29 - 11 - 2022
خدمه کشتی ایرانی همچنان در وضعیت بحرانی
سفیر هندوستان با زنگنه دیدار کرد
گروه انرژی - با گذشت بیش از ۹ ماه از توقیف کشتی ایرانی دیانته در بندر مونترای هندوستان هیچ گام مثبتی از سوی هندیها برداشته نشده است و آنها کمترین همکاری را از ایران و خدمه کشتی توقیف شده دریغ میکنند این درحالی است که یک فروند نفتکش هندی دو هفته پیش به دلیل ایجاد آلودگی نفتی در آبهای ایران توقیف شده و هماکنون در ایران به سر میبرند.
مقامات ایرانی میگویند رفتارشان با خدمه نفتکش هندی کاملا انسان دوستانه و مبتنی بر کنوانسیونهای بینالمللی است اما هندوها اجازه خروج از کشتی را به دریانوردان ایرانی کشتی دیانته نمیدهند که این موضوع با تمامی قوانین دریانوردی در تعارض است.
این اتفاق درحالی رخ داده است که انفعال مقامات ایرانی در برابر بیقانونی هندیها همچنان ادامه دارد و تاکنون به هیچ نهاد بینالمللی شکایت نشده است.
این درحالی است که سفیر هندوستان طی روزهای گذشته با بیژن زنگنه، وزیر نفت دیدار و گفتوگو کرده است. مشکل اصلی کشتی توقیف شده ایران در هندوستان این است که هندیها حاضر نیستند پول نفت صادراتی ایران را برای تسویه تسهیلات بانکی کشتی دیانته به بانک مورد نظر بپردازند. ایران نیز به دلیل تحریمهای پولی و بانکی امکان جابهجایی پول را ندارد شاید در طول مذاکره سفیر هندوستان با وزیر نفت این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفته باشد. آنچه از این دیدار منتشر شده تاکید دو طرف بر همکاریهای مشترک است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص این اتفاقات گفت: رفتار ایران با خدمه کشتی توقیفی هندی کاملا محترمانه بوده است اما ایران درحالی با خدمه این کشتی و البته دیگر کشتیهای خارجی با احترام و طبق اصول بشردوستانه رفتار میکند که خدمه کشتی ایرانی که به دلایل نامعلوم در توقیف هندیهاست ۹ ماه است به آنها اجازه ترک کشتی و تردد در خشکی داده نشده؛ اقدامی که مغایر با کنوانسیونهای بینالمللی و اصول اخلاقی است. سیدعطاءا... صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این ارتباط به مانا گفت: خدمه کشتی هندی که به دلیل آلوده کردن آبهای خلیج فارس در توقیف فنی ایران است هیچ مشکل خاصی ندارند و به دنبال این هستند که هرچه زودتر به کشورشان بازگردند. وی درباره رفتار ایران با خدمه این کشتی در طول مدتی که از توقیف این کشتی میگذرد، گفت: رفتار ایران با خدمه این کشتی و البته خدمه سایر کشتیهای خارجی همواره طبق اصول اخلاقی، حقوق بشر و همچنین کنوانسیونهای بینالمللی، کاملا محترمانه و طبق اصول بشردوستانه بوده است.
کنوانسیونهای بینالمللی چه میگویند
معاون امور دریایی این سازمان نیز در گفتوگو با مانا درباره قوانین و مقررات مرتبط با دریانوردان گفت: صرفنظر از اصول اخلاقی و حقوق بشری، در ارتباط با حقوق دریانوردان کنوانسیونهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها کنوانسیون ۱۰۸ ژنو است طبق این کنوانسیون که تمام کشورها موظف به رعایت آن هستند دریانوردان میتوانند کشتی را به منظور بهرهمندی از خدمات پزشکی، استراحت و... برای مدت ۷۲ ساعت ترک و در خشکی تردد کنند.
وی افزود: علاوه بر این برخی از قطعنامههای سازمان بینالمللی دریانوردی نیز کشورهای عضو این سازمان را به برخورد احترامآمیز با دریانوردان ملزم کرده این درحالی است که هندیها ۹ ماه است حتی به خدمه کشتی ایرانی که در توقیف این کشور است اجازه پیاده شدن و ترک کشتی را ندادهاند.
استیری با بیان اینکه وزارت امورخارجه ایران به محض اطلاع از این ماجرا مراتب اعتراض خود را به هند اعلام کرده است، گفت: هرچند ماجرای کشتی توقیفی هند در ایران و کشتی ایرانی توقیف شده در هند ارتباطی به یکدیگر ندارد اما رفتار ایران با خدمه کشتی هندی در طول این دو هفته که از توقیف آن میگذرد محترمانه و اخلاقی بوده است.
دیدار با سفیر
این عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه خدمه کشتی هندی در این مدت با مقامات هندی و شرکت مالک این کشتی دیدار کردهاند، افزود: خدمه این کشتی در طول این مدت سه بار به سفارت خود در ایران مراجعه کرده و سفیر این کشور نیز سه بار با آنها بهطور خصوصی ملاقات کرده است این درحالی است که شرکت تامین تدارکات این کشتی نیز به منظور تامین مایحتاج غذایی، سوخت و آب بهطور مرتب با این کشتی در تماس است.
وی گفت: در صورت ارایه ضمانتنامه درخواستی از سوی کشتی هندی، همان دو سه روز اول این کشتی رفع توقیف میشد اما هندیها از همان ابتدا این موضوع را سیاسی کردند. با توجه به تخلف کشتی هندی در آلودگی عمدی آبهای ایران، پرونده این کشتی طبق قانون به دادگاه بندرعباس ارجاع خواهد شد.
امیدواری به رفع توقیف کشتی هندی در هفته جاری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین اقدامات وضعیت این کشتی نیز به مانا گفت: به نظر طرف هندی گامهایی را برای همکاری با ایران در رفع توقیف این کشتی و ارایه ضمانتنامه درخواستی برداشته است که امیدواریم ظرف هفته جاری این اقدامات به نتیجه برسد و کشتی رفع توقیف شود.
وی گفت: این ضمانتنامه یک تعهدنامه کتبی ساده است که دریافت آن در تمام دنیا و طبق کنوانسیونهای بینالمللی مرسوم است و شرکت بیمه کشتی باید آن را ارایه دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد