14 - 10 - 2020
چرا ژاپن در نوآوری همپای چین تغییر نمیکند
ژاپن بیش از حد در تکنولوژی قدیمی سرمایهگذاری کرده و قادر به رقابت با نوآوریهای چین نیست. چین و ژاپن از جمله کشورهای آسیای شرقی هستند که با وجود شباهتهای بسیار، تفاوتهایی نیز دارند. در حالی که ژاپن اولین اقتصاد بزرگ آسیایی محسوب میشود اما چین به حدی در چند دهه گذشته رشد کرده که در سال ۲۰۱۰ از ژاپن پیشی گرفت و به دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا تبدیل شد.
به گزارش پیوست، با وجود اینکه تاریخچه پیشرفت اقتصادی چین و ژاپن در آسیای شرقی نکات مشترک بسیاری دارد اما وضعیت فعلی این دو کشور بسیار متفاوت است. چین در حال رقابت با آمریکا و توسعه سریع تکنولوژی است که باعث نوآوری در این کشور شده اما در عوض ژاپن در برابر تغییر مقاومت کرده و حالت ثبات را ترجیح میدهد.
برای مثال چین یکی از پیشتازان حوز تکنولوژی مالی محسوب میشود و مردم این کشور برای بیشتر تراکنشهای خود از ویچتپی و علیپی استفاده میکنند. با این وجود هنوز هم در توکیو پایتخت ژاپن برخی از رستورانها و فروشگاهها به جز پول نقد، روش پرداخت دیگری را نمیپذیرند. مثال دیگری که تفاوت این دو کشور را نشان میدهد حوزه تاکسیهای آنلاین است. خدماتی همانند اوبر در ژاپن و کرهجنوبی غیرقانونی هستند اما چین استارتآپهای بزرگی همچون دیدی را در این حوزه دارد.
چه فاکتورهایی باعث چنین تفاوتی بین این دو غول اقتصادی شده است؟ در ادامه با اشاره به دو مثال فینتک و خدمات تاکسیرانی آنلاین توضیح خواهیم داد که چطور زیرساخت متفاوت و جهتگیری متفاوت ژاپن باعث شده این کشور نسبت به تغییر مقاومت نشان دهد اما چین با تغییر سریع در مسیر پیشرفت گام بردارد.
فینتک
شرکتهای تکنولوژی چینی به سادگی تسلیم جنگ تجاری نمیشوند و از مزیتهایی برخوردارند که همتایان غربی آنها از آن محروم هستند:
* دسترسی دادههای عظیم و باکیفیت
* مراقبت ضعیف از دادههای خصوصی
* پشتیبانی دولتی براساس «چشمانداز ۲۰۲۵ چین»
* هزینه در زمینه تحقیق و توسعه و افزایش تعداد امتیازهای انحصاری
* تغییر جامعه در راستای پیشرفت تکنولوژی
چین در یک دوره کوتاه توانسته تقریبا به کشوری بدون پول نقد تبدیل شود و تراکنش آنلاین و غیرفیزیکی را به یک هنجار تبدیل کرده است. چین توانست مرحله همهگیری کارت اعتباری را که در بسیاری از کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و ژاپن شاهد هستیم به سرعت پشت سر گذاشته و سریعا از کدهای QR استفاده کند. شاید برتری این کشور ناشی از ضعف زیرساختی آن در حوزه کارتهای اعتباری باشد.
به عبارت دیگر در چین شبکههای کارت اعتباری وجود نداشت و به همین دلیل دیگر سهامدار و سرمایهگذاری هم در این حوزه وجود نداشت که نسبت به تغییر و تحول مقاومت نشان دهد. از طرف دیگر ژاپن یک زیرساخت قوی در حوزه کارتهای اعتباری دارد و به همین دلیل شرکتهایی که در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند راضی به تغییر آن هم به این سرعت نیستند.
با وجود اینکه در حوزه فینتک شاهد نوآوری شرکتهایی همچون مسترکارت و ویزا هستیم اما مشتریان این شرکتها به کارتهای اعتباری عادت کردهاند و همین مساله باعث شده سیستمهای پرداخت QR آنچنان برای این شرکتها جذابیت مالی نداشته باشند. با این اوصاف شاید تعجب کنید که بدانید ژاپن اولین کشوری بود که سیستم کد QR را به جهان معرفی کرد. سیستم QR کد در سال ۱۹۹۴ توسط ماساهیرو هارا از شرکت ژاپنی دنسو ویو اختراع شد. این سیستم با هدف دنبال کردن خودروها در مرحله تولید راهاندازی شد تا به واسطه آن اسکن اجزا با سرعت بالا انجام شود.
میتوان گفت که فرهنگ حاکم بر چین حرکتی رو به جلو را ترجیح میدهد و ژاپن به ثبات علاقهمند است. چین در سالهای اخیر به قدری سرعت پیشرفت خود را افزایش داده که به خوبی چالشهای پیشروی خود را پشت سر میگذارد.
چطور ممکن است کشوری که سیستم QR را اختراع کرده از این تکنولوژی در صنعت فینتک استفاده نمیکند و در عوض چین به کشور پیشتاز در این حوزه تبدیل شده است؟ دلایل بسیاری وجود دارد اما شاید بزرگترین آنها وجود سویسا کارت در ژاپن باشد. این کارت هوشمند که قابلیت شارژ مجدد دارد در سال ۲۰۰۱ در ژاپن عرضه شد و با استفاده از آن شما میتوانید بدون تماس فیزیکی از این کارت در حملونقل و فروشگاهها استفاده کنید.
سیستم سویسا با سرمایهگذاری سنگین در ژاپن راهاندازی شد و بسیاری از شرکتهای بزرگ برای درآمدزایی از این سیستم استفاده میکنند. با وجود اینکه این سیستم در زمان خود یک نوآوری فوقالعاده محسوب میشد اما حالا زیرساخت سویسا به حدی گسترده شده که جایگزین کردن آن به امری غیرممکن بدل شده است. بنابراین حتی با اینکه QR اولین بار در ژاپن اختراع شده اما استفاده از آن به ردیابی در حوزه خردهفروشی و تولید محدود شده است. با وجود اینکه به تازگی در ژاپن شاهد سیستمهای پرداخت نوینی هستیم که از کدهای QR نیز استفاده میکنند اما چین با تکیه بر این سیستم به حدی در حوزه فینتک پیشرفت کرده که ژاپن برای بازگشت به میدان رقابت مسیری طولانی در پیش دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد