11 - 12 - 2022
تعلل در رفع آلودگی هوا جنایت است
جامعه- باز سرما و وارونگی هوا و افزایش ذرات معلق در هوا و حالا برگزاری یک همایش بزرگ که همه مسوولان و دستاندرکاران و متخصصان را گرد هم آورده تا از مخاطرات و راهحلها سخن بگویند. این دومین همایش است که برگزار میشود که به جای آنکه نوک پیکان مقصریابی را به سوی هم بچرخانند از هم تقدیر و تشکر هم میکنند و متفقالقول هستند که با گشتن به دنبال مقصر آلودگی هوا تنها وقت تلف میشود و باید به دنبال مشارکت برای مرتفع کردن این موضوع بود.
دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در آغاز این همایش گفت: نباید راهحلهای عجیب و غریب مانند برداشتن کوهها و آبپاشی هوا را مطرح کنیم بلکه باید موقعیت طبیعی شهر تهران را پذیرفت و طبق آمایش سرزمین عمل کرد.
یوسف حجت در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: هنوز نمیدانیم چقدر از آلودگی هوا بهویژه آلاینده ذرات معلق منشا طبیعی دارد که نشان میدهد باید از فناوری و دانش برای حل معضل آلودگی هوا استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا را در یکی از نقاط اطراف تهر ان که هیچگونه فعالیت انسانی در آن انجام نمیشود، قرار دهیم و خروجی آن را با شهر تهران مقایسه کنیم متوجه میشویم که چه میزان از آلودگی ذرات معلق مربوط به طبیعت است.
دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه هنوز حتی ترکیب ذرات معلق را تشخیص ندادهایم، افزود: به عنوان مثال در سالهای اخیر میزان آلاینده ناکس افزایش پیدا کرده که هنوز حرف علمی مشخصی راجع به آن زده نشده است.
حجت با بیان اینکه نداشتن اطلاعات دقیق نباید باعث کمکاری و تعلل شود، افزود: آلوده کردن هوا در چنین شهری جرم و جنایت است که باید جلو آن به هر قیمتی گرفته شود حتی اگر اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشیم.
وی ادامه داد: مساله آمایش سرزمین چیزی است که آن را همیشه نادیده گرفتهایم و در ۲/۱ سطح کشور ۲۰ درصد جمعیت کل را مستقر کردهایم و ۸۰ درصد فعالیتهای بانکی، بیمهای و اقتصادی در پایتخت انجام میشود.
دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا ادامه داد: در شهرداری تهران شرکت ساماندهی شهر تهران برای کاهش بارگذاریهای پایتخت ایجاد شده است اما این شرکت به جای باربرداری به شهرکسازی و بارگذاریهای جدید و بیشتر تشویق میکند.
وی با بیان اینکه سطح سوم حل معضل آلودگی هوا فعالیتهای تکنیکی و فنی است، افزود: اصلاح استاندارد بنزین و خودرو از جمله این فعالیتهایی است که اگرچه موفقیتهایی در این مورد کسب شده اما هنوز جا برای فعالیت زیاد است.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی شهر تهران اقشار آسیبپذیر است، افزود: برخی از خودروهای داخلی دو گرم بر کیلومتر آلودگی ایجاد میکنند درحالی که یک پیکان قدیمی که توسط افراد محروم استفاده میشود ۶۰ تا ۷۰ گرم بر کیلومتر آلودگی دارد.
حجت اضافه کرد: اگر خودرو هیبریدی را وارد کشور کنیم و به جای خودرو یورو۲ بگذاریم آلودگی ۷/۲ آن به یک گرم کاهش پیدا میکند اما وقتی ناوگان فرسوده تاکسی را از رده خارج کنیم تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت که شاید هزینه کمتری هم داشته باشد.
وی با بیان اینکه تکنولوژی برای آلودهکنندهها انگیزه ایجاد میکند، افزود: زمانی که به نیروی انتظامی میگوییم با خودروهای آلاینده برخورد کنند پاسخ میدهند که مامور و دوربین نداریم اما این در صورتی است که اطلاعات خودروها در کامپیوتر موجود است و اصلا نیازی به مامور و دوربین نیست.
وی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا موضوعی اجتماعی است، افزود: نمیتوانیم با تکنولوژی این مساله را حل کنیم.
خون و بدن همه مردم سمی است!
رییس مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاستجمهوری گفت: مادهای به نام فتال از خودروها ساطع میشود که دستگاههای آلودگی نمیتوانند آن را اندازهگیری کنند درحالی که این ماده خون و بدن مردم را سمی میکند.
حمیدرضا امیرینیا در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه اخیرا این ماده در آب مشاهده شده، افزود: اگر در مسیر کاری سیاستها مبتنی بر فناوریهای نوین برنامهریزی کنیم قطعا میتوانیم از اینگونه مشکلات جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در ایران به دلیل وجود سوخت فسیلی توجهی به انرژیهای نو نمیشود، گفت: ایران از نظر انرژی زمین گرمایی در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد.
رییس مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاستجمهوری اضافه کرد: آلودگی هوای موجود نتیجه فرآیند اشتباهی است که باید اصلاح شود. علاوه بر آن باید نقش فناوریهای نوین در این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد چراکه اکنون آلودگی هوا یک تهدید برای همه مردم محسوب میشود که آن را باید تبدیل به فرصت کنیم.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک استفاده از فناوریهای نو یک الزام بینالمللی خواهد بود چراکه سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع تغییرات آب و هوایی به صورت جدی فعالیت میکند به همین دلیل مرکز تغییرات آب و هوایی را ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: با گشتن به دنبال مقصر آلودگی هوا تنها وقت تلف میکنیم بلکه باید به دنبال مشارکت برای مرتفع کردن این موضوع باشیم.
وی با بیان اینکه جای مرکز تحقیقات تعدیل آب و هوا در ایران خالی است، افزود: اگر مرکزی وجود داشته باشد که بتواند در این حوزه علمی عمل کند و در پی آن شرکتهای دانش بنیان در این زمینه اقدام کنند به نتیجه خواهیم رسید.
مدیریت واحد پاسخگوی کاهش آلودگی هوا نیست
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: مدیریت واحد هیچگاه پاسخگوی کاهش آلودگی هوا نخواهد بود بلکه باید مدیریت یکپارچه را به اجرا دربیاوریم.
سعید متصدی افزود: مسوولیت نظارت بر برنامههای کاهش آلودگی هوا برعهده سازمان حفاظت محیطزیست است اما مسوولیت اجرای آن برعهده سایر ارگانها و دستگاههاست.
وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران هفت برابر سایر کشورهای جهان است، افزود: برای حل معضل آلودگی هوا همه ذینفعان باید در کنار هم تلاش کنند و در ماههای اخیر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا به همین منظور راهاندازی شده که تا امروز سه جلسه آن برگزار شده است.
معاون سازمان حفاظت محیطزیست اظهار کرد: هماهنگی بسیار خوبی با شهرداری برای اجرای برنامههای شهری کاهش آلودگی هوا به وجود آمده است و سایر دستگاهها و ارگانهای عضو کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا نیز از جمله وزارتخانههایی که حافظ سلامت مردم هستند مانند وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانههای مسوول در امر کاهش آلودگی هوا مانند وزارت صنایع، نفت و نیرو در قالب این کمیته هماهنگ شدهاند.
متصدی ادامه داد: علاوه بر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا هر کلانشهر نیز برای خود یک کمیته اجرایی دارد.
وی تصریح کرد: تصمیمهایی مانند تعطیل کردن مدارس در کمیته اضطرار گرفته میشود و براساس ماده «۷» قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا این کمیته در شرایط اضطرار صرفا برای حل سلامت مردم تصمیمات موقت میگیرد اما کمیته اجرایی برنامههای کاهش آلودگی هوا را پیگیری میکند که در هفته گذشته طی جلسهای که برگزار شد شهرداری برنامههای بسیار خوبی ارایه داد که توسط اعضای این کمیته تصویب شد.
وی تاکید کرد: در برنامهای که رییسجمهور به مجلس ارایه داد یکی از ۱۱ محور اصلی موضوع محیطزیست و معضل آلودگی هواست. این امر نشان میدهد عزم رییسجمهور در این زمینه بسیار جدی است.
معاون سازمان حفاظت محیطزیست اضافه کرد: علاوه بر آن شورای عالی محیطزیست پس از هفت سال مجددا تشکیل شد که ۹۰ درصد از بحثهای آن مربوط به آلودگی هوا بود و کنترل گرد و غبار از حوزههای خارج از کشور، استراتژیها و راهبردهای کاهش و مقابله با گردوغبار خروجیهای آن شورا بودند.
متصدی که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت با بیان اینکه شورای عالی محیطزیست مجددا در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، افزود: شورایی که از زمان انحلال تاکنون اصلا برگزار نشده در دو سه ماه گذشته یکبار تشکیل جلسه داده و بهزودی نیز دومین جلسه آن برگزار میشود که این مساله نیز نشانگر عزم ملی دولت برای حل مساله آلودگی هوای کلانشهرهاست و اینگونه نیست که دولت منتظر باشد که اتفاقی بیفتد و بعد برای آن راهحلی پیدا کند.
وی تصریح کرد: مصرف انرژی در ساختمانهای تهران ۵۰۰ کیلووات بر مترمربع است این درحالی است که سایر کشورها ۳۰ کیلووات بر مترمربع انرژی مصرف میکنند.
وی تاکید کرد: دو سه ماهه نمیشود برای حل معضل آلودگی هوا کاری کرد بلکه این امر نیازمند برنامههای درازمدت است. همچنین سازمان حفاظت محیطزیست هیچ مماشاتی با هیچ آلودهکنندهای نخواهد داشت و از مجلس، قوه قضاییه، صداوسیما و مردم تقاضا میکنیم که در این حرکت همراه باشند.
تهران و کلانشهرها اصلا روز سالم ندارند
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: در تهران و سایر کلانشهرها اصلا روز سالم نداریم.
وحید حسینی در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اضافه کرد: از سال ۸۱ تا ۹۱ در برخی سالها در کیفیت هوای شهر تهران روند صعودی داشتهایم که نشان میدهد اقدامات انجام شده اثربخش است اما یک روند نزولی نیز در این زمینه داریم که به دلیل اندازهگیری آلایندههای جدید است.
حسینی با بیان اینکه باید روی استانداردهای محیطی و بهروزرسانی آنها کار کنیم، افزود: هر سال تعریف جدیدی از استانداردهای زیستمحیطی ارایه میشود که باید مطابق با آن حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از منابع ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون بر اثر منشا طبیعی است، افزود: ۷۵ درصد از آن نیز مربوط به منابع مصنوعی شامل دود دیزل و فعالیتهای انسانی است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درخصوص نسبت آلایندههای ۵/۲ میکرون به ۱۰ میکرون اظهار کرد: زمانی که با پدیده گرد و غبار سر و کار داریم میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزایش پیدا میکند و زمانی که وارونگی هوا داریم ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون بیشتر میشود که نشان میدهد برای منابع متحرک که حامل ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون هستند باید برنامهای جدی داشته باشیم.
حسینی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی دود دیزل جزو مواد سرطانزا محسوب میشود، افزود: تا به حال چنین حرفی به این محکمی درخصوص اینکه دود دیزل در گروه یک مواد سرطانزا قرار میگیرد زده نشده است.
دوره فواره و بارانهای مصنوعی در مهار آلودگی هوا به سر آمده
قائممقام معاون ترافیک شهردار تهران گفت: با اجرای دو برنامه پنج سالهای که شهرداری تهران پیشبینی کرده هوای شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ پاک میشود.
مهندس بهروز در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اضافه کرد: همچنین یک برنامه کوتاهمدت در شهرداری داریم که براساس آن تا سال ۹۶ تعداد روزهای «ناسالم» به نصف میرسد.
وی ادامه داد: کنترل آلودگی هوا از منبع انتشار، سیاست اصلی شهرداری تهران محسوب میشود که استفاده از ابزارهای علمی و سیستماتیک نیاز اصلی آن است تا حداقل ما را از وضعیت هوای شهر تهران مطلع کند به گونهای که بتوانیم براساس آن برنامهریزی کنیم.
قائممقام معاون ترافیک شهردار تهران اضافه کرد: اگر آلودگی وارد جو شود قطعا قابل کنترل نیست و باید هزینههای چند ده برابری پرداخت کنیم تا بتوانیم این آلودگی را از هوا بگیریم درحالی که با استفاده از روش کنترل آلودگی از مبدا میتوان از این هزینهها جلوگیری کرد.
از ۱۹ هزار مرگ زودرس جلوگیری خواهد شد
به گفته بهروز طبق آمار جهانی با کاهش ذرات معلق زیر ۵/۲ میکرون سالانه از ۱۹ هزار مرگ زودرس جلوگیری خواهد شد چراکه ذرات ۵/۲ میکرون مانند آزبست دقیقا منشا سرطان معرفی شدهاند.
قائممقام معاون ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه اکنون زمان واقعنگری است، افزود: دوره فوارهها و بارانهای مصنوعی برای مهار آلودگی هوا به سر آمده و باید از راههای علمی استفاده کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد خودروها هنگام افزایش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: نمیتوانیم تردد خودروها را محدود کنیم اما اجازه دهیم ۵/۱ میلیون موتورسیکلتی که سه برابر حد استاندارد آلودگی ایجاد میکنند را رها کرد.
قائممقام معاون ترافیک شهردار تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: اجرای طرح زوج و فرد از در منازل یکی از بهترین راهها برای کاهش آلودگی هواست اما سوال این است که موتورسیکلتهایی را که به اندازه ۵/۴
میلیون خودرو آلودگی تولید میکنند چگونه باید متوقف کرد و آیا کاری برای خودروهای دیزلی انجام شده است یا نه؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد