5 - 03 - 2023
نبرد اقتصادی چین با آلتاسیا
گروه بینالملل- «جهانصنعت» – آلتاسیا که مخفف زنجیره تامین جایگزین آسیا است، نتیجه شکاف ژئوپلیتیکی گسترده بین آمریکا و چین است. این امر تولیدکنندگان جهانی را وادار میکند تا به دنبال سایتهای تولید جدید در سایر نقاط آسیا باشند. به گزارش اکونومیست، هر چند هیچ کشوری در منطقه به اهمیت چین به عنوان قطب صادراتی نیست، اما شواهد نشان میدهد که یک هلال متشکل از ۱۴ کشور در این زمینه با یکدیگر در حال رقابت هستند.
آلتاسیا چگونه با چین مقایسه میشود؟
آلتاسیا در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲، ۶۳۴ میلیارد دلار کالا به آمریکا ارسال کرده که کمی بیشتر از ۶۱۴ میلیارد دلار چین است. اما صادرات چین بیشتر به سمت محصولات الکترونیکی است؛ مقولهای حیاتی که صادرکنندگان آلتاسیا همه در آن برتری ندارند.
از نظر کارگران ماهر هم این دو به هم نزدیک هستند. آلتاسیا خانه ۱۵۵ میلیون نفر در سنین ۲۵ تا ۵۴ سال است که بهطور گسترده به عنوان جمعیت اصلی در سن کار شناخته میشوند. این در حالی است که چین ۱۴۵ میلیون نفر کارگر ماهر با تحصیلات عالیه در اختیار دارد.
آخرین شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی از سال ۲۰۱۸ که کارایی کشورها را در زمینههایی مانند گمرک، زیرساختهای حملونقل و مقررات لجستیک اندازهگیری میکند، طیف تواناییها را در سراسر منطقه نشان میدهد. چین با امتیاز ۳/۶۱ از پنج، در رتبه ۲۷ در میان ۱۶۰ کشور ارزیابیشده قرار دارد. کشورهای آلتاسیا نظیر ژاپن و سنگاپور هر دو در میان ۱۰ رتبه برتر جهانی بوده و کابوج و بنگلادش نیز در نیمه پایینی رتبهبندی جهانی قرار دارند.
گفتنی است اختلاف قدرتهای بزرگ در سراسر اقیانوس آرام تنها چیزی نیست که باعث این تغییر میشود. هزینههای نیروی کار در چین با رونق روزافزون این کشور افزایش یافته و اکنون بسیار بیشتر از بخشهایی از جنوب و جنوب شرق آسیا است. (اگرچه کارگران ثروتمندترین کشورهای آلتاسیا، مانند سنگاپور و ژاپن، به مراتب بیشتر درآمد دارند). هزینه نیروی کار تولید در سال گذشته ۸/۳۱ دلار در ساعت در چین بود، در حالی که در کشورهایی مانند هند، تایلند و ویتنام کمتر از ۳ دلار بوده است.
به همین دلیل است که برخی از تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی حتی قبل از اینکه شکاف بین چین و آمریکا تشدید شود از این کشور خارج شدهاند. با این حال کارشناسان معتقدند رقابت با قدرت تولیدی چین کاری دشوار است، زیرا اقتصادهای متنوع آلتاسیا مانند چین با هم به عنوان یک موجودیت واحد کار نمیکنند. زیرساختها و لجستیک چالشهای بزرگی هستند.
در واقع اگرچه تعدادی از پیمانهای تجاری موانع نظارتی را کاهش میدهند، اما اکنون برای بسیاری از شرکتها، یافتن جایگزینی برای چین در اولویت است. لذا آنها به احتمال زیاد در سالهای آینده در حال بررسی فرصتها در آلتاسیا خواهند بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد