4 - 07 - 2024
روایت تخصیص ارز به خودروسازان
با عنایت به درج مطلبی با عنوان «دلارپاشی از کرمان تا پکن» در مورخ 10/2/1403 در آن روزنامه، مقتضی است وفق قانون مطبوعات نسبت به انتشار توضیحات ارسالی از سوی دفتر رسانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در همان جایگاه منتشر و در اسرع وقت اقدام لازم صورت پذیرد.
1) وزارت صمت برای تنظیم بازار، تولید 7/1میلیون دستگاه خودرو را در سال 1402 هدفگذاری کرده بود که با توجه به افزایش آن نسبت به سال 1401 میبایست نسبت به تامین ارز موردنیاز برنامه تولید (مطابق با منابع و سیاستهای ارزی بانک مرکزی) اقدام مینمود. میزان تامین ارز انجام گرفته برای صنعت خودرو به تفکیک تعرفه خودرو در سال 1402 معادل 9/6میلیارد دلار بوده است (این میزان در سامانه جامع تجارت 5/6میلیارد دلار تعیین شده است) که حدود 7/1میلیارد دلار برای اجزاء و قطعات، 7/2میلیارد دلار قطعات منفصله خودرو، 600میلیون دلار قطعات منفصله موتورسیکلت و دوچرخه، 500میلیون دلار به صورت cbu، 800 میلیون دلار خودروهای تجاری کارکرده، تامین شده است که علیرغم کاهش میزان تامین ارز نسبت به برنامه پیشنهادی ارزی در سال 1402 نسبت به سال 1401، مجموع خودروسازان کشور در سال ۱۴۰۲، اقدام به تولید یک میلیون و ۳۳۸هزار و ۸۵۶دستگاه خودرو با سهم ۷۷% خودروسازان بزرگ (947/031/1 خودرو) و سهم ۲۳%، خودروسازان خصوصی (۳۰۶هزار و ۹۰۹خودرو)، نمودند. 2) میزان ارز قطعات منفصله خودرو حدود 7/2میلیارد دلار بود که در مقایسه با عدد اعلامی گمرک که 5/7میلیارد دلار واردات قطعات خودرو گزارش شده است این قطعات مشمول اجزا و قطعات، واردات و قطعات منفصله انواع خودروی سواری، وانت، اتوبوس و مینیبوس، کشنده، کامیون و کامیونت و موتورسیکلت و دوچرخه میباشد که بخش اعظم تامین ارز آن در سال 1401 بوده که در سال 1402 واردات آن انجام شده است. لذا این میزان ارزش واردات صرفا مربوط به خودروسازان مونتاژی نبوده بلکه تامین ارز تمامی انواع خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت و دوچرخه میباشد.
3) در رویه تامین ارز توسط خودروساز داخلی نسبت به مونتاژکاران به اطلاع میرساند که در سامانه فروش یکپارچه خودرو، در اسفندماه سال 1401 (مرحله اول ثبتنام) و اردیبهشتماه سال 1402 (مرحله دوم ثبتنام) مجموعا بالغ بر 000/500/2 نفر ثبتنام کردند که سهم تقاضا برای دو شرکت خودروسازی تولید داخل (ایرانخودرو و سایپا) به ترتیب در مرحله اول 890هزار متقاضی (93درصد ثبتنامی مرحله اول)، مدیران خودرو 20هزار، سایر خودروسازان 81هزار و در مرحله دوم سهم سایپا حدود 600هزار متقاضی، مدیران خودرو 270هزار و سایر خودروسازان 141هزار نفر بوده که برای تحقق تولید در ازای پاسخگویی نیاز ثبتنامکنندگان در وهله اول میبایست تامین ارز منظم و بهموقع، نقدینگی مکفی و… برای شرکتهای خودروسازی برای واردات اجزا و قطعات، قطعات منفصله و… انجام پذیرد. این در حالی است که در شش ماهه دوم سال 1402 و با ابلاغ سهمیهبندی ارزی برای واردکنندگان، نزدیک به دو ماه اکثر ثبت سفارشها تعلیق گردید و تامین ارز به موقع و مکفی صورت نگرفت و این فرآیند منجربه کاهش سطح تولید گردید. علاوهبر توقف و تاخیر در تامین ارز (شهریور 1402)، زیان انباشته 200همتی ایرانخودرو و سایپا، کمبود نقدینگی، بدهی به قطعهسازان، عدم پرداخت ریال برای تامین ارز به بانک مرکزی، عدم تناسب بین قیمت تمامشده و رشد نهادههای تولید و توقف تولید برخی خودروها از منظر رعایت استاندارد مهمترین دلیل کاهش و عقبافتادگی در برنامه تولید سال 1402 این دو شرکت تلقی شد در نتیجه باعث عقب ماندن دو شرکت داخلی در تولید نسبت به مونتاژیها گردید. در نهایت منجربه کمبود خودرو، افزایش تقاضا و قیمت در بازار شد. بنابراین کمبود خودرو در بازار این شرایط را به وجود آورد که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار خودرو نهتنها از محل تولید داخل بلکه به منظور جبران کمبود، از محل واردات و تولید خودروهای مونتاژی، بازار خودرو را کنترل نماید. از طرفی با توجه به ثبتنام 270هزار نفری متقاضیان در مرحله دوم برای محصولات مدیران خودرو و تمایل بالای مردم به خرید خودروهای x55، فونیکس، تیگو 8 پرو، تیگو7 نسبت به خودروهای تولید داخل، افزایش توانایی مالی در پرداخت ریال بابت تامین ارز خودروها منجر به ایجاد رقابت با خودروسازهای داخلی گردید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد