19 - 02 - 2024
آشفتگی بازار رزرو اقامتگاه
نادر نینوایی- اگر در جستوجوگرهای اینترنتی عبارت «رزرو اقامتگاه» را تایپ کنید، با تعداد بسیار بالایی از سایتهای رزرو مواجه میشوید که جملگی آنها مدعی ارائه ارزانترین و بهترین خدمات در زمینه اجاره اقامتگاه هستند .
اگرچه در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که این تعدد و تنوع بالای سایتهای رزرو اقامتگاه امری مثبت است، اما در عمل به سبب فراهم نبودن امکان مقایسه در پلتفرمی یکپارچه، این تعدد سایتها نهتنها به کمک کاربر و متقاضی خدمات نیامده، بلکه حتی بیشتر او را گیج و سردرگم میکند.
قیمتهای متفاوت برای اقامتگاهها، مشخص نبودن تفاوت امکانات ارائهشده در واحدهای اقامتی و انبوه اطلاعات فلهای که بدون چارچوب منظم به سوی کاربر سرازیر میشوند، عرصه فعالیت سایتهای رزرواسیون اقامتگاهها را به ملغمهای در هم تنیده تبدیل کرده که توانایی تصمیمگیری صحیح و سنجیده را از مردم میگیرد.
آنطور که یکی از کارشناسان حوزه کسبوکار و سرمایهگذاری به «جهانصنعت» گفته، چنانچه شرایط لازم برای ارائه یکپارچه و تجمیعشده اطلاعات واحدهای اقامتی در پلتفرمی یکپارچه ایجاد شود، هم مردم فضای مناسبتری برای مقایسه و انتخاب واحدهای اقامتی مدنظر خود دارند و هم سایتهای ارائهدهنده خدمات رزرواسیون اقامتگاه میتوانند به شکل بهتر و موثرتری خدمات خود را ارائه کنند.
چالش تعدد سایتهای رزرو اقامتگاه
نفیسه صادقی کارشناس حوزه کسبوکار و سرمایهگذاری درخصوص تعدد وجود سایتهای رزرو اقامتگاه و چالشهای آن به «جهانصنعت» گفت: تصور کنید ۲۰ پلتفرم متفاوت وجود دارد که قیمت رزرو اقامتگاه در شهرهای مختلف را به کاربر ارائه میدهند، طبیعی است که فرد صرفا میتواند تعداد محدودی از آنها را بدون آنکه دچار سردرگمی شود با یکدیگر مقایسه کند، بنابراین قصد دارم بگویم تعداد پلتفرمهای فعال در حوزه رزرواسیون اقامتگاه به مشتری کمک نمیکند.وی افزود: چنانچه در قالب یک پلتفرم مقایسهای تمام این سایتها و پلتفرمهای جداگانه حضوری یکپارچه و با قابلیت امکان مقایسه داشتند، نتیجه میتوانست برای کاربر مفید باشد. در نظر داشته باشید که مخاطب وقتی با لیستی بیانتها از سامانههای رزرو اقامتگاه مواجه شود که شاید گزینههای مشابهی را هم در لیست خود ارائه کنند، دچار سردرگمی میشود و نمیتواند انتخاب مطلوبی داشته باشد. درواقع کاربر ناچار میشود چندین تب مختلف در مرورگر خود باز کند و مرتب بین آنها جابهجا شود تا بتواند بهصرفهترین و مناسبترین گزینه را انتخاب کند.
صادقی ادامه داد: توجه داشته باشید که لیست خدمات ارائهشده و آپشنها نیز بسیار متنوع و متکثر است. به عنوان مثال ممکن است یکی از سایتهای رزرو اقامتگاه قیمت پایینتری را ارائه دهد، اما خدماتش در سطح پایینتری باشد یا ممکن است یک سایت قیمتش بالاتر باشد، اما خدمت بیمه را ارائه کند و دیگری بیمه یا خدمت دیگری را فاکتور گرفته و ارائه ندهد. طبیعتا در این وضعیت سردرگمکننده ممکن است مخاطب نتواند متوجه تمام این موارد شود و انتخاب صحیح و مناسبی داشته باشد.
نیاز به ایجاد یک پلتفرم جامع
باتوجه به کلاف سردرگم و گیجکننده فعلی در حوزه سایتهای رزرو آنلاین اقامتگاه به نظر میرسد که ایجاد و در نظر گرفتن راهکاری برای عبور از وضعیت فعلی باید مدنظر فعالان حوزه قرار گیرد.صادقی کارشناس حوزه کسبوکار و سرمایهگذاری در پاسخ به این پرسش که تصور میکند راهحل عبور از شرایط فعلی و باز کردن گره وضعیت کنونی سایتهای رزرو اقامتگاه چیست، ابراز داشت: چنانچه یک پلتفرم جامعی که بتواند حکم یک market place
(میدان بازار) باشد، ایجاد شود میتواند راهگشا باشد. برخی پلتفرمهای موجود در بازار تلاشهایی برای تحقق این موضوع داشته اند، اما این امر آنطور که باید و شاید فراگیر و جامع نشده است. در واقع یک پلتفرم جامعی که تمام سایتهای رزرو اقامتگاه را پوشش دهد تاکنون ایجاد نشده و چالش موجود نیز همین مساله است.
وی افزود: به نظرم تعدد سایتهای رزرو اقامتگاه اگرچه فینفسه امر مطلوبی است، اما نباید صرفا در قالب انحصاری و تک فردی باشد.
اثرات مثبت یکپارچهسازی
یکپارچهسازی و ارائه جامع و یکجای اطلاعات رزرو اقامتگاه میتواند برای هر دو سو امری مثبت باشد و هم عواید آن نصیب مردم شده و هم خود گردانندگان پلتفرمها از افزایش فروش بهرهمند شوند. مطمئنا تجمیع اطلاعات افزون بر ساده شدن انتخاب اقامتگاه برای مردم میتواند میزان درآمدزایی و بازدید پلتفرمهای جدا افتاده را افزایش داده و اقتصاد این حوزه را بهبود بخشد.
صادقی کارشناس حوزه کسبوکار و سرمایهگذاری درخصوص آثار مثبت تجمیع سایتهای رزرو اقامتگاه ابراز کرد: یکپارچهسازی میتواند در چارچوب قوانین و مقررات به این حوزه کمک کند موجب شود که تمام پلتفرمهای فعال در این حوزه از قوانین مشابه و جامعی تبعیت کنند. طبیعتا همین یکپارچه شدن و وجود قوانین مشخص به نوبه خود موجب افزایش اعتماد و اعتمادسازی خواهد شد. در واقع وجود قوانین مشخص در قالب پلتفرمی واحد موجب میشود مسائلی نظیر اینکه قیمت به صورت آنلاین به یک شکل ارائه شده و بعد هنگام تماس تلفنی پلتفرم مدعی شود که هزینههای جانبی نیز باید به رقم نهایی افزوده شود، شکل نگیرد.وی ادامه داد: «البته باید توجه داشت که در بعضی موارد خصوصا درخصوص رزرو اقامتگاه و هتل در خارج از کشور، مساله نوسانات قیمت دلار نیز دخیل است و نباید یکطرفه به قاضی رفت. به صورت کلی میخواهم بگویم که متاسفانه در حوزه رگولیشن و تنظیمگری قوانین رسیدگی لازم وجود ندارد. در حالی که در حوزه فینتکها شاهد آن هستیم که مقررات و آییننامههای سفت و سختی وجود دارد، اما در حوزه رزرو اقامتگاهها این جامعیت و اجرای محکم قوانین دیده نشده است و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.»
در نهایت باید گفت باتوجه به آشفتگی کنونی بازار رزرو اقامتگاه، انتظار میرود که فعالان این حوزه اختلافات و رقابت همیشگی خود را برای مدت کوتاهی کنار گذاشته و دور یک میز جمع شده و با ایجاد یک پلتفرم جامع، هم به درآمدزایی خود کمک کرده و هم انتخاب کاربر و متقاضیان خدمات را تسهیل کنند.
انتظار میرود که بخش دولتی نیز با روشن کردن قوانین این حوزه و نظارت مناسب، شرایط را برای ارائه مطلوبتر خدمات رزرو اقامتگاه به مردم و برقراری رقابت عادلانه فراهم آورند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد