16 - 01 - 2025
سهم «گوگل» از بازار موتور جستوجو به زیر ۹۰درصد رسید
«جهانصنعت»- با وجود حفظ جایگاه، سهم گوگل از بازار موتور جستوجو به زیر ۹۰درصد رسیده است. برای دههها، نام گوگل بهعنوان مترادف جستوجوی آنلاین شناخته میشد. عبارت «گوگلش کن» بهجای «در اینترنت جستوجو کن» بهطور گستردهای مورد استفاده قرار میگرفت و این امر تسلط بیچون و چرای این موتور جستوجو را در بازار منعکس میکرد. برای بیشاز یک دهه، گوگل همواره بیشتر از ۹۰درصد از سهم بازار جستوجوی آنلاین را در اختیار داشت اما اخیرا نشانههایی از تغییر در این روند قدرتمند دیده میشود. براساس گزارشهای منتشرشده توسط Search Engine Land و استناد به آمار Statcounter، سهم جهانی بازار جستوجوی گوگل برای اولینبار از سال ۲۰۱۵ به زیر ۹۰درصد سقوط کرده است. این کاهش در سهماه پایانی سال (اکتبر، نوامبر و دسامبر) بهوضوح قابل مشاهده بود؛ بطوری که سهم گوگل در اکتبر 34/89درصد، در نوامبر 99/89درصد و در دسامبر 73/89درصد ثبت شد. اگرچه سهم بالای ۸۹درصد همچنان نشان از تسلط گوگل دارد اما نکته قابلتوجه این است که این اولینبار در ۱۰سال گذشته است که گوگل نتوانسته سهم بالای ۹۰درصدی خود را برای سه ماه متوالی حفظ کند. شاید در نگاه اول تصور شود که ظهور فناوریهای جدید مانند ChatGPT باعث کاهش سهم گوگل شده است اما آمارها نشان میدهند که رقبای سنتی موتورهای جستوجو بیشترین سود را از این تغییر روند بردهاند. بهنظر میرسد موتورهای جستوجویی مانند «بینگ»، «یاندکس» و «یاهو» همگی افزایش نسبی در سهم بازار خود داشتهاند. در این میان، بینگ با کسب کمتر از ۴درصد از جستوجوهای آنلاین در ماه دسامبر، در جایگاه دوم قرار گرفت. بهطور کلی، تغییر احتمالی در تمرکز کاربران، خبر خوبی برای گوگل نخواهد بود. بااینحال، شاید بتوان جنبه مثبتی نیز برای این موضوع درنظر گرفت چراکه گوگل همچنان درگیر یک پرونده طولانی و مهم ضدانحصار است و وزارت دادگستری ایالاتمتحده، این شرکت را به رفتار انحصارطلبانه متهم کرده است. بخشی از دفاع گوگل در این پرونده، اشاره به این واقعیت دارد که کاربران همیشه حق انتخاب داشتهاند و میتوانند آزادانه از مرورگرهای مختلف استفاده کنند. این آمارهای جدید میتواند وزن بیشتری به این استدلال گوگل ببخشد و نشان دهد که کاربران واقعا بهدنبال گزینههای جایگزین هستند. در نهایت، اگرچه گوگل همچنان رهبر بلامنازع بازار جستوجو محسوب میشود اما این کاهش اندک در سهم بازار نشاندهنده تغییر بالقوه در رفتار کاربران است و میتواند پیامدهای مهمی برای این شرکت در نبردهای حقوقی و رقابتی آینده داشته باشد. این تغییر همچنین میتواند نشانهای از آغاز دوران جدیدی در عرصه موتورهای جستوجو محسوب شود؛ دورانی که در آن رقابت فشردهتر و گزینههای بیشتری برای کاربران وجود خواهد داشت و شرکتهای فناوری باید برای حفظ یا افزایش بازار خود، به کاربران خدمات ویژه ارائه دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد