11 - 03 - 2020
سروش ۳۸ میلیارد تومان به فروش میرسد
سازمان صداوسیما با انتشار یک فراخوان اعلام کرده مالکیت «پیامرسان سروش» را میفروشد. این احتمال مطرح است که قیمت پایه مورد نظر صداوسیما، حدود ۳۸ میلیارد تومان برای پیامرسان سروش باشد.
به گزارش عصر آیسیتی، سیدجعفر خورشاد، مدیرعامل سابق و رییس هیاتمدیره کنونی پیامرسان سروش در گفتوگو با دیجیاتو اعلام کرد مالکیت ۱۰۰ درصدی پیامرسان سروش متعلق به صداوسیماست و حالا این سازمان به دلایلی تصمیم گرفته این پیامرسان را در مزایدهای به فروش برساند.
نکته اینجاست که هماکنون پیامرسان سروش را میتوان در قالب دو اپلیکیشن یافت. نسخه قدیمیتر، سروش نام دارد. اما از سال ۹۸ نسخه دیگری تحت عنوان «سروشپلاس» معرفی شد که در آن زمان مرتضی رحیمی، مدیرعامل سابق سروش، گفته بود یک پیامرسان جداگانه است که در آینده نامش هم تغییر خواهد کرد. ولی اکنون خورشاد در پاسخ به این سوال که این مزایده برای فروش کدام یک از این پیامرسانهاست، میگوید: «این مزایده برای کل مجموعه است. البته ما دو عدد سروش به آن معنی نداریم. کل پیامرسان سروش متعلق به صداوسیماست. شرکت «ستاک هوشمند شریف» [توسعهدهنده سروشپلاس] در زمانی که صداوسیما تصمیمی برای هزینه برای این پیامرسان نداشته، آمده و سروش پلاس را توسعه داده است. نام پلاس هم نشاندهنده همین است که محصول مرتبط با سروش و ادامه راه سروش است. هیچ وقت هم ادعا نشده که این پیامرسان متعلق به صداوسیما نیست.»
این در حالی است که مرتضی رحیمی، که سروشپلاس را راهاندازی کرد، در مرداد ۱۳۹۸ در مصاحبهای با دیجیاتو رسما اعلام کرده بود که این اپلیکیشن کاملا مستقل از صداوسیماست. او در همان زمان گفته بود: «سروشپلاس کاملا به شکل جداگانه و مستقل از صداوسیما توسعه پیدا کرده و به احتمال زیاد تا پایان تابستان ریبرند خواهد شد. این مساله البته به تصمیمات بخش خصوصی ارتباط دارد ولی آنچه که مشخص است، این است که مسیر سروشپلاس از سروش جداست. هرچند ما میخواهیم در سمت بک-اند و ارتباط دادهها اتفاقی بیفتد که کاربران به آرشیو خود و کانالهایی که دنبال میکردند، دسترسی داشته باشند، اما در هر صورت فناوری این پیامرسان کاملا متفاوت از سروش است.»
خورشاد اما در مواجهه با همین موضوع، اعتقاد دارد که ایجاد فاصله بین سروشپلاس و صداوسیما، شاید یک راهبرد از سوی مدیران سروشپلاس در آن زمان بوده است. رییس هیاتمدیره پیامرسان سروش توضیح میدهد: «این شدنی نیست که شما روی طبقه اول ساختمانی که متعلق به صداوسیماست، طبقه دوم را بسازید، بعد بگویید این طبقه را من ساختهام و همهاش متعلق به من است. در ورودی این ساختمان کجاست؟ تیم آقای رحیمی به قول خودشان احساس تکلیف کردند که اگر صداوسیما متوجه اهمیت موضوع نیست و درگیر مسائل دیگری است، ما که میفهمیم برویم کارمان را درست انجام دهیم. نام پلاس نشان میدهد که این پیامرسان هم زیرمجموعه سروش است و اکنون هم این مزایده برای کل مجموعه پیامرسان سروش است.»
خورشاد میگوید این واقعیت وجود داشت که پیامرسان سروش گاهی اوقات در اولویتهای بالای صداوسیما قرار نمیگرفت و از سوی دیگر، کاربران نمیتوانستند منتظر تامین بودجه برای اضافه شدن قابلیتهای جدید بمانند، اما اکنون پیشبینی میکند در صورت پای کار آمدن یک خریدار چابک، این پیامرسان میتواند به موفقیتهای زیادی دست پیدا کند.
در حال حاضر پیامرسان سروش ۵۰۰ هزار کاربر فعال و پیامرسان سروش پلاس، دو میلیون کاربر فعال در
کافهبازار دارد.
از سوی دیگر به نظر میرسد صداوسیما قیمت بالایی هم برای فروش پیامرسان سروش در نظر گرفته است. در فراخوان منتشر شده از سوی صداوسیما، مشاهده میشود که میزان تضمین برای شرکت در مزایده، رقم یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. معمولا در مزایدهها، تضمین شرکت کردن، پنج درصد محاسبه میشود و این یعنی صداوسیما احتمالا میخواهد سروش را به مبلغی بیشتر از ۳۸ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان به فروش برساند. خورشاد بیان میکند که بیشتر از این مبلغها، خرج پیامرسان سروش شده است و احتمالا رقم نهایی از این هم بالاتر باشد: «بستگی دارد ارزش در چه دیده شود. در داراییهای شرکت یا کاربران، سختافزار، نرمافزار و… اینها بحث دیگری است. اما اگر یک مجموعه چابک جلو بیاید روند رشد سروش به شدت مثبت خواهد شد.»
در حال حاضر پیامرسان سروش۵۰۰ هزار کاربر فعال و پیامرسان سروشپلاس، دو میلیون کاربر فعال در کافهبازار دارد. مرتضی رحیمی، مدیر سروشپلاس که در مرداد ماه اعلام کرده بود سروشپلاس کاملا مستقل از صداوسیما توسعه داده شده، درباره شفافسازی در مورد ابهامهای بسیار زیادی که اکنون وجود دارند، گفته است: «پیامرسان سروشپلاس از همان ابتدا و با توجه به عدم فهم درست صداوسیما از موضوع و نبود سرمایهگذاری صحیح یا حتی شراکت منصفانه با سرمایهگذار جدید، توسط سهامدار خصوصی شرکت تفرس و به صورت مستقل توسعه پیدا کرد. برای احترام به کاربران سروشپلاس، ارتباط پلاس با سابقه گفتوگوها و کانالهای سروش حفظ شد.
در شرایط کنونی که نیاز به سرمایهگذاری اصولی در پیامرسان کاملا احساس شده است، جدا شدن صدا و سیما بر هر منفعت دیگری ترجیح دارد بنابراین ما با هر سرمایهگذار جدیدی از حوزه بانکی یا اپراتورهای تلفن همراه، همکاری کامل خواهیم کرد. همانطور که قبلا هم گفتیم سروشپلاس با سرمایهگذاری بخش خصوصی توسعه پیدا کرده و این سرمایهگذار نیز پذیرفته است که موضوع را با خریدار جدید تفاهم کند. به هر حال ما از خروج صداوسیما از کل این ماجرا بسیار استقبال میکنیم و امیدواریم این مزایده به سرانجام خوبی برسد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد