2 - 03 - 2017
تحولات بنیادین در ایرانخودرو؛ از طراحی و تولید تا خدمات پس از فروش
گروه صنعتی ایرانخودرو به عنوان سازمانی پیشرو در ارزش آفرینی صنعت کشور، سهم بزرگی در منافع اقتصادی، تولید، اشتغالزایی و دیگر شاخصهای اقتصادی دارد. این گروه صنعتی در سالهای اخیر گامهای بزرگی برای تحقق اهداف ترسیم شده در سند چشمانداز صنعت خودروی کشور برداشته است.
گروه صنعتی ایرانخودرو با تلاش و پشتکار در مسیر تعالی، بر یادگیری، خلاقیت و کار تیمی ارج نهاده و با تمرکز به خواستههای مشتریان، احترام به انسانها و حفظ منافع ذینفعان خود را در رعایت موضوعات زیست محیطی، ایمنی و اجتماعی مسوول میداند.
با توجه به تغییر شرایط و فضای کسب و کار در سال ۹۵ و موفقیتهای گروه صنعتی ایرانخودرو در عرصه داخلی و بینالمللی به ارائه بخشی از دستاوردهای این شرکت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل میپردازیم.
گروه صنعتی ایرانخودرو علاوه بر مشارکت با خودروسازان معتبر جهانی برای تولید محصول مشترک به دنبال تقویت برند ملی در سبد محصولات تولیدی است. راهبرد بلندمدت ایرانخودرو اختصاص بیش از ۵۰ درصد از سبد محصولات به برند ملی است. طراحی و توسعه محصولات بخشی از رویکردهای ایرانخودرو در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بهشمار میرود.
ایرانخودرو در ماههای پایانی سال اقتصاد مقاومتی، توانست هم سو با سیاستهای تعیین شده در سند چشمانداز صنعت خودرو دومحصول جدید را با بهرهگیری از توانمندی مهندسان ایرانی طراحی و آماده تجاریسازی کند. این شرکت موفق شد اولین دستاوردهای پسابرجام در صنعت خودروسازی را به نام خود ثبت کند.
ایرانخودرو در سالجاری در عرصه مشارکتهای بینالمللی دستاوردهای قابل توجهی داشت، بهگونهای که در فضای کسب و کار ایجاد شده پس از برجام، علاوه بر توسعه و ارتقای محصولات خود، قرارداد خود را با شرکت پژو به مرحله اجرا برساند.
طراحی و تولید محصول
محصول ۲۰۷i صندوقدار و دنای فیس لیفت یا همان دناپلاس، دو محصول جدید ایرانخودرو است که در دیماه سال ۹۵ رونمایی شد.
در آبانماه امسال اولین بدنه محصول پژو ۲۰۰۸ رنگ شده و خطوط تولید در حال تجهیز هستند. طبق برنامه زمانبندی اولین محصول مشترک ایکاپ با داخلیسازی ۴۰ درصدی در پایان سال اول تولید، اسفندماه به تولید میرسد.
مطابق با مفاد این قرارداد تولید محصول مشترک ایرانخودرو و پژو در سال چهارم فعالیت به ۷۰ درصد تولید داخلی خواهد رسید. مشارکت قطعهسازان ایرانی و اروپایی خود عامل بسیار مهمی در فناوری و بهروزرسانی تولیدات قطعهسازان و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود. بر همین اساس به موازات اجرای قرارداد پژو مذاکرات قطعهسازان دو شرکت برای ایجاد جوینت ونچر در حوزه قطعهسازی با رویکرد انتقال دانش و فناوری تولید قطعه درحال انجام است که بخشی از آن به سرانجام رسیده است.
در برنامه ایرانخودرو صادرات محصولات ایکاپ به بازارهای هدف پژو تدارک دیده شده است. از دیگر سو هر محصولی که توسط پژو طراحی و تولید شود و برای ایکاپ توجیه اقتصادی داشته باشد در شرکت ایکاپ تولید خواهد شد.
در حال حاضر گروه صنعتی ایرانخودرو با تولید روزانه بیش از دوهزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری بالاترین سهم را در بازار خودرو از آن خود کرده است.
خدمات پس از فروش و فعالیتهای امدادی به مشتریان
براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو توانسته با کسب بالاترین امتیاز در صدر جدول ارزیابی سال ۹۴ در میان شرکتهای ارائهدهنده خدمات خودرویی داخلی قرار گیرد.
ایساکو در حالی در بین ۳۹ شرکت ارائهدهنده خدمات پس از فروش خودرویی توانسته بیشترین امتیاز را کسب کند که در هفت دوره متوالی این ارزیابیها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جایگاه نخست قرار داشته است.
همچنین میانگین زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی را به کمتر از ۳۰ دقیقه رسیده که در استانداردهای جهانی عدد قابل قبولی بهشمار میآید.
حفظ سهم بازار
افزایش قابل توجه میزان فروش محصولات در سالجاری حکایت از افزایش رونق محصولات ایرانخودرو در بازار و اقبال مشتریان از آن است. تا پایان بهمنماه سال ۹۵ شاهد افزایش ۳۴ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودهایم.
در سال ۹۵ روشهای منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایرانخودرو درنظر گرفته شد. تامین نیاز و سلیقه گروههای درآمدی مختلف مبنای تصمیمگیریهای ایرانخودرو در زمینه فروش محصولات است. گروه صنعتی ایرانخودرو در اقدامی مسوولانه و برای حفظ منافع مشتریان، محصولات خود را از دیماه امسال با مدل ۹۶ عرضه کرده است. این شرکت با اجرای الزامات پلیس در کلیه محصولات توانست مجوز صدور اسناد خودروهای تحویلی با مدل ۹۶ به مشتریان را از ابتدای دیماه آغاز کند. این اقدام تاکنون بیسابقه بوده و ایرانخودرو برای اولین بار موفق به انجام آن شده است.
گامهای ایرانخودرو در بازارهای صادراتی
تولید بدون سرمایهگذاری از راهبردهای اصلی ایرانخودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایرانخودرو طبق تفاهمنامهای که در کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد. ایرانخودرو هیچگونه سرمایهگذاری در آذربایجان انجام نداده و مشارکت به صورت ارائه خدمات فنی و مهندسی برای راهاندازی خط مونتاژ است. این پروژه با سرمایهگذاری ۱۴ میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو، نیمه نخست سال ۹۶ به بهرهبرداری خواهد رسید.
از دیگر اقدامات ایرانخودرو در بازارهای بینالمللی، آغاز صادرات خودروهای پلیس به ترکمنستان است. یکی از برنامههای ایرانخودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس را در دستور کار قرار داده است.
احیای سایت تولید در کشور سوریه نیز از دیگر فعالیتهای ایرانخودرو در سالجاری بوده است.
از دیگر سو، به تازگی تفاهمنامهای برای ایجاد خط تولید محصولات ایرانخودرو در کشور عمان با سرمایهگذاری طرف عمانی و ارائه خدمات فنی از سوی ایرانخودرو نیز به امضا رسیده است.
الجزایر به عنوان دومین بازار قاره آفریقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهانی بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزایر و استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصی، احداث سایت مونتاژ در این کشور برنامهریزی شده است. برهمین اساس شرکت جوینت ونچری با سرمایهگذاری ۸۰ درصدی طرف الجزایری به نام «آیام کو» ایجاد شده و همزمان با صادرات بیش از ۳۰۰ دستگاه دنا، تجهیزات خطوط تولید که سهم ایرانخودرو در این مشارکت است ارسال شده است.
همچنین ایرانخودرو موفق شد در آبانماه امسال، صادرات سمند و رانا به صورت رسمی به شبکه تاکسیرانی کشور ساحل عاج را آغاز کند.
نتایج ارزیابی کیفیت
در آخرین نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیشتر محصولات ایرانخودرو سه ستاره کیفی را کسب کردهاند.
در گزارش ارزشیابی روند افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو در سالجاری ممتد بوده که این امر را میتوان در گزارشهای ارزشیابی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده کرد.
همچنین در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنو تولیدی در شرکت ایرانخودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفته و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر درخاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند.
پیشرفتها در حوزه قوای محرکه
صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانوادهای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.
کاهش زمان توسعه محصول از ۴۶ ماه به ۳۳ ماه از جمله ویژگیهای این قرارداد همکاری است که ۵۷ میلیون یورو از رقم کل پروژه، توسط مهندسان و کارشناسان ایرانخودرو انجام خواهد شد. از دیگر اقدامات ایرانخودرو در سالجاری در حوزه قوای محرکه راهاندازی پیشرفتهترین خط تولید گیربکس در شرکت چرخشگر است. این خط تولید که با سرمایهگذاری سه میلیون یورویی به بهرهبرداری رسیده، گیربکس پیشرفته جی. اچ. کیو (JHQ) را با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد کرد که امکان صادرات آن نیز وجود دارد.
اجرای طرح کلید به کلید
گروه صنعتی ایرانخودرو هم زمان با هفته دولت طرحی را اجرا کرد که براساس آن رانندگان تاکسی توانستند در روز اسقاط تاکسی فرسوده خود، تاکسی نو را دریافت کنند. در اوایل بهمنماه بیش از ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حملونقل کشور خارج و با محصولات نو ایرانخودرو جایگزین شده است.
گروه صنعتی ایرانخودرو با عزمی راسخ برای تحقق اهداف خود، یقین دارد که با بهرهگیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش کارکنان مجموعه میتواند با برنامههای تعیین شده، در مسیر سیاستهای دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت گام بردارد تا از این رهگذر یادگار ارزشمندی را در حفظ و توسعه صنعت پیشرو کشور برای آیندگان بر جای بگذارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد