30 - 08 - 2021
آزادسازی قیمت خودرو در دستور کار نیست
رییس شورای رقابت با تشریح جزئیات مصوبه این شورا مبنی بر سهیم شدن خریداران در خودروهای پیشخریدی تاکید کرد: این مصوبه که عطف به ماسبق نمیشود مقدمهای برای آزادسازی قیمتها نیست.
رضا شیوا در خصوص مصوبه اخیر شورای رقابت که در آن خریداران در بخشی از قیمت خودرو سهیم خواهند بود، گفت: در این مصوبه ما دغدغه جدی خریداران خودرو را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت تصمیم گرفتیم که مصرفکننده با توجه به مبلغ پیشپرداختی که در ازای خرید خودرو به شرکتهای خودروسازی پرداخت میکند، در قیمت تمام شده خودرو سهیم باشد.
به گزارش تسنیم، وی در این رابطه با اعلام اینکه این مصوبه عطف به ما سبق نیست، افزود: این مصوبه از تاریخ ابلاغ آن قابل اجراست و شامل گذشته نمیشود. البته سود مشارکتی که شرکتهای خودروسازی به مصرفکنندگان پرداخت میکردند در چارچوب تصمیمگیری خود خودروساز است. به نحوی که شاید برخی خودروسازان برای تشویق خرید سودی را برای خریداران در نظر بگیرند اما سوال این است اگر کسی سود مشارکت دریافت کند این مصوبه شاملش نمیشود یا خیر، باید بگویم شورا برای تمام کسانی که پیشخرید میکنند این مصوبه را اجرایی میکند.
رییس شورای رقابت با تاکید بر اینکه در سال گذشته گزارشات بسیار زیادی از سوی خریداران خودرو به ما ارسال شده بود، افزود: در این شکایات مصرفکننده اعلام کرده است که حدود یک یا دو سال گذشته مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به خودروساز داده است اما در زمان دریافت خودرو ارزش پول پرداختی ما کاهش یافته و باید متناسب با تورم، هزینه بیشتری را برای مابقی قیمت خودرو پرداخت کنیم که این موضوع اصلا عادلانه نیست.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر کسی برای یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیش پرداخت داده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت کند.
شیوا تاکید کرد: برخی میگویند این مصوبه مقدمهای برای آزادسازی قیمتهاست در حالی که باید بگویم این مصوبه ربطی به این موضوع ندارد ما متناسب با شکایات مردم این مصوبه را تصویب کردهایم.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی به دلیل مشخص نبودن قیمت خودرو متناسب با فرضیات محصولاتی را خریداری کرده بودند که این موضوع اصلا درست نیست. در همین زمینه نیز ما مصوب کردیم که قیمت خودرو باید در زمان پیش فروش قطعی اعلام شود.
گرانی بازار نتیجه قیمتگذاری دستوری است
صحبتهای رییس شورای رقابت در حالی مطرح میشود که فعالان صنعت خودروسازی و قطعهسازان معتقدند قیمتگذاری تکلیفی باعث شده تا اختلاف قابلتوجهی بین نرخ کارخانه و بازار آزاد خودرو وجود داشته باشد که این اختلاف قیمت به جیب دلالان میرود.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان در اینباره اظهار داشت: زمانی که قیمت ارز افزایشی است، قیمت خودرو و مواد اولیه ساخت آن نیز افزایش پیدا میکند.
به گزارش فارس، وی در عین حال گفت: اکنون عرضه خودروسازان افزایش یافته است و این منطقی نیست که افزایش عرضه داشته باشیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو هم اتفاق بیفتد. اکنون بحث سوداگری مطرح است که همان اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.
دبیر انجمن قطعهسازان گفت: اولین عامل در اقتصاد آزاد، این است که دولت باید از قیمتگذاری دستوری کنار بکشد، وقتی قیمتگذاری دستوری باشد روند عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا میکند.
وی گفت: قطعات نیمههادی وای سی افزایش قیمت چهاربرابری داشتهاند که این قطعات ساخت داخل نیستند و از طریق واردات تامین میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد