26 - 11 - 2024
افزایش حداکثر ارزش خودروهای وارداتی به ۴۰ هزار یورو
«جهانصنعت»- هیات وزیران در تازهترین مصوبه خود، آییننامه جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد. براساس این آییننامه، حداکثر ارزش خودروهای وارداتی نو به 40هزار یورو و حداکثر ارزش خودروهای وارداتی دست دوم به 20هزار یورو افزایش یافته است.
آنگونهکه مهر گزارش کرده است، هیات وزیران در مصوبه عصر یکشنبه خود، آییننامه جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد. در بخشی از این مصوبه، منابع ارزی مورد نیاز با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حملونقل عمومی با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تامین خواهد شد.
دولت البته به این نکته تاکید داشته که ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
همچنین تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع اعلام شده و در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود.
در بخش دیگر این مصوبه، واردات خودروهای موضوع این آییننامه از سوی اشخاص حقوقی منوط به اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.
همچنین تمام مسوولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهارشده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده واردکننده است و در صورت عدم انطباق، خودروی مورد نظر مرجوع خواهد شد.
واردات خودروی نو و کارکرده هیبریدی و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای ۲۵۰۰سیسی ممنوع است و حداکثر حجم موتور احتراقی برای خودروهای بردافزا یا ایآرایوی ۱۵۰۰ سیسی اعلام شده است.
خودروی با کارکرد کمتر از ۹۹کیلومتر براساس نام تجاری و نوع مدل با نوع سال خودرو کمتر از یکسال براساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور خودروی نو تعیین شده است.
حداکثر ارزش خودروهای نو این آییننامه، ۴۰هزار یورو و خودروهای کارکرده ۲۰هزار یورو تعیین شده است.
دولت همچنین در این مصوبه، واردات خودروی فرمان راست را ممنوع اعلام و تاکید کرده است: باتری مورد استفاده در خودروهای موضوع این آییننامه میبایست از نوع لیتیوم- یون باشد؛ ضمن اینکه واردکنندگان حقوقی مکلف به ارائه گارانتی باتریهای خودروهای مذکور به مدت حداقل ۵سال یا کارکرد یکصد هزار کیلومتر هستند.
درخصوص شاخص اتمام عمر باتری خودروهای برقی و بردافزا، بر دارا بودن قابلیت حداقل ۷۵درصد پیمایش اولیه با یک بار شارژ کامل تاکید شده که براساس آن شاخص اتمام عمر باتری خودروهای هیبریدی و پلاگین دارابودن قابلیت حداقل پیمایش ۶۰کیلومتر با محرکه تنها موتور برقی با یکبار شارژ است.
بازده موتور الکتریکی خودرو برقی در حالت نو، حداقل ۸۵درصد است و مسوولیت اجرای دقیق این موارد نیز به عهده شرکتهای واردکننده گذاشته شده است.
از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده نسبت به اعلام فهرست نامهای تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول با در نظر گرفتن سهولت دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام کند.
متقاضیانی که همزمان نسبت به ثبت سفارش خودرو و احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تجهیزات شارژ اقدام کنند نیز در اولویت خواهند بود.
شرکتهای تولیدکننده که نسبت به احداث واحد تولیدی برای خودرو بردافزا و خودروی هیبریدی پلاگین، تجهیزات شارژ و نیروگاه تجدیدپذیر احداث میکنند در اولویت قرار دارند.
اولویت چهارم هم با تولیدکنندگانی است که نسبت به تولید خودروی برقی، تجهیزات شارژ یا نیروگاه تجدیدپذیر با عمق ساخت داخل با تشخیص وزارت صمت اقدام میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد