1 - 06 - 2024
صنعت خودرو نیاز به مدیران مستقل دارد
واقعیت این است که صنعت اول ایران یعنی خودروسازی که نقش قابل اعتنایی در توسعه و رشد بخش صنعت ایران دارد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار نهاد دولت قرار گرفت. این اتفاق با سپری شدن بیشتر از ۴۰سال هنوز پیامدهایش بر ماهیت و شکل این صنعت پابرجاست. صنعت خودرو مثل شمار دیگری از بخشهای صنعتی هنوز باید در گلخانه دولتی بماند تا از گزند رقابتهای سرسخت جهنمی رها شود. نهاد دولت در ایران تحت هیچ شرایطی حاضر نیست گریبان این بخش از فعالیتهای صنعتی را از چنگ خود بیرون آورد. این درحالی است که یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته است: مدیریت دولتی در صنعت خودرو به نارضایتی دولت، مردم، خودروساز و قطعهساز انجامیده و همه اینها گویای این واقعیت است که صنعت خودرو نیاز به اعمال تغییرات مدیریتی دارد.محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با ایلنا درباره خصوصیسازی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: صنعت خودرو را در ایران بخش خصوصی بنا نهاد و اگر همان برادران خیامی که بنیانگذار صنعت خودرو در ایران بودند و مالکیت ایران خودروی کنونی یا همان ایران ناسیونال پیشین را در اختیار داشتند هنوز هم مالک این صنعت در کشور بودند، امروز صنعت خودرو در ایران از صنعت خودرو در کره جنوبی هم پیشرفتهتر بود اما دخالتهای دولت در صنعت خودروی ایران به تعویض پیوسته مدیران شرکتهای خودروساز و مقامات مسوول مرتبط با این صنعت انجامید و ثبات را از این صنعت گرفت.
وی افزود: عمر طولانیترین مدیریت شرکتهای خودروساز ایرانی پس از دولتی شدن این صنعت هفت سال بود که آن هم فقط شامل حال یک مدیر شد و عمر مدیریت سایرین کوتاهتر از این رقم بود، در چنین فرصت کوتاهی یک مدیر نمیتواند برنامههای درازمدت برای مجموعه داشته باشد. نجفیمنش تصریح کرد: در صنعت خودروی ایران دولت باید در نقش قانونگذار ظاهر شود و بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد و مالکیت و مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کند. به باور من چنین سیاستی میتواند راه نجات این صنعت باشد. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: مدیران دولتی صنعت خودرو از آنجا که از سوی دولت منصوب میشوند نمیتوانند هیچگونه مخالفت و مقاومتی در برابر دولت داشته باشند و در صورتی که چنین عملکردی از خود نشان دهند، به سرعت سمت خود را از دست میدهند.
وی یادآور شد: امروز مدیریت دولتی در صنعت خودرو به نارضایتی دولت، مردم، خودروساز و قطعهساز انجامیده و همه اینها گویای این واقعیت است که صنعت خودرو نیاز به اعمال تغییرات مدیریتی دارد.
نجفیمنش گفت: ویژگی مدیران بخش خصوصی این است که تامین سود شخصی برایشان در اولویت است اما این مدیران میدانند که برای تامین سود شخصی باید جامعه مصرفکننده را نیز منتفع سازند و آنها را از کیفیت و قیمت کالای خود راضی نگاه دارند. چنین دستاوردی در بستری حاصل میشود که رقابت بر آن حاکم باشد و دولت باید بستر رقابتی شدن را فراهم و امور را به این بستر رقابتی بسپارد تا همه چیز را تنظیم کند.
وی افزود: دولت از جایگاه قانونگذار و ناظر اجرای قانون تجاوز نکند و به عرصه مدیریت و مالکیت وارد نشود، در غیر این صورت خصوصی شدن صنعت شدنی نیست و حتی اگر مدیر از فعالان بخش خصوصی انتخاب شود در فضایی که مالکیت و مدیریت آن با دولت است نمیتواند در چارچوب یک مدیر بخش خصوصی فعالیت کند و اینگونه دیگر صنعت خصوصی نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد