8 - 01 - 2020
گوشت قربانی گردشگری
«فیتور» از مهمترین نمایشگاههای بینالمللی گردشگری در بین کشورهای لاتینزبان است. ایران سالهاست در این نمایشگاه حضور مستمر دارد. اخیرا مسوولیت غرفه این نمایشگاه طی دستوری از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده است در حالی که این مسوولیت پیشتر با حکم همین وزارتخانه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار شده بود. هر دو این شرکتها زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هستند.
این کانون حدود پنج دوره غرفه ایران را در نمایشگاه گردشگری اسپانیا برگزار کرده اما در شرایطی که تنها دو ماه به زمان برگزاری نمایشگاه سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اعلام کرد: «از سوی معاونت گردشگری، مسوولیت تمام نمایشگاههای بینالمللی به این شرکت واگذار شده است.» حتی اوایل این هفته جدول اسامی نمایشگاههایی که ایران قرار است تا خردادماه در آنها حضور داشته باشد از سوی این شرکت منتشر شد که مسوولیت اجرای غرفه ایران را به مزایده گذاشته بود. در این جدول نام «فیتور» اسپانیا هم دیده میشد در حالی که همزمان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم حضور ایران در این نمایشگاه را پیگیری میکرد.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی دیروز نشست هماندیشی را با حضور تعدادی از آژانسهای گردشگری برگزار کرد تا به این شکل رسما اعلام کند مسوولیت این نمایشگاه به این شرکت سپرده شده است. بلاتکلیفی و ابهام درباره مجری نمایشگاههای بینالمللی گردشگری که برنامهریزیها را در شرایط حساس کشور تحتالشعاع قرار میدهد مورد انتقاد بیشتر مدیران آژانسهای گردشگری حاضر در این نشست قرار گرفت.
نمک روی زخم نپاشیم
علی غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران با انتقاد از واگذاری مسوولیت نمایشگاههای گردشگری به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، گفت: مسوولیت اصلی نمایشگاهها با بخش دولتی است ولی نهتنها کاری انجام نمیدهد بلکه فضا را به سمت کسب سود پیش برده است. با این اتفاق حتما بین بخش خصوصی و دولتی فاصله میافتد. اگر قرار است همه کارها را بخش خصوصی انجام دهد پس چه نیازی به بخش دولتی است.
محمدعلی واقفی، قائممقام جامعه تورگردانان ایران نیز اظهار کرد: تا وقتی مجری نمایشگاه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی باشد خیالمان راحت است. یکی از گلایههای ما به واگذاریهای اخیر است چرا که مجری تعیین شده تجربه بسیار بدی در نمایشگاههای آلمان و هلند داشته است. ضمن اینکه اعلام شده این شرکت اجرای غرفهها را به مزایده میگذارد تا از این راه سود کسب کند. این شکل برگزاری، نمایشگاهها را از حالت تخصصی خارج میکند. انتظار پیگیری و ساماندهی این وضعیت را داریم.
شفیعی شکیب، عضو هیاتمدیره جامعه تورگردانان ایران با بیان اینکه «آزموده را آزمودن خطاست»، تجربه شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی را در نمایشگاههای آلمان و هلند «تلخ» نامید و گفت: اگر حداقل کمکی نمیکنید دردی هم به دردهای دیگر اضافه نکنید. وقتی مجری نمایشگاه اسپانیا خوب است چرا مسوولیت آن را واگذار میکنید.
او به وضعیت مبهم غرفه ایران در نمایشگاه آلمان اشاره کرد و گفت: زمان زیادی تا آغاز این نمایشگاه باقی نمانده، زمین آن را جامعه تورگردانان با هزار مصیبت تا به حال حفظ کرده و اکنون عربستان دنبال آن است و ما هنوز کاری نکردهایم، چون مسوولیت آن طی یک نامه به یک شرکت دیگر واگذار شده که تازه در روزنامه آگهی مزایده منتشر کرده است. اگر مرهم نیستیم نمک روی زخم نپاشیم، بخش خصوصی مظلوم است.
نامه «فیتور» را ندادهاند
حسین اربابی که کمتر از دو ماه است مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی را با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برعهده گرفته، در این باره گفت: هیچ نامهای در ارتباط با مسوولیت برگزاری غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا تا این لحظه دریافت نکردهایم اما کار آن را پیگیری کردیم تا حضورمان از جامعه بینالملل و ذهن سیاستگذاران فاصله نگیرد.
وی با اشاره به واگذاری مسوولیت نمایشگاههای بینالمللی گردشگری به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اظهار کرد: با وجود نارضایتیهایی که در اینباره وجود دارد، خوشحال بودم که این نمایشگاهها از کانون گرفته شده است. واقعیت این است که در فرهنگ نمیتوان مشارکتی و دستوری کار کرد.
او با توجه به ترجیح برخی آژانسهای گردشگری برای ادامه کار نمایشگاه فیتور اسپانیا در آینده با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهار کرد: میتوان با تشکیل چند کمیته و تعیین بار مالی امور پیشنهادی بسیاری از ایدهها را اجرا کرد. اما قبل از آن این سوال پیش میآید که آیا جلسه با آژانسهای گردشگری درباره این نمایشگاه در طول سال هم برگزار میشود یا مثل مدارس که خردادماه هر سال برای اوقات فراغت برنامهریزی میکنند ما هم نزدیک به آغاز نمایشگاه چنین جلسهای را برگزار کردهایم.
ما اینکاره نیستیم
وی افزود: اگر همین حالا تکلیفی را دستکم برای نمایشگاه گردشگری اسپانیا مشخص کنید حاضرم تا ۱۰ سال سند بنویسم که فیتور را ما برگزار میکنیم اما تبلیغات آن را به کانون نسپارید چرا که ما دولتی هستیم چه میدانیم تبلیغ چیست. اگر انتظار دارید به عنوان دولت تبلیغ کنیم، بدانید که ما تبلیغکننده خوبی نیستیم. اگر انتظار دارید افراد مورد نظر شما را به نمایشگاه دعوت کنیم، بدانید ما دعوتکننده خوبی هم نیستیم. ما این کاره نیستیم. اگر توقعتان این است که برای شما شعار طراحی کنیم، ما این کار را نمیتوانیم انجام دهیم. شما (بخش خصوصی) کار را دست بگیرید، ایمان دارم خودتان بهتر میتوانید این کارها را انجام دهید. ما حوزه اجرایی هستیم و حاضریم در اجرا با بخش خصوصی شریک شویم.
اربابی اضافه کرد: وزارتخانه هیچ گردشگری را مستقیم وارد کشور نمیکند. شما (بخش خصوصی) این کار را انجام میدهید. بسیاری از چیدمان ما بر اساس سیاستها، خواستهها و نیازهای شماست. آقای مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کار دستی انجام دادهاند. شورای سیاستگذاری بخش خصوصی را تشکیل داده و اطلاع دارم هر ماه هم جلسهای با آنها دارد. در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم میتوان چنین رویهای داشت.
عمان برای یک کلیپ ۶۰۰ هزار دلار خرج میکند، ایران ۳۰ میلیون تومان
او در ادامه این بحث گفت: ما نمیتوانیم مثل کشورهای دیگر برای تبلیغ گردشگری هزینه کنیم مثلا عمان ۸/۱ میلیارد دلار هزینه تبلیغ در نمایشگاه فیتور اسپانیا کرده، طبیعتا چنین هزینهای از عهده ما خارج است. ما برای فضای مجازی یک کلیپ طراحی کردهایم که حدود ۲۰، ۳۰ میلیون تومان هزینه داشته است در حالی که عمان حدود ۶۰۰ هزار دلار (به نرخ روز دلار بیش از هشت میلیارد تومان) فقط برای یک کلیپ هزینه کرده است. هر چند که ما ادعایمان بیشتر از بقیه است مثلا بیش از ۳۰ شرکت اعلام کردهاند که میتوانند کلیپی با استانداردهایی فراتر از کره زمین بسازند اما نتیجه کارشان چیز دیگری است. ما که مثل عمان نمیتوانیم هزینه کنیم اما دستکم با همان ۳۰ میلیون تومان میتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم و آژانسها در آن نقش و حضور داشته باشند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تاثیر حضور دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در نمایشگاههای بینالمللی که پرسش مدیرمسوول یکی از نشریات گردشگری بود، اظهار کرد: نمیدانم چه تاثیری دارد اما گاهی مسبب ریلگذاریهایی بوده است مثلا سال گذشته حضور آقای مونسان در فیتور باعث دیدار پادشاه اسپانیا از غرفه ایران شد. شاید دیدار و صحبت با مسوولان در راس گردشگری در جریان نمایشگاه امسال هم در گردشگری ایران موثر باشد.
وی درباره احتمال لغو حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا با توجه به شرایط کشور تاکید کرد: اگر از آسمان سنگ ببارد ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا شرکت میکند. دیدگاهمان این است که فیتور بسترساز آینده گردشگری است.
ما در شرایط جنگ نیستیم
اربابان در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با توجه به خدشهدار شدن امنیت منطقه از سوی آمریکا و قبل از آن تعبیری که رییسجمهور از شرایط ویژه کشور و جنگ داشتند، استراتژی برای حضور در این نمایشگاههای بینالمللی چیست، گفت: نمایشگاههای گردشگری پدیدههایی نیستند که از طریق آنها سریع به نتیجه برسیم. تا این نمایشگاه هم دو هفته بیشتر باقی نمانده. در این مدت نمیتوان استراتژی تعریف کرد. اگر اجازه دهند کانون نمایشگاههایی مثل اسپانیا را اجرا کند، حتما نقشه راهی برای آن تهیه میشود. این مسائل در برنامهریزی بلندمدت به نتیجه میرسد.
او ادامه داد: ما در شرایط جنگی نیستیم و لباسهای خاکی نپوشیدهایم. اتفاقا مفهوم گردشگری با جنگ در تناقض است. قرار نیست گردشگری را با جنگ گره بزنیم. معتقدیم با گردشگری میتوانیم مانع بسیاری از وقایع شویم.
اربابان گفت: استراتژی ما این است که در شرایط بحران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا شرکت کنیم و ایران را در اذهان جا بیندازیم تا وقتی بحران رفع شد، تعداد گردشگری ورودی افزایش یابد. تعبیر من از استراتژی غیر از این نیست. آژانسها در این نمایشگاه حاضر میشوند تا بستر حضور گردشگران را فراهم کنند.
نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا از دوم تا ششم بهمنماه (۲۲ تا ۲۶ ژانویه) در شهر مادرید برگزار میشود. این نمایشگاه چهلمین دوره خود را امسال سپری میکند.
در نمایشگاه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کمپانی گردشگری از جمله آژانسهای مسافرتی، شرکتهای توریسم محلی، سازمانهای رسمی، تورگردانها، شرکتهای حملونقل، هتلها و اقامتگاهها، شرکتهای خدماتی و مراکز آموزشی حضور داشتند. ۸۴۳۳ روزنامهنگار و بلاگر نیز این نمایشگاه را پوشش دادند.
ایران امسال با ۱۸ آژانس مسافرتی همراه با سازمان منطقه آزاد و یک شرکت فروش صنایعدستی در این نمایشگاه حضور دارد. غرفه ایران ۲۹۷ متر و در سالن خاورمیانه در همسایگی مصر، لبنان، فلسطین و اردن است.
دست به دامن خبرگزاری اسپانیا در وقت کم ایران
عبادرضا اسلامی، مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این نشست توضیح داد که طراحی غرفه امسال به دلیل عدم تفاهم با طراح، آنچنان که باید مدنظر نبوده در نتیجه در نمایشگاه امسال از طرحهای قدیمی استفاده شده است. ضمن اینکه قطع اینترنت در این جریان بیتاثیر نبوده است.
او، چاپ دو نشریه تخصصی درباره ایران به زبان اسپانیایی، اجرای مسابقه به زبان اسپانیایی، نصب نمایشگر هشت متری در کنار غرفه ایران، اجرای گروههای موسیقی آیینی و استفاده از جاذبه سینما در معرفی ایران و حضور یک اینفلوئنسر فرانسوی که قبلا ویدئوی «به ایران سفر نکنید» را تهیه کرده، از جمله اقدامات پیشبینی شده برای نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰ ذکر کرد.
نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰ اسپانیا بخش ویژهای را به نوآوریها، خلاقیت و استعدادها اختصاص داده که برنامههای پیشبینی شده از سوی ایران در این مسیر طراحی نشده است و به نظر میرسد بلاتکلیفی در تعیین مجری و از سویی محدودیت زمانی، مانع از اجرای ایدههای خلاقانه شود، چنانکه مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این نشست تایید کرد: در فرصت زمانی باقی مانده حتی نمیتوان تولید محتوای ویژه یا تبلیغات محیطی داشت، چراکه بهترین مسیرها را کشورهای دیگر برای تبلیغ گرفتهاند و آن زمان که ما باید وارد ماجرا میشدیم در خوف و رجاء بودیم.
وی با بیان اینکه بیشترین تمرکز ایران روی تبلیغات عمومی است، گفت: اعتراف میکنم برای جذب متخصصان به این نمایشگاه خیلی موفق نبودهایم. شاید رویکرد اصلیمان نبود.
اسلامی که برگزاری مراسم شب ایرانی را در این نشست به نظرسنجی گذاشت اما با انتقاد شرکتکنندگان با توجه به تجربه سالهای پیشین مواجه شد، مذاکره و قرارداد با خبرگزاری «افه» اسپانیا را به عنوان اقدامی عملیتر پیشنهاد کرد و گفت: هزینه شب ایران را میتوان صرف تبلیغ در این خبرگزاری کرد.
رایزن ایران بهزودی عازم اسپانیا میشود
محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست با اعلام اینکه رایزن فرهنگی ایران بهزودی به اسپانیا اعزام میشود، درباره همکاری با آژانسهای مسافرتی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جریان این نمایشگاه اعلام آمادگی کرد.
او افزود: این سازمان ۸۵ نماینده در ۶۵ کشور دارد که همه آنها فعال هستند.
محمدعلی واقفی، قائممقام جامعه تورگردانان ایران اما در ادامه این سخنان گفت: اجرای فمتریپ به برنامهریزی بلندمدت و پول نیاز دارد. بخش خصوصی توان تامین این هزینهها را ندارد.
دیگر اعضای حاضر در این نشست بر ضرورت تعیین سیاستی مشخص برای اصلاح چهره ایران در موقعیت کنونی اظهارنظر کرده و با ذکر مصداقهایی از برخی کشورها همچون مصر و اندونزی که همواره محل مناقشه بودهاند اما برای جذب گردشگر استراتژی تعریف کردهاند، خواستار تمرکز بیشتر بر اصلاح چهره ایران در شرایط حاضر شدند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد