17 - 02 - 2020
آشفتهبازار موبایل
شرکتهای الجی و سامسونگ به تازگی به فعالیت خود در ایران خاتمه دادند. این اتفاق به دلیل تحریمهای گسترده آمریکا علیه ایران و هراس شرکتهای بزرگ از قرار گرفتن در لیست تحریمها یا لیست سیاه آمریکا رخ داده است. سامسونگ و الجی به ترتیب در دهههای ۳۰ و ۵۰ میلادی تاسیس شدند. سامسونگ با بیش از ۲۷۶ هزار نفر کارمند و کارگر و شرکت الجی با ۷۲ هزار کارمند و کارگر از بزرگترین شرکتهای آسیایی فعال در زمینه تولید لوازمخانگی به شمار میآیند.
کارشناسان بر این باورند که سامسونگ از هراس از دست دادن بازار آمریکا و یا دچار شدن به سرنوشتی همچون هوآوی یعنی تحریم و قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا ترجیح داده است با ایران قطع همکاری کند. شاید هم رییس هیاتمدیره سامسونگ با خروج از ایران قصد داشته خود را از مهلکه نجات دهد؛ او نه تنها از سمت خود در این شرکت کنارهگیری میکند بلکه به جرم خرابکاری در فعالیتهای اتحادیهای کارگران به ۱۸ ماه زندان محکوم شده است. خبرها حاکی از آن است که لی سانگ هون» رییس هیاتمدیره سامسونگ الکترونیک از مقام خود کنارهگیری میکند. این شرکت به زودی جانشین هون را تعیین میکند. بسیاری از کاربران موبایل از قطع شدن خدمات پس از فروش سامسونگ هراس دارند و فعالان بازار موبایل نیز آینده نامعلومی را پیشروی خود میبینند.
سامسونگ به پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش ادامه میدهد
شرکت سامسونگ در بیانیه رسمی خود اعلام کرد به تعهدات خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش در ایران ادامه میدهد. روابطعمومی سامسونگ در ایران، بیانیه رسمی این شرکت را برای رسانهها ارسال کرد. متن این بیانیه به این شرح است:
شرکت سامسونگ همواره نهایت احترام را برای خانواده هواداران و مصرفکنندگان خود در ایران قائل بوده و حضور و ارتباطی قوی با بازار بزرگ ایران داشته است. با وجود تحولات اخیر و مشکلات ایجاد شده در مسیر تبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هواداران خود به جدیدترین محصولات و فناوریهای خود است. سیاست ما مبتنی بر حفظ حضور در بازار ایران در سالهای اخیر و با وجود تمامی تحولات تغییر نکرده است. در همین راستا و با وجود همه مشکلات، سامسونگ رسما اعلام میکند که تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را به صورت کامل ادامه خواهد داد. در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانیای در زمینه پشتیبانی و تامین قطعات در آینده نخواهند داشت.
این بیانیه به دنبال خبری که به تازگی خبرگزاری ایرنا در مورد پایان کار الجی و سامسونگ در بازار لوازم خانگی ایران منتشر کرد، در اختیار رسانهها قرار داد. علیرضا موسویمجد، رییس هیاتمدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به ایرنا گفت: پایین آوردن تابلوهای شرکت کرهای سامسونگ از مغازهها چند وقتی است که آغاز شده و در هفتههای آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار میشود.
جدایی سام از سامسونگ
مدیران سام اعلام میکنند که همکاری سامسونگ کرهجنوبی با این شرکت قطع شده اما تاکید دارند که خروج سامسونگ از ایران، مسالهای نیست که سام الکترونیک و یا اعضای اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره آن اظهارنظر کنند، بلکه خود مدیران سامسونگ باید در قالب یک بیانیه رسمی آن را اعلام کنند.«احسان فدایی» مدیر روابطعمومی گروه سام (شامل سام الکترونیک، سام سرویس، سام پخش و حافظ پخش (تولید لوازم خانگی سامسونگ) و گروه تولیدی تکوین الکترونیک) در این رابطه به دیجیاتو گفت: گروه سام از دهه هفتاد در بازار فعالیت دارد و در همان اوایل با سامسونگ در زمینه تلویزیون همکاری خود را آغاز کرده و این دو شرکت مجزا و مستقل با یکدیگر همکاری خود را آغاز کردند و یک شرکت به اسم سام الکترونیک هم تاسیس شد که در زمانی توانست تولید قطعات هم داشته باشد.
فدایی گفت: این نقطه شروع تولید مشترک این شرکت ایرانی با سامسونگ بوده اما با موج دوم تحریمها در زمان ترامپ، این همکاری خدشهدار شد و امکان تامین قطعات از سمت کرهای برای شرکت آنها وجود نداشت.
او افزود: در شرکتهای چینی نیز کیفیتهای رتبه بالا و پایین وجود دارد و آنها در این چند ماه، سعی کردند تا بیزینس خود را در کشور زنده نگه دارند. ما باید خطوط تولید خود را عوض میکردیم که این مساله ضرر هنگفت مالی برایمان داشت، از همین رو تصمیم گرفتیم که با شرکت بزرگ چینی که با خود سامسونگ کره همکاری میکند وارد مذاکره شویم و در نهایت توانستیم این همکاری را با این شرکت داشته باشیم تا برند بیست سالهمان با محصول بد کیفیت خراب نشود.
فدایی درباره خدمات پس از فروش محصولات سامسونگ بیان کرد: ما همچنان خدمات پس از فروش محصولات سامسونگ که گارانتی سام سرویس گرفتهاند ارائه میدهیم. در واقع شرایط تحریمها و اقتصادی فعلی اصلا قابل پیشبینی نیست که بدانیم آینده چه میشود.
فدایی گفت: در بازار ایران هیچوقت اپل دفتر و نماینده رسمی نداشته و با ذکر این موضوع پرسشی را مطرح میکند که بهنظر میآید بیربط به آینده محصولات سامسونگ نیست: اپل نمایندگی ندارد اما آیا مردم به دنبال این گوشیها نبودند و محصولات اپل از سبد خرید مردم حذف شده است؟
خروج سامسونگ بر بازار موبایل بیتاثیر است
فعالان بازار علاءالدین بر این باورند که تعطیلی نمایندگیها و قطع همکاری برندهای سامسونگ و الجی در ایران تاثیر چندانی روی بازار موبایل برجای نمیگذارد چراکه گوشیهای سامسونگ نه از کرهجنوبی بلکه از دوبی وارد کشور میشوند.سامان حسینی، فعال بازار علاءالدین به «جهانصنعت» گفت: شرکت الجی مدت زمان بسیار زیادی است که موبایلهایش در ایران یافت نمیشود و مدتها پیش موبایلهای این شرکت ناموجود شدهاند.
او افزود: قطع همکاری و تعطیلی دفاتر شرکتهای الجی و سامسونگ تاثیر چندانی روی بازار موبایل بر جای نمیگذارد چراکه این محصولات از کرهجنوبی وارد ایران نمیشوند بلکه از دوبی وارد میشوند.
حسینی در ادامه بیان کرد: تمام شرکتهای واردکننده موبایل محصولات خود را از دوبی وارد میکنند. به همین دلیل قطع همکاری سامسونگ تاثیر چندانی بر بازار موبایل بر جای نمیگذارد.
او گفت: دلیل افزایش قیمت موبایل در ایران افزایش قیمت درهم و دلار است. از سوی دیگر به دلیل شیوع ویروس کرونا از چین دیگر موبایل از این کشور وارد ایران نمیشود. همین امر نیز موجب افزایش قیمت موبایل شده است.
این فعال بازار علاءالدین در رابطه با خدمات پس از فروش گوشیهای هوشمند بیان کرد: تمامی شرکتهایی که محصولات خود را با گارانتی میفروشند موظفند خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارائه دهند.
او تاکید کرد: نمایندگیهای سامسونگ در گذشته هم حضور چندان فعالی در بازار موبایل ایران نداشتند و گارانتیهای گوشیهای سامسونگ معمولا بینالمللی یا گارانتی سراسری خاورمیانه بود و متعلق به خود شرکت سامسونگ نبود.
حسینی گفت: به طور کلی عرضه و تقاضا در بازار موبایل قیمتها را تعیین میکند و نه حضور یا عدم حضور نمایندگیهای موبایل در کشور.
سامسونگ با برند سام میآید
رییس اتحادیه صوتی و تصویری و موبایل اعلام کرده است که احتمالا برند سامسونگ با برند سام وارد ایران شده و مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد.
ابراهیم درستی به «جهانصنعت» گفت: گوشیهای موبایل سامسونگ به راحتی با یک برند دیگر قابل جایگزینی است بنابراین اگر این برند دیگر در ایران فعالیت نکند هم مشکل ایجاد نمیشود.
او در رابطه با وضعیت خدمات پس از فروش گوشیهای سامسونگ پس از خروج این برند از ایران بیان کرد: شرکتهایی که گوشیهای هوشمند را با گارانتی یا وارانتی میفروشند موظفند خدمات پس از فروش را به مشتری ارائه کنند و تا هر زمانی که گارانتی مربوطه معتبر است باید خدماترسانی کنند.
درستی بیان کرد: شرکتها موظفند در زمینه خرابی موبایل، تعویض قطعات آنها و دیگر مشکلات به مشتریان تا موعد گارانتی خدماترسانی کنند.
او تاکید کرد: ممکن است سامسونگ با برند سام وارد ایران شود و نگرانیای در این زمینه وجود ندارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد