25 - 11 - 2022
آلودگی در راه است
جامعه- هوای صبح شنبه در تهران بسیار دلپذیر بود.تعطیلیها و بارندگی موجب شد صبح دیروز میزان ذرات معلق کوچکتر از
دو و نیم میکرون که شاخص معروف آلودگی هواست به ۷۴ برسد که از حد استاندارد آنکه ۱۰۰ است بسیار کمتر به نظر میرسد. اما از انتشار این خبر دیری نمیپاید که کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام میکند آلودگی هوا از روز دوشنبه بازمیگردد و تهرانیها باید منتظر وارونگی شدید هوا طی روزهای دوشنبه و سهشنبه در پایتخت باشند.
ظاهرا وزش باد! امروز پایان مییابد و سردی هوا موجب اینورژن یا وارونگی هوا میشود.وارونگی هوا زمانی رخ میدهد که هوای سطح زمین سردتر از هوای بالای خود باشد به همین علت با هوای بالای خود مخلوط نمیشود و هوا پایدار میماند پس هوای گرم مثل یک پتو بالای این سطح سنگین و آلوده میماند و وضعیت بسیار خطرناکی از آلودگی را ایجاد میکند و شرایط تنفسی و سلامتی نوزادان، کودکان، سالخوردگان و بیماران قلبی و ریوی را به طرز خطرناکی مورد تهدید
قرار میدهد.
در تهران ۱۷ هزار تاکسی فرسوده و ۷۰ هزار خودرو معیوب در حال تردد است و با این وجود معاینه فنی پس از دو سال تولید خودرو به پنج سال افزایش یافته است.
روز گذشته جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در محل استانداری تشکیل شد تا درخصوص روزهای دوشنبه و سهشنبه که با بحران آلودگی مواجه هستیم پیشبینیهایی صورت پذیرد.در این جلسه نمایندگان و اعضای بیش از ۱۸ سازمان، نهاد و وزارتخانه مرتبط حضور داشتند.در این جلسه شهرداری پیشنهادهایی داد و هر اقدام پیشنهادی به رای حاضران گذاشته شد.
آلودگی هر موتورسیکلت برابر با ۸ خودرو!
محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران که در این جلسه حضور داشت، گفت: قرار شده است که هواشناسی از این پس پیشبینی وضعیت هوا را هفت روز زودتر به مسوولان و سازمانهای سیاستگذار اعلام کند تا زودتر بتوانند راهحلی جز تعطیلی برای روزهای آلودگی هوا پیدا کنند.
وی گفت: آلودگی هر موتورسیکلت در تهران برابر با هشت خودرو است اما با این همه به دلیل مسایل اجتماعی؛ جلوگیری از تردد آنها در سطح شهر حتی در محدوده طرح ترافیک در روزهای هشدار رای نیاورد!
به نظر حقانی آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت نیروگاهها، کارخانجات و خودروهاست.
وی در اینباره افزود: پیشنهاد داده شد که هرچه سریعتر سوخت نیروگاهها از مازوت به گازوییل تغییر کند.
همچنین به گفته این عضو شورا قرار شده است درخصوص سوخت خودرو که قرار بوده در سال ۹۱ به یورو ۴ و در سال ۹۲ به یورو ۵ ارتقا یابد، اقداماتی صورت گیرد.
حقانی افزود: در این جلسه قرار شد که شهرداری از سوزاندن زبالهها و انجام فعالیتهای عمرانی در شب تا حداکثر امکان خودداری کند.
جالب اینکه به گفته وی، شهرداری تنها مخالف توقف اجرای طرح زوج و فرد بوده است اما در مقابل بر توسعه خطوط BRT و توقف فروش روزانه طرح ترافیک موافق بوده است.
وی گفت: با توجه به اینکه ۱۷ هزار تاکسی از رده خارج و ۷۰ هزار خودرو معیوب در تهران تردد میکنند ضرورت دارد که هرچه سریعتر برای از رده خارج شدن این خودروها در سطح شهر تهران اقدامی صورت پذیرد.
نماینده سازمان هواشناسی در این جلسه گفت: طی روزهای دوشنبه و سهشنبه با بحران آلودگی هوا مواجه هستیم و طی این مدت وارونگی شدید هوا را خواهیم داشت.
وی افزود: تا روز دوشبنه وضعیت هوای تهران با توجه به سرعت وزش باد کیفیت مطلوبی خواهد داشت و از روز چهارشنبه به بعد نیز شاهد وزش باد در پایتخت خواهیم بود.
وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران نیزدر این جلسه با اشاره به بسته پیشنهادی شهرداری در مواقع اضطراری آلودگی هوا گفت: ممنوعیت تردد موتورسیکلتها در هسته مرکزی شهر، راهاندازی سرویس ادارات، شناور شدن ساعات کار ادارات و مدارس و توقف ۷۰ هزار خودرو پیکان آلاینده در سطح پایتخت جزو پیشنهادات شهرداری تهران است.
در بسته پیشنهادی شهرداری تهران در کوتاهمدت برای شرایط خاص چنین آمده است:
۱- ممنوعیت حرکت پیکان و خودروهای دودزا خصوصا کامیون و کامیونت
۲- ممنوعیت تردد موتورسیکلت در محدوده طرح ترافیک
۳- اصلاح ساعت کار صبحها از ۳۰/۶ تا ۱۰ (صنایع و نظامی ۳۰/۶، مدارس ۳۰/۷، ادارات ۳۰/۸، بازار ۱۰)
۴- دایر کردن مجدد سرویس ادارات
۵- تصویب فوری راهاندازی BRT همت
۶- ارزیابی عملکرد تصمیمهای کمیته اضطرار؛ میزان اجرا و تاثیرگذاری مراجع علمی مثل جهاد دانشگاهی
آلودگی هر پیکان برابر با ۳۰ خودرو
نماینده شهرداری تهران با اشاره به ایجاد آلودگی توسط بعضی از وسایل نقلیه گفت: هر پیکان به اندازه ۳۰ برابر خودرو معمولی آلودگی ایجاد میکند یا هر موتور هشت برابر یک خودرو معمولی آلودگی ایجاد میکند.
نورزی با اشاره به اینکه ما با تداوم طرح زوج و فرد از در منزل مخالفیم ادامه داد: به دلیل اینکه این طرح بدلیل عدم توان پلیس در کنترل دقیق واقعا عملی نیست و عملا اقتصاد پایتخت را فلج میکند.ضمنا بایستی مصوبات و آییننامههای متعدد لغو و به عنوان یک برنامه باید قانون هوای پاک در مجلس تصویب شود.
خودروهای بیکیفیت یعنی آلودگی هوا
تا وقتی مردم مجبور به استفاده از خودروهای بیکیفیت باشند، وضعیت آلودگی هوا در تهران و حتی سایر شهرها تغییری نخواهد کرد.
مراد هاشمزهی، نماینده مجلس با اعلام این مطلب افزود: اگر سطح فعلی کیفیت خودروهای داخلی رشد کند، بخشی از مشکل آلودگی هوا نیز حل میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در کمیسیون بهداشت مجلس برای کم کردن زمان معاینه فنی طرحی دارید، گفت: در این کمیسیون طرحی با این موضوع مطرح نشده و معاینه فنی زیاد دقیق نیست و نمیتوان برای حل مشکل بر آن تکیه کرد!
این مساله در حالی مطرح میشود که کاهش زمان انجام معاینه فنی از سال دوم تولید خودرو به پنج سال مورد انتقاد بسیاری از جمله معاونت حملونقل ترافیک شهرداری و اداره کل محیطزیست تهران است.گفته میشود که خودروها به عنوان یکی از دلایل افزایش آلودگی هوای تهران مطرح است و کاهش زمان معاینه فنی به عنوان یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد