24 - 11 - 2024
زنان سرپرست خانوار در جدال با هزینههای امرار معاش
ایلنا- رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: به نظر من اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی مهمترین راهکاری است که میتوان با آن به زنان سرپرست خانوار کمک کرد تا این زنان به موقع شناسایی شوند و با توجه به نیازها و مشکلاتشان، حمایتهای لازم را در اسرع وقت دریافت کنند.
حسن موسوی چلک در تشریح وضعیت زنان سرپرست خانوار در کشور گفت: براساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، بیش از ۳میلیون و ۶۰هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد و براساس آمارهایی که برخی سازمانهای مرتبط اعلام کردند، بیش از ۳ و نیم میلیون نفر و حتی براساس گفتههای مسوولان تا ۴میلیون نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد.
این مددکار اجتماعی اظهار کرد: بنا به دلایل مختلفی از جمله فوت همسر، طلاق، متارکه، ازکارافتادگی و زندانی طویلالمدت شوهران این زنان سرپرست خانوار میشوند که موجب میشود، آنها به سمت سازمانهای حمایتی و اجتماعی بروند البته همه این زنان تحت پوشش نیستند و الزاما نیاز به حمایتهای مالی مستمر ندارند. سازمان بهزیستی کمتر از ۱۰۰هزار نفر و کمیته امداد بیش از ۲میلیون نفر از اینگونه خانوارها را تحت پوشش دارند.وی تاکید کرد: این قشر از زنان پس از اینکه شرایطشان به گونهای بود که نیازمند حمایت مستمر شدند، براساس مبلغی که هر سال در قانون بودجه تعیین میشود، پرداختیهای مستمر را دریافت میکنند که در حال حاضر این مبلغ برای خانوادههای یک نفره کمتر از یک میلیون تومان و خانوادههای پنج نفره بیش از ۳میلیون تومان است. این خانوارها در کنار حمایتهای مستمر از حمایتهای غیرمستمر هم برخوردارند. شکل و میزان دریافت این کمکها در دو سازمان رسمی کمیته امداد و بهزیستی الزاما شبیه هم نیست و منابع آن باید تامین شود.
توضیح درباره ارائه خدمات مستمر و غیرمستمر به زنان سرپرست خانوار
موسویچلک درخصوص خدمات غیرمستمری که به زنان سرپرست خانوار تعلق میگیرد، گفت: این خدمات غیرمستمر شامل تسهیلات اشتغال، کاریابی، خوداشتغالی، بیمه، وام کارفرمایی، تشکیل شرکت تعاونی، آموزش فنی حرفهای، در حوزه مسکن هم شامل تهیه خانه، کمک به تامین آورده مسکن، اجاره، رهن، خرید زمین، مشارکت در ساخت به کمک سازمانها و خیرین، در حوزه آموزش هم کمکهایی به دانشآموزان و دانشجویان این خانوارها مانند خرید لوازمالتحریر میشود. حتی اگر اعضای این خانوارها فوت کنند خدمات کفن و دفن نیز به آنها ارائه میشود.
وی در ادامه گفت: سازمانها یک دستورالعملهایی دارند و براساس این دستورالعملها این کمکهای غیرمستمر را براساس شرایط و ضوابط دریافت میکنند. برای مثال زنان سرپرست خانوار مشمول بیمه میشوند و ممکن است بخشی از هزینههای درمان در صورتی که مشمول بیمه نباشند دریافت کنند. محدودیتی هم برای نوع خدمت نیست چون در دستورالعملها بهطور گسترده خدمات متنوع پیشبینی شده، همچنین سقف پرداخت و نحوه پرداخت در دو سازمان مذکور الزاما شبیه هم نیست اما خدمات مستمر در دو سازمان حمایتی ثابت است. در خدمات غیرمستمر هم ممکن است تسهیلات اشتغالی که بهزیستی به زنان بیسرپرست ارائه میدهد نسبت به تسهیلات کمیته امداد کمتر باشد چون کمیته امداد منابع مالی بیشتری در اختیار دارد. در مجموع زنان سرپرست خانوار میتوانند هر دو خدمات مستمر و غیرمستمر را دریافت کنند.
این مددکار اجتماعی تصریح کرد: اما واقعیت این است که میزان خدماتی که ارائه میشود با توجه به تورم، مشکلات و شرایط اقتصادی کشور هیچ تناسبی ندارد. هر چند در سالهای اخیر مستمری افزایش پیدا کرده و اکنون به حدود یک میلیون تومان برای خانواده یک نفره رسیده اما شرایط اقتصادی به حدی دشوار است که قدرت خرید این افراد باوجود افزایش مستمری ماهانه کمتر شده است.
زن سرپرست خانوار با چه چالشهایی مواجه است؟
موسویچلک درباره چالشهای زنان سرپرست خانوار گفت: مهمترین مشکلات زنان سرپرست خانوار تامین هزینههای زندگی است. این گروه از زنان دارای مشکل مسکن و اشتغال هستند که برخی شرایط و مهارت اشتغال را ندارند. بخش دیگر از مشکلات این گروه از زنان نگاه سنگین جامعه به این قشر است. آنها احساس تنهایی میکنند چون فشار بر زندگی آنها زیاد است.
وی بیان کرد: در بسیاری از مواقع اطرافیان زنان سرپرست خانوار هم کمکی به آنها نمیکنند که این خود فشار مضاعفی را بر این زنان وارد میکند و سلامت روان آنها را تهدید میکند. از سویی این زنان در تربیت فرزندان و بزرگ کردن آنها چالش زیادی دارند. نیازهای اولیه فرزندان را نمیتوانند تامین کنند و عمدتا در محلات نامناسبی زندگی میکنند و از حقوق اولیه شهروندی برخوردار نیستند. اینها بخشی از مشکلات است که قشر زنان سرپرست خانوار با آنها دست و پنجه نرم میکنند.
زنان سرپرست خانوار باید به موقع شناسایی شوند
موسویچلک با بیان اینکه بخشی از راهکارهای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به سیاستگذاران مربوط میشود، گفت: از نظر من اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی مهمترین راهکاری است که میتواند به آنها کمک کند تا این زنان به موقع شناسایی شوند و با توجه به نیازها و مشکلاتشان، حمایتهای لازم را به موقع دریافت کنند.
این مددکار اجتماعی تاکید کرد: در حقیقت مهمترین راه برای توانمندسازی زنان بیسرپرست این است که به سمت نظام چند لایه تامین اجتماعی این زنان گام برداریم بنابراین اولین بخش این است تا اسناد و قوانین موجود را اجرایی کنیم. تدابیر دیگری که میتوان برای این زنان انجام داد، فراگیری مهارتهای مختلف، تامین نیازهای اساسی آنها با کمک دولت، خیرین و سازمانهای غیردولتی است.
وی راهکار دیگر برای توانمندسازی این زنان را موضوع پیشگیری از طلاق بعد از ازدواج برشمرد و گفت: زنان سرپرست خانوار قبل از ازدواج باید آموزشهای لازم را فرا بگیرند تا گرفتار طلاق نشوند.
او حمایتهای روانشناختی از زنان سرپرست خانوار را راهکار دیگر برای توانمندسازی این زنان عنوان کرد و افزود: زمانی که افراد به کمیته امداد و بهزیستی مراجعه میکنند، ارزیابی جسمی، روانی و اجتماعی میشوند و متناسب با این ارزیابی برایشان برنامهریزی میشود. چنانکه زنان یا اعضای خانواده آنها نیاز به خدمات روانشناختی داشته باشد، سازمانهای کمیته امداد و بهزیستی خدمات مشاوره به آنها ارائه میدهند و این قشر از زنان سرپرست خانوار میتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
وی در پایان تاکید کرد: دولت موظف است خدمات حمایتی را به زنان سرپرست خانوار ارائه دهد و نیازهای اولیه این زنان را تامین کند و به سمت توانمندسازی آنها گام بردارد و زمینه و بستر را برای این قشر از زنان فراهم کند. قوانین باید به گونهای اجرا شوند که این گروه از افراد دغدغهای نداشته باشند اما متاسفانه سوال این است که در این شرایط اقتصادی، کدام زن با یک میلیون تومان یا خانواده پنج نفری با ۳میلیون تومان میتواند گذران زندگی کند؟ در هر جامعهای که فقر نهادینه شود، تبعات خاص خود را در خانوادهها دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد