21 - 12 - 2024
وقتی قانون اجرا نشود باید منتظر باد ماند
خبرآنلاین- وضعیت هوای تهران دوباره قرمز شد. درآخرین ماه پاییز تهرانیها تنفس در 11روز ناسالم را تجربه کردهاند. حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هشدار داده که همه شهروندان به و یژه ساکنان نیمه جنوبی و مناطق مرکزی و غربی استان از تردد در فضای باز خودداری کنند. به گفته او طبق اعلام هواشناسی تا دیروز پایداری جو و تشدید کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم پیشبینی شده بود اما درصورت عدم مهار منابع آلاینده در بعضی ساعتها کیفیت هوا در حد بسیار ناسالم خواهد بود. مسوولان ستاد بحران به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم و افراد دارای بیماری زمینهای، کودکان و سالمندان توصیه کردهاند که در فضاهای باز فعالیت نکنند و توجه داشته باشند که نوشیدن مایعات به ویژه آب در این مواقع نهتنها باعث شستوشوی دستگاه گوارش میشود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی ازآلودگی هوا را نیز از بین میبرد. اما تا چه زمانی تهرانیها برای تنفس در روزهای سرد سال دست به دعا برای وزیدن باد شوند؟ ناصرامانی، عضو شورای شهر تهران میگوید که تا اجرای قانون هوای پاک براساس برنامه زمانبندی شده و بودجه مشخص نباشد باید دست به سوی آسمان دراز کنیم. متن کامل این گفتوگو را ذیل متن بخوانید.
مردم شهر تهران در این ایام سال منتظر باد هستند تا آلودگیها را از آسمان تهران ببرد و در حقیقت امیدشان به باد و باران بیش از مسوولان است. چرا باید هر سال ما با بحران آلودگی هوا روبهرو باشیم؟
در ارتباط با این موضوع از سال۹۶ قانونی داریم که به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده تحت عنوان قانون هوای پاک و دراین قانون۲۱ سازمان، وزارتخانه و نهاد در ارتباط با کمک به کاهش آلودگی هوا ۱۷۵ وظیفه برایشان تعریف شده یا وظیفه مستقل یا وظیفه مشترک میان چند وزارتخانه، قانون هوای پاک متاسفانه به دلیل تعدد مراجعی که در آن پیشبینی شده دستخوش ترک فعل شده از طرف مسوولان شده تا جایی که من اطلاع دارم حتی قوه قضاییه برای ترک فعل برخی مسوولان در دورههایی، تشکیل پرونده داده و حتی یکسری محکومیتها هم صادر کرده اما این راهحل نیست باید برای رفع آلودگی هوا در تهران و بعضی از شهرهایی که گرفتارآلودگی هوا هستند ستاد ملی با عزم ملی تشکیل شود که رییسجمهور به همراه وزرا و روسای سازمانهایی که در این قانون مسوولیت به آنها واگذار شده با برنامه زمانبندی و اعتبار مشخص فعالیت کنند. براساس آنچه قوه قضاییه اعلام کرده درحال حاضر از هر کدام از این سازمانها سوال شده که چرا به وظیفهتان عمل نکردید؛گفته شده در بودجه ما چنین فصلی ردیفی پیشبینی نشده درحالی که این کار نیاز به اعتبار دارد و اگر اعتبار آن تامین شود حتما به تکالیفمان عمل خواهیم کرد.
سازمان محیطزیست مسوول پیگیری اجرای این قانون است، عملکرد این سازمان را چطور ارزیابی میکنید؟
سازمان محیطزیست که مسوول پیگیری و هماهنگی اجرای این قانون بوده اما عملا نتوانسته نقش اساسی خود را ایفا کند و گزارش درستی به دولت، مجلس و مراجع بالادستی بدهد که واقعا عوامل عدم اجرای قانون هوای پاک چه بوده که ما از سال ۹۶ تاکنون با اینکه قانون داشتیم و وظیفه همه دستگاهها مشخص بوده اما چرا بیشتر دستگاهها به وظایفشان عمل نکردهاند نمیخواهم بگویم همه دستگاهها ولی بیشتر دستگاهها تکالیفشان را انجام ندادهاند.
در تهران منشأ این آلودگیها چیست؟
در تهران برابر گزارشاتی که داریم حداقل ۶۰درصد آلودگی ناشی از وسایل نقلیه متحرک یعنی ماشین و موتورسیکلت است که ۵۰درصد آنها هم فرسوده هستند، ما اسقاط ماشینهای فرسوده را رها کردیم ولی راه ورود ماشینهای بیکیفیت تولید داخل را نبستیم درعمل ماشینهای فرسوده خارج نشدهاند و ماشین جدید هم وارد خیابانهای تهران شده، هم ترافیک بیشتر شده هم آلودگی هوا بیشتر شده است.
این کار وظیفه کدام نهاد
بوده است؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت که کار تولید خودرو را برعهده دارد و شرکتهای خودروساز داخلی زیر نظرشان هستند و وظیفه اقساط خودرو را برعهده دارد، این یک نمونه از ترک فعلهاست. یا در بحث توسعه حملونقل عمومی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در تهران اقداماتی دراین دوره مدیریت شهری انجام گرفته اما فاصله زیادی داریم با نقطهای مردم تشویق شوند به جای استفاده از خودروی شخصی به راحتی و بدون زحمت بتوانند از وسیله نقلیه عمومی مثل مترو اتوبوس استفاده کنند. تمام اتوبوسی که در سه سال گذشته وارد شهر تهران شده ۱۰۰۰دستگاه است در حالی که سقف برنامه توسعه شهر تهران حدود ۹۰۰۰دستگاه و حداقل نیازمان حدود ۶۰۰۰دستگاه است.
براساس آمارهایی که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی داده درحال حاضر۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که فقط ۲۲۰۰دستگاه آن فعال است یعنی یکسوم حداقل مورد نیاز ما درشهر تهران، هیچ واگن مترویی هم نه در این دوره و نه در دوره قبل وارد مترو نشده البته در این دوره تلاش شده که ۶۳۰دستگاه واگن مترویی که در سال۹۶ با چین قراردادش بسته شده بوده فعال و پیش پرداخت آنها داده شود؛ امیدواریم اولین رام قطار آن از اوایل سال آینده وارد سیستم متروی شهر تهران شود و به تدریج در طول یکی، دو سال آینده بتوانیم ۶۳۰واگن را وارد کنیم. میخواهم بگویم کار، کار سنگینی است که نیاز به یک برنامه زمانبندی و منابع تعریف شده دارد. درغیر این صورت همانطور که شما گفتید باید دست به آسمان بگیریم و دعا کنیم که بارندگی یا بادی بوزد تا مردم تهران بتوانند راحت نفس بگیرند خلاصهاش این است که ما در تهران هم برای تردد و هم برای تنفس مشکل داریم.
مصوبهای هم داشتیم درخصوص اینکه در روزهای آلوده سال حملونقل رایگان شود، چرا اجرایی نمیشود؟
براساس مصوبهای که شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسانده شهرداری تهران موظف شده که در ایام آلودگی هوا بلیت مترو با ۵۰درصد تخفیف فروخته شود و شهرداری تهران باید زیرساختهای لازم را برای انجام این کار فراهم کند مانند همان کاری که در ابتدای سال تحصیلی انجام داد و هفته اول سال تحصیلی بلیت مترو برای دانشجوها و دانشآموزان تخفیف داشت. به نظرم در زمان آلودگی هوا که بحث مهمتری است و با سلامتی وجان مردم در ارتباط است هم باید این کار که تشویق مردم به استفاده از حملونقل عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی است هم اجرایی شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد