گام نخست در شفافسازی آموزش هنر

جهان صنعت– مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهاندازی سامانه نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری اعلام کرد که این طرح بهصورت آزمایشی در پنجاستان اجرایی شده، بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و در سایر استانها هم اجرا خواهد شد. دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری زیرمجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسوولیت ساماندهی و الگوسازی و توسعه آموزشهای رسمی و غیررسمی هنر را برعهده دارد. این مرکز شامل هنرستانها در قالب آموزش رسمی، آموزشگاههای آزاد هنری در قالب آموزش غیررسمی، صدور کارتهای صلاحیت تدریس و آزمونهای جامع فرهنگ و هنر است. بررسی و برنامهریزی برای توسعه فعالیتهای هنری در کشور با بهرهمندی از مشارکت بخش غیردولتی و منابع موجود در جامعه، مطالعه، برنامهریزی و تحقیق بهمنظور ارائه نظامهای آموزش رسمی و غیررسمی هنر، مطالعه و طراحی آموزشهای هنری با تمرکز بر تحقق هدف تربیت هنرمند، صدور مجوز تاسیس، رسیدگی و نظارت بر اداره امور آموزشی هنرستانهای تحت پوشش وزارت متبوع، صدور مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت مراکز آموزش آزاد هنری و درخواست انحلال یا توقف فعالیت مراکز فاقد شرایط لازم به مراجع ذیصلاح از اهداف این دفتر است. حمایت از تالیف و تدوین و انتشار کتابها و نشریات آموزشی و کمکآموزشی تخصصی، شناخت، گردآوری، بررسی و تجزیه و تحلیل تکنولوژی آموزش هنر و حمایت از طرحهای پژوهشی و کاربردی در این حوزه، حضور فعال در تمامی کمیتهها و شوراهای تخصصی آموزش هنر به نمایندگی از وزارت متبوع، همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش و توسعه فعالیتهای هنری در مدارس، برنامهریزی برای بازآموزی اساتید، مربیان و هنرآموزان مراکز آموزشی و تعیین صلاحیت تخصصی متقاضیان حقیقی یا حقوقی دریافت مجوز آموزش هنر از تمامی نهادهای تابعه وزارتخانه از دیگر اهداف دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری است.
بر همین اساس مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رویکردها، سیاستها و رویدادهای این نهاد اظهارداشت: در تمامی کشورها موضوع آموزش اهمیت و جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد و در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کلان کشور در حوزههای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار میگیرد. اسماعیلی گفت: در حوزه فرهنگ و هنر هم بهصورت خاصتر آموزش از اهمیت و جایگاه بسیار ویژهای برخوردار است و با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی دوران معاصر، عصر ارتباطات و دهکده جهانی، بحث آموزش و آموزشهای فرهنگی و هنری بهصورت ویژه باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد. او افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر برنامهریزیهای کلانی را در حوزه آموزش دارد که با روی کارآمدن دولت چهاردهم، نگاه جدی که به حوزههای تخصصی و کارشناسی وجود دارد و برنامههای کلانی که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده است، رویکرد تحولی را نسبت به حوزه آموزشهای فرهنگی و هنری، در صدر برنامهریزیها و اقدامات این وزارتخانه مدنظر قرار دادیم که در قالب بسته کامل تحولی، برنامهریزیهایی انجام شده و رویدادها و برنامههایی در دستور کار قرار گرفته است. مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایرنا گفت: توسعه کمی و کیفی آموزشها، محتواها و منابع و سرفصلهای مراکز آموزش هنر، استفاده از فناوریهای نوین در حوزه آموزش، روزآمدکردن و کارآمدکردن محتواهای آموزشی و همکاری و تعامل با سایر نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفهای از اهم این سیاستهای تحولی است که در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری میشود.
اجرای سامانه نظارت بر آموزشگاههای هنری
اسماعیلی با اشاره به فعالیت بیش از ششهزار آموزشگاه آزاد هنری در حوزههای هنرهای تجسمی، موسیقی، هنرهای نمایشی، خوشنویسی، هنرهای سنتی در سراسر کشور گفت: سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاههای آزاد هنری طراحی شده که مرحله آزمایشی آن در پنج استان: تهران، البرز، قزوین، مرکزی و سمنان اجرا شده است و بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و در سایر استانها هم اجرا خواهد شد. او افزود: در قالب این طرح، ضمن خودارزیابی توسط مدیران آموزشگاهها، راستیآزمایی توسط ناظرین استانی انجام میشود، ناظران توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری معرفی شدند و امکان دسترسی آنان به این سامانه ایجاد شده است. مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس این سامانه، ارزیابی و نظارت بر عملکرد آموزشگاهها از شیوه سنتی و سلیقهای خارج شده و کاملا در قالب شاخصهایی مشخصی انجام و در سامانه ثبت میشود و اگر تخلفی در آموزشگاه آزاد هنری صورت گرفته باشد، به صورتهای مکتوب و تصویری در سامانه بارگذاری و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دفتر برنامهریزی ارجاع میشود تا پیگیری و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. اسماعیلی اظهارداشت: در سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاههای آزاد هنری، براساس شاخصهای تعیینشده، به آموزشگاهها نمره داده شده و رتبهبندی خواهند شد و در درجههای یک، دو و سه طبقهبندی میشوند و براساس این رتبه، درجه شهریهها، نوع خدماتی که به آنها ارائه میشود، متفاوت خواهد بود و اگر از حد نصابی نمره آموزشگاهها کاهش پیدا کند، لغو مجوز میشوند. او گفت: توسط سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاههای آزاد هنری میتوانیم عملکرد و فعالیت مدیران، مربیان و مدرسان این مراکز را ارزیابی کنیم، تمام افرادی که در آموزشگاههای آزاد هنری تدریس میکنند باید کارت صلاحیت تدریس داشته باشند بنابراین تدریس افرادی که این کارت را ندارند، غیرقانونی است و با سامانه نظارت میتوانیم از فعالیت چنین مدرسانی جلوگیری کنیم.
المپیاد ملی آموزش هنر
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری «المپیاد ملی آموزش هنر» اظهارداشت: این المپیاد سال گذشته با هدف استعدادیابی در میان هنرجویان مراکز آموزشی و هنرستانها برگزار شد و بازخوردهای خوبی هم داشت، تفاوت المپیاد هنر با سایر رویدادها این است که سایر جشنوارهها و رویدادهای هنری در سطوح خاصی برگزار و جامعه هدف عامتری دارد و شاید در سطوح خیلی حرفهایتر برگزار میشوند اما هدفگذاری المپیاد آموزش هنر بر هنرجویان این مراکز، استعدادیابی و حمایت از آنان در مسیر توسعه آموزشی است و امیدواریم امسال دومین المپیاد آموزش هنر در سطح کمی و کیفی بالاتری برگزار شود. او درباره انتشار فراخوان دومین المپیاد ملی آموزش هنر گفت: فراخوان این رویداد در صورت تامین اعتبار و بودجه از سوی معاونت امور هنری و مجموعه همکاران این معاونت، منتشر خواهد شد و رویکرد ما در دومین المپیاد آموزش هنر این است که بتوانیم با بازنگری در فراخوان و شیوهنامه المپیاد امکان حضور تعداد بیشتری از هنرجویان را در آن فراهم کنیم. اسماعیلی افزود: سال گذشته بهدلیل محدودیتهایی امکان شرکت کردن هنرجویان کمتری در المپیاد آموزش هنر فراهم شده بود اما امسال سعی داریم محدودیتها را کمتر کنیم و بتوانیم این رویداد را به استانداردهای سایر المپیادهای علمی کشور نزدیک کنیم، رویکرد کاملا تخصصی و فنی به آن داشته باشیم، المپیاد آموزش هنر در کنار سایر المپیادهای علمی کشور به جایگاه مهم در این عرصه تبدیل شود و تمام تسهیلاتی که برای برگزیدگان المپیادهای دیگر در نظر گرفته میشود، بتوانیم برای برگزیدگان این المپیاد هم در نظر بگیریم البته به شرط اینکه بتوانیم با همکاری و هماهنگی همه بخشها و نهادها استانداردهای لازم را برای این المپیاد هم در نظر بگیریم.
ادامه «آموزش هنر برای همه» در قالب دیگر
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح ملی «آموزش هنر برای همه» اظهارداشت: این طرح سال گذشته اجرا شد و نتایج خوبی هم داشت، امسال طرح «آموزش هنر برای همه» را ارائه کردیم البته طرحها و ایدههای جدیدتری همچون «هنرشهرها» و «شهرهای خلاق هنر» در این حوزه ارائه شده و توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ در حال پیگیری است که امیدواریم امسال عملیاتی شود. او گفت: در قالب طرح «هنرشهرها» و «شهرهای خلاق هنر»، آموزشهای هنری در همه شهرها و نقاطی که این طرح اجرایی میشود، انجام خواهد شد و به عبارتی طرح ملی «آموزش هنر برای همه» در قالب جدیدتر قرار است اجرایی و عملیاتی شود. اسماعیلی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهصورت خاص در دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری سعی داریم بتوانیم با توجه به شرایط، تحولات بهروزی که در سطح جهان اتفاق میافتد، همگام با این تحولات و تغییرات، برنامهها و رویدادهایی را برگزار کنیم، نسل جوان و حتی نوجوان در این عرصه بسیار پیشرو است و ما براساس نیازهای این نسل باید بتوانیم برنامهریزیها و سیاستگذاریهایی را داشته باشیم و آیندهنگری و آیندهنگاری در حوزه آموزشها انجام دهیم تا از قافله این تحولات عقب نمانیم.