آخرین وضعیت تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان

گروه مسکن
کدخبر: 534335
این راه‌آهن با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش داده و مسیرهای طولانی کنونی را کوتاه‌تر می‌کند و می‌تواند مرز میلک را به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان فعال کند.
آخرین وضعیت تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان

جهان صنعت– پروژه ۱۲ساله احداث راه‌آهن چابهار – زاهدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا یک‌سال و نیم آینده تکمیل می‌شود.

سال‌ها پیش براساس مصوبه هیات دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان به‌طول حدود ۶۳۴کیلومتر در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفت.

این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال- جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی طراحی شد.

براساس اطلاعات منتشرشده احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیک‌شهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود. اهداف اجرای این پروژه ۱۲ساله اتصال بندر شهیدبهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.

بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵کیلومتر در سال۱۴۰۱ افتتاح و به بهره‌برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از ۴۵۰کیلومتر می‌رسد پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰‌درصدی دارد.

سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان۱۴۰۴ یا اوایل۱۴۰۵ به اتمام برسد و مدیرعامل هلدینگ راه‌وشهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) هم گفته بود که راه‌آهن چابهار- زاهدان در مرحله تکمیل بخش‌های مختلف است و بیش از ۴۵۰ کیلومتر باقیمانده در این پروژه تا یکی- دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر راه وشهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که خط ریلی چابهار- زاهدان را با جدیت پیش می‌بریم و تا پایان امسال آن را به اتمام می‌رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد.

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن نیز در صحبت‌های اخیر خود با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت: چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوب‌گذاری کمتر در آن اتفاق می‌افتد در نتیجه هزینه‌های نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.

به‌گفته او در سال۱۲۱۹ نشریه‌ای در کلکته پیش‌بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب‌های آزاد است. مدیرعامل راه‌آهن همچنین اظهار کرد که در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می‌گیرد که مسیر طولانی است، گفت: اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره‌برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می‌تواند به‌عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.

ذاکری با بیان اینکه بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت پیش‌بینی‌ها این است که تا پایان سال‌جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره‌برداری ممکن است کمی دیر‌تر باشد یعنی تا یک‌سال‌ونیم آینده چابهار- زاهدان به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: ایسنا

سایت خوان