14 - 01 - 2020
تلاش آقازادهها برای گرفتن پول به اسم تولید موتورسیکلت برقی
ایلنا- رییس هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: گرفتن وام برای توسعه و ارتقای یک کسبوکار، سادهترین مسیری است که صاحبان مشاغل میتوانند طی کنند ولی روشهای میانبر همیشه باعث موفقیت نمیشود چراکه برای گرفتن وام، علاوه بر اینکه زمان و انرژی زیادی لازم است تزریق پول از خارج مجموعه باعث تنبل شدن سیستم میشود.
ابوالفضل حجازی در خصوص اظهارات اخیر وزیر نیرو در خصوص اعطای تسهیلات برای تولید موتورسیکلت برقی و برنامه دولت برای این وسیله نقلیه جهت کاهش آلودگی هوا و صرفهجویی در مصرف سوخت گفت: دولت ۱۰ سال است که این بحث را مطرح میکند. آن زمان که تحریم نبودیم، بحران بودجه وجود نداشت، ارز کمتر از چهار هزار تومان بود و با چهار میلیون تومان میشد یک موتورسیکلت برقی تهیه کرد، دولت هیچ اقدامی انجام نداد. به طور کلی اینگونه صحبتها زمان تشدید آلودگی هوا مطرح میشود و فقط جهت مانور رسانهای است.وی ادامه داد: در بحث موتورهای برقی ابتدا باید دو اقدام صورت بگیرد، اول آنکه زیرساختهای آن مهیا شود که مهمترین آن فرهنگسازی و تشویق مردم به استفاده از این موتورهاست و دوم توجیه اقتصادی فعالیت در این حوزه است زیرا ما تولیدی در این حوزه نداریم و هم واردات آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد و زیانآور است.
حجازی در خصوص علل زیانآور بودن آن گفت: قیمت باتری این موتورها ۴۰ درصد ارزش کلی آن است و باتری آنها اگر استفاده نشود ظرف مدت یک سال فاسد خواهد شد. از سوی دیگر قیمت بالای باتری که دو تا چهار میلیون تومان است، باعث شده کمتر شخصی تمایل به خرید آنها داشته باشد زیرا در کشور ما عمده افراد موتورسوار از قشر ضعیف هستند و با موتور روزی خود را کسب میکنند.حجازی با اشاره به صحبت مقامات در خصوص تشویق مردم به خرید اینگونه موتورسیکلتها گفت: وزیر نفت چهار سال پیش در زمان ارائه بودجه گفت ما منابعی را برای این کار مشخص کردیم، شهرداریها هم اعلام کردند که بودجهای برای استفاده از موتورسیکلت برقی در نظر گرفتند اما هیچکدام از آنها تحقق پیدا نکرد، دو ماه پیش نیز آقای نهاوندیان در قم اعلام کردند از طرح تولید موتورهای برقی حمایت میکنند. ابتدای سال هم وزیر صمت این حرف را زدند اما هیچ بودجه و راهکاری تخصیص داده نشد.
رییس هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه این پروژه بدون حضور تولیدکنندگان باسابقه، عملیاتی نخواهد شد، گفت: چند سالی است برخی آقازادهها به اسم تولیدکننده وارد این صنعت شدهاند و فقط تسهیلات بانکی میگیرند و جالب اینکه آن را هم پس نمیدهند، الان هم به دنبال گرفتن پول به اسم تولید موتورسیکلت برقی هستند.
وی ادامه داد: من با ۴۰ سال سابقه کار در این صنعت هیچگاه ارادهای در این خصوص ندیدم، اکنون یک سال است که ۱۰ هزار موتور برقی توسط تولیدکنندگان وارد شده اما هیچ استقبالی از آنها نشده و سرمایههای آنها در حال نابود شدن است. وضعیت امروز صنعت موتورسیکلت آنقدر بحرانی است که از ۶۰ کارخانه فعال فقط ۲۰ واحد آن هم با پنج درصد ظرفیت کار میکنند. اما ۲-۳ کارخانه متعلق به آقازادهها که برخی از آنها کمتر از ۲۰ سال سن دارند بدون هیچ محدودیتی کار میکنند.حجازی تصریح کرد: اکنون هم معلوم نیست چه منابعی را قرار است به این آقازادهها بدهند که دارند زمینهسازی را انجام میدهند، در نهایت یک سال بعد مشخص میشود فلان آقازاده ۱۰۰ میلیارد پول گرفته و پول را از کشور خارج کرده است. من به عنوان رییس انجمن به دستگاههای نظارتی هشدار میدهم که این خط را دنبال کنند، فردا صنعت موتورسیکلت را محکوم نکنند که اینقدر تسهیلات گرفته ولی پول را خارج کرده یا مثل جریان واردات دارو به جای کالای اصلی، لوازم آرایشی وارد شده است.
حجازی افزود: دولت اگر میخواهد کاری انجام دهد با تولیدکنندگان واقعی و باسابقه مشورت کنند؛ ما نه پول میخواهیم نه تسهیلات بلکه به خریداران به اندازه ۱۰ میلیون تسهیلات بدهند از سوی دیگر آن تعداد کارخانههایی که باقی ماندهاند میتوانند ظرف شش ماه این موتورسیکلتها را بومیسازی کنند و کل موتورهای فرسوده کشور را با موتورهای برقی تعویض کنند به شرطی که دولت تضمین دهد که سالانه برای ۱۰۰ هزار از این دستگاهها تسهیلات میدهد. در واقع این پول را به ما نمیدهند بلکه به مردم عادی پرداخت میکنند آنها نیز پول را برمیگردانند. این افراد متمول هستند که پول را میخورند و فردا به کانادا میروند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد