11 - 07 - 2022
فرش ایرانی به بازار آمریکا بازگشت
ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین واردکنندگان فرش دستباف در جهان است. فرش ایرانی یا همان پرشین کارپت معروف در ایالات متحده آمریکا، سالها بازار مخصوص به خود و سهمی عمده را در این واردات داشت تا اینکه تحریمها دامن فرش ایرانی را گرفت و صادرات به این کشور متوقف شد. طبق آماری که رییس مرکز ملی فرش ایران در گفتوگو با ایسنا ارایه داده در سال ۲۰۱۰ (پیش از اجرای تحریم فرش ایرانی) حدود ۸۰ میلیون دلار به طور مستقیم به این کشور فرش صادر شد که بیش از ۱۶ درصد از کل صادرات فرش را در آن سال به خود اختصاص داده بود. پس از لغو تحریمها دیگر از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تحریم صادرات فرش ایرانی به آمریکا برداشته میشود و شاهد صادرات فرش به این کشور خواهیم بود. با این حال طی این مدت و نبود ایران، پای رقبا به بازار آمریکا باز شد تا جای ایران را بگیرند. در این مدت کشورهایی همچون هند و پاکستان تمام تلاش خود را کردند تا نه تنها جای خالی فرش ایرانی را پر کنند که سلیقه آمریکاییهای همیشه مشتاق پرشین کارپت را هم عوض کنند. باید دید پس از رفع تحذریمها چه برنامههایی برای بازگشت پرقدرت ایران اندیشیده شده تا رقبا را کنار بزند و بار دیگر فرش ایرانی جایگاه خود را پیدا کند.
رفع تحریمها و بازگشت ایران به بازار جهانی فرش دستباف
حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در اصفهان درباره از سرگیری صادرات فرش دستباف ایرانی گفت: «طبق توافقهای حاصل شده از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تحریم صادرات فرش ایرانی به آمریکا برداشته میشود و برای بار دیگر شاهد صادرات فرش به این کشور به عنوان یکی از اصلیترین خریداران این کالای ارزشمند ایرانی خواهیم بود».
کارگر با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها ۳۱۴ میلیون دلار از محل صادرات فرش دستباف برای کشور حاصل شد، گفت: «سالهای ۹۰ تا ۹۲ تولید و صادرات فرش دستباف با رکود جدی روبهرو بود اما این رکود در سال ۹۳ متوقف شد. تحریم، ناآرامی در کشورهای عربی و اجرای قانون هدفمندی یارانهها تاثیر مستقیم بر فرآیند تولید و صادرات فرش داشت.»
کارگر پیشتر هم در مصاحبه با ایسنا، آمریکا را یکی از خریداران مطرح فرش دستباف عنوان کرده و گفته بود: «آمریکا از دیرباز به عنوان یکی از خریداران مطرح فرش دستباف ایران به شمار میآید و در سال ۲۰۱۰ نیز حدود ۸۰ میلیون دلار به طور مستقیم به آن کشور فرش صادر کردیم که بیش از ۱۶ درصد از کل صادرات فرش را در آن سال به خود اختصاص داده بود و امیدواریم با لغو تحریمها و ورود مستقیم فرش دستباف ایرانی به بازار آمریکا، شاهد بازپسگیری سهم خودمان از آن بازار باشیم.»
هند و پاکستان بازار فرش دستباف آمریکا را قبضه کردهاند
با این حال باید نگران چند سال وقفه و غیاب ایران در بازار جهانی فرش بهخصوص کشورهایی همچون آلمان و آمریکا باشیم. همزمان با حضور هندوستان در بازار فرش آمریکا، کشور چین نیز در این بازار وارد شده و توانست سهم بزرگ دیگری از واردات فرش آمریکا را به خود اختصاص دهد. هند، پاکستان، ترکیه، رومانی و چند کشور آمریکای جنوبی نیز چشم طمع به این بازار را داشتند. سیدمجتبی عراقچی، رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفتوگویی با ایسنا ارزان تمام شدن فرش رقبا را عاملی برای جذب خریداران داخلی و خارجی دانسته و گفت بود: «بیش از ۹۰ درصد فرشهای دستباف ایرانی صادر میشوند که البته بازار ما را کشورهایی مانند هند و پاکستان گرفتهاند چون هزینه و دستمزد کارگر در این کشورها ارزانتر است. کشورهای اروپایی تمایل زیادی به استفاده از فرشهای دستباف ایرانی به ویژه فرشهای دستباف دست دوم دارند. در کشور ما ۸۰ درصد هزینه فرش دستباف را دستمزد تشکیل میدهد بنابراین طبیعی است با افزایش میزان دستمزد، قیمت تمام شده فرش دستباف افزایش یابد و مردم بیشتر به سمت فرشهای ماشینی، موکت یا دیگر موارد جایگزین تمایل پیدا کنند.»رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در گفتوگو با همین خبرگزاری باز پس گرفتن بازار از رقبا را تنها با برنامهریزی عملی دانشته و عنوان کرده بود: «بدون شک بازپسگیری بازار آمریکا منوط به هوشمندی و تبلیغات مناسب است، چون در پنج سال نبود فرش ایران در آمریکا کشورهای رقیب مثل هندوستان توانستند سهم قابل توجهی از بازار فرش را در آمریکا از آن خود کنند. امیدوارم که بازرگانان و تجار بتوانند بازار را رصد کرده و براساس نیاز و سلیقه کنونی بازار فرش آمریکا و نوع فعالیت و عرضه فرشهای کشورهای رقیب در آن بازار بتوانند سهم ایران را پس بگیرند.»
برنامهریزی برای پسگرفتن بازار ایران
باوجود تحریمها و اینکه سالها تجارت فرش ایرانی در آمریکا متوقف شده بود، فرشهای دستباف در خانه اشراف، دولتمردان و هنر دوستان این کشور دیده میشد. فرشهایی که بعضی از آنها نسل به نسل و دست به دست شده و قدمت چهارصد یا پانصد ساله تعدادی از فرشها نشان از علاقهمندی تاریخی مردم آمریکا به آنها دارد. فرش ایرانی یا همان «پرشین کارپت» برای این دسته از خریداران صرفا وسیله زندگی یا کالای تجارتی نیست بلکه نشانهایی از تجمل است. برای عدهای داشتن فرش ایرانی نوعی تفاخر ومباهات است و تنها با اندکی برنامهریزی تلاش این بازار قابل بازگشت است.
رییس مرکز ملی فرش ایران درباره برنامهریزیهای صورت گرفته مرکز ملی فرش ایران به ایسناگفت: «مرکز ملی فرش ایران برنامهریزیهای لازم را انجام داده تا در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۶ که در دی ماه درهانوفر آلمان برگزار میشود نشستها و میزگردهای ویژهای با حضور تولیدکنندگان و بازرگانان فرش ایرانی در آمریکا برگزار کند تا راه میانبری باشد برای اینکه دوباره بتوانیم نبض بازار فرش آمریکا را در دست بگیریم.»
کارگر، همینطور در آخرین اظهاراتش در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی ابراز امیدواری کرد با برنامهریزیهای انجام شده رونق به بازار فرش دستباف ایرانی برگردد: « نمایشگاهی از فرش دستباف ایرانی نیز سال آینده در آتلانتا آمریکا برپا میشود.
هیاتی از تجار آمریکایی نیز در آینده نزدیک در آلمان با فعالان فرش دستباف ایرانی نشستهایی خواهند داشت و تبلیغات برون مرزی به طور گسترده از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی در خارج کشور، به ویژه اروپا آغاز میشود. ایران تنها صادرکننده فرش به سایر کشورها نیست و رقبایی نظیر هند و پاکستان از جمله رقبای سرسخت ایران هستند و باید همواره همه رقبا را رصد کرد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد