آخرین وضعیت پیشرفت راهآهن شلمچه- بصره

جهانصنعت– راهآهن ۲۰ساله شلمچه- بصره پس از اتمام مینروبی مسیر در ابتدای سال، تحویل طرف عراقی برای ادامه عملیات اجرایی شد. آنطور که مدیرعامل راهآهن گفته، تعهدات راهآهن جمهوری اسلامی ایران براساس وعدههای داده شده تا پایان سال خواهد بود که اگر مباحث مربوط به انتقال ارز حل شود، میتواند به تعهدات خود در موعد مقرر برسد، ولی اصل پروژه، سه سالی از طرف راهآهن عراق به طول خواهد انجامید.
آنطور که در برخی منابع آمده است احداث خط ریلی شلمچه- بصره از حدود ۲۰سال پیش مطرح شد اما بنا بر دلایل متعددی ازجمله حضور داعش در عراق و نبود اعتبارات کافی این طرح عملیاتی نشد و سرانجام این پروژه بعد از گذشت ۲۰سال، شهریورماه ۱۴۰۲ کلید خورد.
احداث این خط ریلی ۳۲کیلومتری میتواند ایران و عراق را با ریل به یکدیگر متصل کند و مزایایی همچون فراهم شدن امکان سفر ریلی با رفاه بالا برای زائران ایرانی عتبات عالیات و زائران عراقی به همراه دارد و البته در کنار آن به افزایش تعاملات میان دو کشور نیز کمک خواهد کرد.
اردیبهشتماه امسال بود که معاون راهآهن خبر داد پیرو تاکیدات وزیر راهوشهرسازی و پیگیریهای مدیرعامل راهآهن، مینروبی پروژه خط آهن شلمچه- بصره زودتر از برنامه زمانبندی به اتمام رسید و این خط برای شروع عملیات اجرایی تحویل طرف عراقی شد.
آنطور که مدیرعامل راهآهن پیشتر خبر داده بود، بین دولت عراق و شرکت اسپانیایی نیز برای انجام عملیات اجرایی قراردادی منعقد شده و قرار است احداث ادامه این مسیر ریلی با همکاری این شرکت اسپانیایی همراه شود.
در این راستا نیز فرزانه صادق، وزیر راه وشهرسازی در سفری که خردادماه به عراق داشت با اعلام اینکه عملیات مینروبی مسیر شلمچه- بصره به اتمام رسیده از پیگیری مکرر رییسجمهوری اسلامی ایران برای تکمیل راهآهن شملچه- بصره خبر داد و تاکید کرد که ضرورت دارد طرف عراقی با معرفی شرکت کنترل کیفیت، اراضی مینروبی شده را تحویل بگیرد. با تحویل گرفتن اراضی مینروبی شده توسط عراق قطعا این پروژه سرعت خواهد یافت.
او همچنین عنوان کرد که ساخت پل تکنیکال متحرک اروند را تا پیش از اربعین سال آینده تکمیل خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری کشور عراق عملیات احداث راهآهن شملچه- بصره نیز تا سال بعد به اتمام برسد.
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن نیز اخیرا در تشریح آخرین وضعیت راهآهن شلمچه- بصره گفت: مینروبیهای مسیر شلمچه- بصره به طور کامل به اتمام رسیده است. احداث پل هم در حال انجام است. پیمانکار اسپانیایی تقاضا کرده عرض مینروبی را از ۶۰متر به ۲۰۰متر افزایش دهد که راهآهن عراق نهایتا پذیرفت با هزینه خودشان قرارداد را با شرکت ایرانی منعقد کنند. این قرارداد منعقد شده و در حال اجرای آن هستند. امیدوارم مشکلی ایجاد نشود و شرکت اسپانیایی هم هرچه سریعتر زیرسازی مسیر ۳۴کیلومتری را آغاز کند.
او همچنین درباره زمان اتمام شلمچه- بصره اعلام کرده که تعهدات راهآهن براساس وعدههای داده شده تا پایان سال خواهد بود. تقریبا مشکلات مالی آن حل شده و اگر بحث انتقال ارز هم حل شود به تعهدات خود در موعد مقرر خواهیم رسید. اصل پروژه سه سالی از طرف راهآهن عراق به طول خواهد انجامید.