23 - 11 - 2021
اقماریها محروم از توسعه
گروه حملونقل- شهر جدید پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غرب تهران به عنوان یکی از پرجمعیتترین شهرهای اقماری پایتخت محسوب میشود. زیرساختهای حملونقلی برای ساکنین این شهر آن طور که باید و شاید مهیا نیست. راهاندازی متروی شهر جدید پرند یکی از مواردی است که میتواند به تقویت این زیرساخت کمک فراوانی کند. اما این موضوع سالهاست که به آینده موکول میشود. وعدههای مسوولان مربوطه در خصوص راهاندازی و بهرهبرداری از خط مترو فرودگاه امام- شهر جدید پرند موضوع تازهای نیست؛ وعدههایی که همگی به آیندهای نزدیک اشاره داشته ولی هیچکدام تاکنون محقق نشدهاند. مجری پروژه خط مترو فرودگاه امام- شهر جدید پرند در خصوص سرانجام امتداد خط مترو به پرند توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بیش از دو هزار میلیارد تومان برای راهاندازی کامل متروی پرند با دو خط عبوری اعتبار نیاز داریم، با این حال راهاندازی اولیه با ۷۵۰ میلیارد تومان امکانپذیر خواهد بود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به متروی تهران- پرند نگاه ویژهای داشته باشد.
علیرضا کردرستمی در مورد سرانجام خط متروی پرند گفت: خط متروی تهران- پرند از جنوب خط یک از ایستگاه شاهد منشعب شده و به طول ۵۰ کیلومتر و پنج ایستگاه به پرند میرسد. وی با بیان اینکه ایستگاه شهر آفتاب، واوان، فرودگاه شماره یک، فرودگاه شماره ۲ و پرند پنج ایستگاهی هستند که برای این خط ۵۰ کیلومتری در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: اما از این پنج ایستگاه تنها دو ایستگاه یعنی شهر آفتاب و فرودگاه شماره ۱ ساخته شده است.
مجری پروژه خط متروی پرند با اشاره به اینکه ایستگاه متروی واوان اصلا ساخته نشده، گفت: ایستگاه فرودگاه شماره ۲ نیز فعلا نیازی به احداث ندارد، چراکه در طرح توسعه شهر فرودگاهی این ایستگاه کاربرد دارد و تا زمانی که فرودگاه توسعه نیابد احداث این ایستگاه نیز بیمعنا است و در آخر ایستگاه پرند است که هشت هزار متر وسعت دارد و در مرحله نازککاری است.
وی با بیان اینکه چهار کیلومتر اول این خط یعنی حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب در سال ۹۵ احداث شد و ۲۶ کیلومتر مابقی آن یعنی از شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) نیز به بهرهبرداری رسیده است، گفت: تنها ۱۹ کیلومتر از ایستگاه فرودگاه شماره یک تا پرند باقی مانده که عملیات ساختمانی بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیرسازی نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته و ریلگذاری یک خط تنها دو کیلومتر باقی مانده است.
کرد رستمی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان اینکه بر اساس برنامهریزیهای انجامشده فعلا سرویسدهی در یک خط مترو انجام میشود، افزود: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده در فاز اول در فاصله حرکت قطارها به شرط تامین ناوگان ۲۰ دقیقه تعیین شده اما در افق طرح در فاصله حرکت قطارها شش دقیقه است.
وی در مورد هزینههای تکمیل خط متروی تهران- پرند با بیان اینکه برای راهاندازی یک خط مترو و تکمیل زیرساختهایی همچون برق، گیتها، سیگنالینگ و ریل سوم حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است، اظهار کرد: امسال دولت در قالب بودجه عمرانی تنها ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که تخصیص ۲۱۲ میلیارد تومان با اسناد خزانه اسلامی با سررسید سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است؛ یعنی سه سال دیگر. مجری پروژه خط متروی پرند با بیان اینکه هزینههای ما نسبت به پارسال حدود ۴۰ درصد افزایش یافته، گفت: هر چقدر تامین اعتبار برای راهاندازی متروی پرند عقب بیفتد عدد مورد نیاز ما درشتتر میشود.
کردرستمی در مورد وعده زمینی که شرکت عمران پرند به مترو داده بود نیز گفت: با محوریت استانداری نیز جلسهای بین ذینفعان پروژه برگزار شد که تصمیم گرفته شد شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید یک زمین ۲۵ هکتاری را که در کنار ایستگاه مترو پرند قرار دارد با تغییر کاربری در اختیار شهرداری قرار دهد تا در عوض شهرداری با منابع خود کار را تمام کند اما این زمین هنوز تحویل داده نشده است و قرار بود بحث تعدیل کاربری از طریق وزارت راهوشهرسازی پیگیری شود، اما هنوز این زمین تحویل شهرداری نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی یک خط مترو این خط افتتاح نشده است؟ گفت: مدل متروی پرند همچون تهران است که به صورت برق زمینی از طریق ریل سوم تغذیه میشود چراکه برنامه این بوده قطار پرند مستقیما وارد خط یک شده و تا تجریش حرکت کند. پس شبکه برق متروی پرند از طریق ریل سوم تغذیه میشود که حدود ۱۱۵ میلیارد تومان هزینه برای تامین ریل سوم که ۱۰ کیلومتر آن باقی مانده، نیاز داریم و نمیتوانیم یک خط مترو را بدون دیوار و تعیین حریم ریلی افتتاح کنیم و برای ۹۰ هزار مترمربع دیوار بتنی در دو طرف خط حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه لازم است و برای کابلکشی نیز ۹۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و با اینکه آیتمهای زیادی باقی نمانده اما از نظر مالی پرهزینه هستند.
مجری پروژه خط متروی پرند با بیان اینکه متاسفانه بزرگترین مشکل ما کندی تامین نقدینگی است، به طوری که بعد از سال ۹۶ امیدی به تکمیل این خط نداریم، گفت: نسبت به سال گذشته هزینههای ما ۴۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که دولت تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به ما بودجه داده است و با این پولها چندین سال طول میکشد که ۱۹ کیلومتر متروی پرند تکمیل شود مگر اینکه بحث تغییر کاربری آن زمین ۲۵ هکتاری درست شود.
وی با بیان اینکه ۱۹ کیلومتر متروی پرند معطل ۷۵۰ میلیارد تومان است، گفت: ارزش کل پروژه متروی تهران- پرند سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است اما برای تخصیص ۶۵۰ میلیارد تومان معطل ماندهایم این در حالی است که طبق امکانسنجی طرح متروی پرند که در دهه ۸۰ توسط وزارت مسکن انجام شده روزی ۴۰ هزار تردد از شهر پرند به تهران میشود که اگر این خودروها حداقل روزی هشت لیتر بنزین مصرف کنند حدود ۳۵ میلیون لیتر بنزین تنها در مسیر خودروهای پرند به تهران صرف میشود و این در حالی است که ظرفیت ۷۰۰ هزار نفری پرند هنوز تکمیل نشده و اگر دولت به توسعه مترو کمک کند در مصرف این ۳۵ میلیون لیتر بنزین در سال کمک میکند.
کردرستمی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای راهاندازی کامل متروی پرند با دو خط عبوری اعتبار نیاز داریم، گفت: با این حال راهاندازی اولیه با ۷۵۰ میلیارد تومان امکانپذیر خواهد بود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به متروی تهران- پرند نگاه ویژهای داشته باشد؛ چرا که شعار این دولت عدالتمحوری است و مترو نیز نماد وسیله عدالتی است که همه میتوانند از آن استفاده کنند و امیدوارم سازمان برنامه و بودجه اعتبار مناسب را تخصیص دهد و وزارت شهرسازی نیز زمین ۲۵ هکتاری که قولش را داده بود عملیاتی کند.
مجری پروژه خط متروی پرند با بیان اینکه از طریق مجلس نیز پیگیر هستیم تا در بودجه ۱۴۰۱ دولت اعتبار خوبی به متروی پرند بدهد، گفت: ۳۰ کیلومتر اولیه این خط مترو در زمان قالیباف افتتاح شده و قطعا نگاه رییس مجلس به مترو مثبت خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد