3 - 07 - 2017
ایران برای جذب هر گردشگر فقط ۲۰ سنت هزینه میکند
«در بازارهای اروپا برای جذب هر گردشگر خارجی حدود دو دلار هزینه تبلیغات میشود و کشورهایی مثل ترکیه و مالزی شش تا ۹ دلار و برخی کشورهای ناشناختهتر ۱۴ تا ۴۰ دلار خرج میکنند اما سهم ایران حدود ۲۰ سنت است.»
مرتضی رحمانیموحد در مراسم تودیع و معارفه مدیر بازاریابی و تبلیغات این معاونت با اشاره به چالشهای مادی بخش تبلیغات گردشگری بیان کرد: «بدون شک گردشگری، ورودی دروازه توسعه صنعت گردشگری است. همانطور که در برنامه ششم توسعه مقام معظم رهبری در سیاست ابلاغی با تاکید بر پنج برابر شدن تعداد گردشگران، بر این موضوع صحه گذاشتهاند.»
او اضافه کرد: «طبق مطالعاتی که دفتر تبلیغات بازاریابی این معاونت انجام داده، در بازارهای اروپا برای جذب هر گردشگر خارجی حدود دو دلار هزینه تبلیغات میشود و کشورهایی مثل ترکیه و مالزی شش تا ۹ دلار و برخی کشورها نیز که ناشناختهتر هستند ۱۴ تا ۴۰ دلار خرج میکنند اما سهم ایران حدود ۲۰ سنت (تقریبا ۷۰۰ تومان) است.»
در بازارهای اروپا برای جذب هر گردشگر خارجی حدود دو دلار هزینه تبلیغات میشود و کشورهایی مثل ترکیه و مالزی شش تا ۹ دلار و برخی کشورهای ناشناختهتر ۱۴ تا ۴۰ دلار خرج میکنند اما سهم ایران حدود ۲۰ سنت است.
معاون گردشگری همچنین گفت: «اگر خواهان توسعه گردشگری هستیم باید سرمایه جذب گردشگران خارجی را افزایش دهیم و بازارداری کنیم چراکه قبلا بازارهای هدف شناسایی شدهاند و کار سخت ما از حالا شروع شده است. باید گرایشها را حفظ کنیم و این کار به هزینه و مدیریت نیاز دارد. در این مسیر نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دولت نیز انکارناپذیر است.»
او همچنین بر لزوم مشارکت بخشخصوصی در توسعه گردشگری تاکید کرد و افزود: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه بخشخصوصی همسفر جاده توسعه گردشگری هستند. چنین مواقعی هزینه سفر معمولا شراکتی حساب میشود. علاوهبر این، وظیفه ما به عنوان دستگاه متولی حمایت و هدایت صرفا معنوی نیست. هرچند معتقدیم سیستم حمایتی باید با مشارکت بخش خصوصی تعریف شود.»
او اضافه کرد: «وظیفه ما حمایت از آنهایی است که در تمام این سالها برای جذب گردشگران خارجی هزینه کردهاند و در هر شرایطی ایستادهاند. هرچند که ما با گروهی مواجهیم که منفعت خود را ترجیح میدهند و راه آسانتر یعنی خروج گردشگر را پیش گرفتهاند. در هر حال حمایت ما از بخش خصوصی است که پرقدرت و بانفوذ وارد بازار جذب گردشگران خارجی شده است.»
او همچنین تاکید کرد: «گردشگری در زمان کوتاه یا عاجل نتیجه نمیدهد. همچنان که حضور در نمایشگاههای خارجی یک ساله به جواب نمیرسد، شاید یک دهه نیاز باشد تا ما به آنچه هدفگذاری کردهایم دست یابیم. گردشگری به افقی ۲۰ ساله با نگاه تخصصی، پایدار و حمایتی نیاز دارد.»
در پایان حکم سرپرستی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با امضای زهرا احمدیپور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به لیلا اژدری اهدا و از علیباقر نعمتی زرگران مدیر پیشین این دفتر تقدیر شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد