صنایع کشور رنگ و بوی اجرایی دهد. در حال حاضر صنایع خودرویی و به تبع آن صنایع قطعهسازی وضعیت مناسبی ندارند و با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم میکنند. در این میان دولت نیز جز اینکه به تصدیگری و دخالتهای بیرویه خود در امور بنگاههای بزرگ اقتصادی ادامه دهد، فکری برای رهایی این صنعت از مشکلات ندارد. به همین دلیل در شرایط فعلی تمام نگاهها به سمت عملکرد و نوع نگاه وزیر جدید صمت است تا اهالی صنعت بتوانند از این پس برای دستیابی به اهداف مشخصشده در زمینه خودرو و همچنین رشد تولید برنامهریزی کنند. بر اساس آنچه کارشناسان میگویند: وزیر جدید صمت در راستای تحقق برنامه تولید ۷/۱ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری دو راه دارد؛ نخست اینکه زیرساختهای تحقق تولید را فراهم کند و دوم، برنامه تولید را اصلاح کند.
صنعت خودروسازی نیازمند نقشه راه مشخص
در همین خصوص دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفت: صنعت خودروسازی نیازمند نقشه راه مشخص و تهیه و تدوین اسناد بالادستی است.
آرش محبینژاد بیان کرد: این نقشه راه باید به گونهای ترسیم و اسناد بالادستی طوری تدوین شود که با تغییر مجلسها و دولتها خللی در آن پیش نیاید.
وی با اشاره به رای اعتماد نمایندگان مجلس به «عباس علیآبادی» به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، ابراز امیدواری کرد که وزیر جدید صمت از نظر و مشورت بخش خصوصی واقعی و تشکلهای مردمنهاد این بخش بتواند بهترین استفاده ممکن را کند و ما قطعهسازان نیز آمادهایم اتاق فکری در اختیار وزیر قرار دهیم.
دبیر انجمن قطعهسازان همگن گفت: صنعت قطعهسازی کشور بهویژه در آن دسته از قطعاتی که به تولید انبوه رسیده، از توانایی تولید سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برخوردار است، اما مشکل اصلی فعلی این صنعت، تامین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی است.
مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان از خودروسازان
محبینژاد اظهار کرد: اکنون مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۲۶ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق تعیینتکلیف نشده است. وی تاکید کرد: تحقق برنامه تولید ۷/۱ میلیون دستگاهی خودرو در سال جاری، پیشنیازها و ملزوماتی نیاز دارد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور بیان کرد: وزیر جدید صمت در راستای این برنامه دو راه دارد؛ نخست اینکه زیرساختهای تحقق تولید را فراهم کرده و دوم اینکه برنامه تولید را اصلاح کند.
وی اضافه کرد: مهمترین مورد برای تحقق برنامه یادشده، تامین دستکم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی این صنعت، همراه با تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز است.
محبینژاد همچنین با اشاره به سبقه وزیر جدید صمت در مپنا و تلاشهای انجامشده در این شرکت برای برقیسازی خودروها تاکید کرد: در این زمینه بهجز اجزا و قطعاتی که در خودروهای برقی و احتراقی یک است، در قطعات برقی خودروها نیازمند اقدامات جدی هستیم.
فعالیت «ونیراتو» پس از ۹ سال توقف
در این خصوص همچنین عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفت: آمریکای لاتین بازاری مناسب برای صنعت خودروسازی و قطعهسازی است و حتی از برخی جهات میتواند از دیگر بازارهای قطعهسازان ایرانی بهتر باشد.
رضا رضایی با اشاره به سفر اخیر رییسجمهوری به سه کشور آمریکای لاتین، اظهار کرد: خبر خوب این بود که کارخانه خودروسازی «ونیراتو» در ونزوئلا با حمایتهای دولت ایران و جمهوری ونزوئلا، پس از ۹ سال توسط سایپا دوباره راهاندازی میشود و علاوه بر آن تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در مدت پنج سال و همچنین ایجاد خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا، در دستور کار قرار گرفته است.
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان همگن با اشاره به تولید پراید و سمند و همچنین انواع تراکتور در این کشور از سوی ایرانیها، تصریح کرد: بازار آمریکای لاتین از برخی جهات میتواند از دیگر بازارهای قطعهسازان ایرانی بهتر باشد، به شرط آنکه زیرساختهای آن فراهم شود.
وی از آمادگی این انجمن و قطعهسازان تابعه آن برای کمک به توسعه مراودات اقتصادی و تجارت کشورمان در این منطقه در مقوله خودروسازی خبر داد، اما در عین حال گفت: برای حضور قدرتمند در این منطقه باید مطالعات عمیق از بازار و صنعت این کشورها داشته باشیم.
باید به سمت برقیسازی خودروها حرکت کنیم
رضایی در ادامه اظهار کرد: به طور قطع جایگاه آینده صنعت خودروسازی کشور بر پایه خودروهای درونسوز و احتراقی نخواهد بود و ناگزیر از رفتن به سمت برقیسازی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آنطور که متخصصان امر عنوان میکنند، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد از خودروهای جهان برقی خواهند بود.
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان همگن افزود: امروز شاهدیم در آلمان که قلب خودروسازی اروپاست، شرکت تسلا صنعت خودروسازی برقی را توسعه داده و با استقبال اروپاییها نیز همراه شده است.
رضایی با اشاره به سکانداری «عباس علیآبادی» در رأس وزارت صنعت، معدن و تجارت و سابقه نسبتا طولانی وی بر مدیریت شرکت مپنا، ابراز امیدواری کرد که با حضور وی، زیرساختهای لازم برای برقیسازی خودروها فراهم شود و فاصله ما با کشورهای پیشرو در این صنعت کاهش یابد.
وی با اشاره به تولید اتوبوس برقی از سوی یکی از خودروسازان داخلی و همچنین سواری برقی توسط خودروساز دیگر، بیان کرد: وزیر جدید صمت سالهاست در زمینه خودروهای برقی مطالعه داشته، اقداماتی را به انجام رسانده و مدیران خبره را به خدمت گرفته است.
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان همگن تصریح کرد: با توجه به اینکه علیآبادی بخش خصوصی را قبول داشته بر استراتژیک بودن صنعت خودرو اذعان دارد، میتوان امیدوار بود تا سروسامانی به این صنعت در کشور داده شود.
رضایی گفت: امیدواریم با حضور این مدیر توانمند که دستی بر آتش صنعت دارد، شاهد بازنگری در توسعه کلان اقتصادی برپایه
تولید باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد