10 - 02 - 2020
شرم تهران
مهدیه بهارمست- چالههای سطح شهر تهران نه تنها برای شهروندان کمتوان مشکل ایجاد کرده بلکه شهروندان توانمند هم از آن عاجز هستند گرچه بهسازی معابر و مناسبسازی سطح شهر باید برای تردد ماشینها، موتورسوران و شهروندان از اولویتهای شهرداری باشد تا هر شهروند به محض تردد در معابر احساس امنیت کند اما مسوولان در این راستا غفلت میکنند. عوارض شهرداری که از ابتدا قرار بود در راستای همین امر هزینه شود حال در جای دیگری خرج میشود!
آسفالتهای وارداتی نامرغوب
در همین رابطه زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر درباره چالههایی که در سطح شهر وجود دارد به «جهانصنعت» میگوید: هر ساله شورای شهر اعتباراتی را برای نگهداری معابر و پیادهروهای سطح شهر در نظر میگیرد که براساس آن شهرداری نسبت به بهسازی سطح معابر اقدام و آسفالت معابر را لکهگیری و ترمیم کند. اگر محلهای توسط شرکتهای خدماتی آب، برق، مخابرات و گاز حفاری شده سریعا اصلاح و مجددا در آن نقطه لکهگیری انجام بگیرد، شهروندان دچار مشکل نمیشوند.
صدراعظم نوری درباره کیفیت آسفالتهای مصرف شده گفت: طبیعتا هر قدر مواد اولیه آسفالت کیفیت بهتری داشته باشد در مقابل ماندگاری آن هم به همان نسبت بیشتر است گرچه تحریمها هم در این موضوع بیاثر نبوده، اخیرا به همین دلیل آسفالتهای بیکیفیت و نامرغوب مشکلات زیادی را برای تهرانیها به وجود آورده است. ضمن اینکه برودت هوا، گرما و میزان ترددهایی که صورت میگیرد سطح آسفالت را دچار موج و ناهمواری میکند. گرچه در سطح معابر اصلی مخصوصا بزرگراهها، خیابانهای شریان اصلی کنترلها بیشتر است که مبادا موجب تصادف و ایجاد خطر برای شهروندان شود.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورا درباره کیفیت آسفالتها میگوید: بخشی از مواد اولیه آسفالت از خارج وارد و بخش دیگر در داخل تولید میشود. به تازگی کارخانههای آسفالتسازی شهرداری فعال و در آن تولید داریم. منتهی اگر بخشی از مواد اولیه وارداتی باشد طبیعتا محدودیت و تحریمها در کیفیت آن بیاثر نخواهد بود. آسفالتی که در سطح شهر ریخته میشود از طریق حوزه عمرانی نظارت و صورت وضعیت پیمانکاران بعد از تایید حوزه نظارت پرداخت میشود. امکان ندارد پیمانکاران بعد از تاییدیه از آسفالت نامرغوب استفاده کنند زیرا معاونت کنترل میکند. روکش آسفالتها اصولا به صورت صحیح انجام میشود منتهی بعضی وقتها نیاز به لکهگیری دارد و با شرایط نامطلوبی انجام میشود که این امر دست ما نیست. مدت زمان ماندگاری آسفالت بستگی به مواد اولیه آن دارد.
وی افزود: شهرداری هرساله مبلغی را برای لکهگیری معابر در نظر میگیرد اما روکش آسفالت بستگی به مدت زمانی که از آخرین روکش گذشته است، دارد. در حال حاضر شهرداری برای روکش آسفالت جدید آمادگیهای لازم را دارد. هزینه این روکشها به میزان آسفالت مصرف شده بستگی دارد.
سطح شهر ناایمن
وی افزود: به طورکلی پیادهراه باید ایمن و مناسب باشد تا همه گروههای مختلف اعم از افراد توانیاب، معلول، کودکان، سالمندان و مادرانی که با کالسکه بچهها را جابهجا میکنند، بتوانند آن تردد کنند. به عبارتی همه گروهها باید بتوانند به راحتی در یک پیادهروی ایمن تردد کنند. قطعا در این سالها هیچ مناسبسازی در سطح شهر تهران صورت نگرفته است. البته مردم هم در این امر نقش بسزایی دارند. بهخصوص اینکه پیادهروها فضای عمومی هستند که جلوی املاک شخصی و خصوصی مردماند و هر فردی در ایمنسازی پیادهرو نزد خودش مسوول است.رییس کمیسیون خدمات شهری شورا گفت: هر سال در اعتبارات شهرداری ردیفهایی برای مناطق ۲۲ گانه در سازمان زیباسازی اختصاص داده میشود که به مناسبسازی پیادهروها بپردازند و موانع را رفع و تسهیلاتی را فراهم کنند که افراد ناتوان بتوانند به راحتی عبور کنند. شهرداری برنامههایی برای این موضوع داشته اما گستردگی شهر تهران به گونهای که همه معابر را نمیتوان مناسبسازی کرد اما مرتبا برای این امر پیگیری میکنیم گرچه کمبود بودجه هم در روند کند آن تاثیرگذار بوده است.
شهروندان کمک کنند!
وی افزود: مدیریت شهری با همکاری و تعامل شهروندان و شهرداری امکانپذیر است. از شهروندان درخواست دارم اگر موارد خطرآفرینی را در سطح شهر مشاهده کردند حتما از طریق مناطق و نواحی مربوطه اطلاع دهند تا درصدد اصلاح آن بکوشیم.
عوارض شهرداری کجا خرج میشود
صدراعظمنوری درباره عوارض شهرداری گفت: عوارضی که شهرداری از شهروندان اخذ میکند برای موضوعات مختلفی هزینه میشود، از جمله ساخت و ترمیم پل عابر پیاده، بوستان، تقاطع غیرهمسطح، آسفالت سطح معابر، فضاهای عمومی، فرهنگسراها و سراهای محله. تمام اینها از محل عوارض شهرداری است. شهرداری اینها را در برنامه سالانهاش ارائه میکند و شورا تصویب میکند و شهرداری موظف است براساس برنامه مصوبه و برنامه سالانه بودجه اختصاص دهد.
وی در ادامه افزود: بهسازی سطح شهر در اولویت شهرداری است اما شهر تهران با وسعت ۷۰۵ کیلومتر بسیار گسترده است و اینکه تمام این معابر در آن واحد بهسازی شود غیرممکن است. اگر تمام بودجههای شهرداری را هم صرف این مشکل کنند باز هم یک ساله حل نمیشود. بنابراین باید به تدریج شروع به بهسازی معابر کرد گرچه معابری که ناایمناند در اولویت هستند. در هر منطقهای از مناطق شهرداری در هر ناحیه و محلهای اولویتبندی و براساس آن اقدام میکنند.
استفاده نابجا از روشهای قدیمی
بزرگترین مشکل آسفالت خیابانهای تهران از نظر متخصصان این است که معابر تهران شناسنامه ندارد و مشخص نیست خیابانی که ۱۰ بار آسفالت شده دلیل و اشکال آن چه بوده است. در حالی که خیابان باید از نظر گرمسیری و سردسیری، نوع روسازی، زهکشی زیر وضعیت بستر آن و هر نوع اقدامی که روی آن انجام شده شناسنامه داشته باشد. تاسیسات شهری، پاشیدن شن و نمک، کندهکاری و حفاری وقت و بیوقت شرکتهای آب، برق، گاز و مخابرات از دیگر عوامل تخریب آسفالت خیابانهاست. متاسفانه یکی از نقایص شهر تهران عبور تاسیسات شهری آب و برق و گاز و تلفن از زیر خاک است و این نقیصه موجب شده هیچ آسفالت تازهای بیش از سه یا چهار ماه دوام نیاورد چون به هر حال یکی از چهار شرکت خدماترسان فوق به دلیلی نیاز پیدا می کند تا به تاسیسات زیر خاک دست پیدا کند.از سوی دیگر، نبود هماهنگی میان این شرکتها و شهرداری در حفاری خیابانها زمان ترمیم آن را افزایش میدهد و مشکلی بر مشکلات آسفالت خیابانها میافزاید.
کارشناسان یکی دیگر از عوامل تخریب آسفالت خیابانها را استفاده از شن دانهدرشت و لودر و گریدر برای برفروبی خیابانها و بزرگراهها در فصل زمستان میدانند و معتقدند شهرداری باید روش خود را عوض کند.به اعتقاد این کارشناسان روش سنتی، قدیمی و مخرب پاشیدن شن درشت و نمک روی آسفالت برای زدودن برف حداقل پنج دهه است که در تهران به کار گرفته می شود در حالی که حداقل پنج دهه است این روش در دنیا منسوخ شده است.
از طرفی نمک با نفوذ به زیر بستر آسفالت، تاسیسات شهری را خراب میکند که این خود عامل غیرمستقیم تخریب آسفالت است و از سوی دیگر شن و لودر و گریدر روکش آسفالت را زخمی و نابود میکند.
حال باید دید بهسازی معابر و سطح شهر در بودجه امسال شهرداری جایی دارد یا اولویتهای شهردار چیز دیگری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد