1 - 12 - 2022
اسکانیا ۳ ماه فرصت دارد
فرمانده نیروی انتظامی از راهاندازی تلفن ۱۲۰ برای تصادفات و امور راهور خبر داد و گفت که برابر قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، نرخ جرایم مجددا پایان امسال بر اساس نرخ تورم بهروزرسانی میشود.
سردار اسماعیل احمدیمقدم در حاشیه مراسم رونمایی از سایت اینترنتی راهور ۱۲۰ با اشاره به اینکه تلفن ۱۱۰ مربوط به فوریتهای پلیسی است، افزود: با توجه به اینکه حجم زیادی از تماسهای برقرارشده با این سامانه مربوط به مسایل راهنمایی و رانندگی بود و موضوع فوریتهای پلیسی را در سایر بخشها تحتالشعاع قرار میداد، سامانه ۱۲۰ برای تصادفات و امور مربوط به راهنمایی و رانندگی در اختیار شهروندان قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه در کنار این سامانه همچنان تلفن ۱۱۰ به عنوان مرکز فوریتهای پلیسی درباره تصادفات خدمات ارایه میکند، گفت: در عین حال برای تسهیل کار شهروندان تلفن پلیس راهور از ۱۱۰ جدا شد.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به راهاندازی سامانه راهور ۱۲۰ گفت: این سامانه از امروز برای شهروندان قابل دسترس است و بر این اساس به زودی پرداخت قبوض جرایم رانندگی نیز از طریق این سایت امکانپذیر خواهد شد.
احمدیمقدم در پاسخ به سوالی در خصوص تصادفات اخیر دو دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور قم- تهران و علل آن گفت: صحبتها در این خصوص تقریبا به طور کامل انجام شده از وضع لاستیک گرفته تا بیاحتیاطی راننده و نقص سیستم خودرو و فکر میکنم تحقیقات بعدی هم تغییری در این نتایج ندهد و شاید بخشهای مربوطه بتوانند فقط قدرالسهمهای خود را به گردن دیگری بیندازند.
آمادگی پلیس برای رسیدگی به موضوع معاینه فنی
احمدیمقدم با اشاره به اینکه در بحث معاینه فنی سختگیریها کم است، گفت: متاسفانه قانون هم نقش پلیس را در معاینه فنی حذف کرده این در حالی است که در همه جای دنیا معاینه فنی در اختیار پلیس است که همینجا اعلام میکنیم پلیس آمادگی دارد موضوع معاینه فنی را در اختیار خود بگیرد.
وی تاکید کرد: قطعا یکی از راهکارهای کاهش تلفات تصادفات رانندگی تعیین تکلیف و سختگیری و متمرکز کردن معاینه فنی است.
ضرورت راهاندازی مرکز تست استاندارد خودرو
احمدیمقدم با اشاره به اینکه متاسفانه حتی یک مرکز تست خودرو در کشور وجود ندارد، گفت: چه ما و چه سازمان استاندارد اگر بخواهیم خودرویی را به لحاظ ایمنی تست کنیم باید آن را به خارج از کشور بفرستیم که لازم است هرچه سریعتر با اختصاص بودجه لازم یک مرکز تست استاندارد خودرو در کشور راهاندازی شود.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تصادف اخیر گفت: خودروسازی که در این تصادف نقش داشته جزو خودروسازان بد ما نیست و حتی اعتبار جهانی دارد اما بالاخره یک عیبی پیدا شده و باید آن را برطرف کرد نه اینکه بگویند چون خودرو جهانی است کسی حق ندارد در مورد آن صحبت کند.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: البته این گفتهها و فرهنگ از خودروسازان بزرگراه افتاده است که انجمن را تشکیل دادهاند و آقایی که اصلا معلوم نیست چه کاره است به خودش اجازه میدهد تا با رسانهها مرتبا مصاحبه کند و تا اتفاقی میافتد به پلیس یا سازمان استاندارد انتقاد وارد کند و در نهایت آنچه گم میشود در این بلوای رسانهای «حقیقت» است.
کاهش تعداد قبوض جریمه رانندگی
احمدیمقدم با اشاره به اینکه تعداد قبوض جریمه در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: با توجه به افزایش نرخ جرایم رانندگی، واریزی قبوض جرایم رانندگی به خزانه افزایش یافته است.
وی با اشاره به قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: بر اساس این قانون هر سه سال یکبار باید نرخ جرایم رانندگی بر اساس نرخ تورم تغییر کند که به این ترتیب تا پایان امسال جلسهای در این خصوص تشکیل شده و با توجه به نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی نرخ قبوض رانندگی به روزرسانی خواهد شد.
واردات خودرو بهانهای برای رانتخواری
احمدیمقدم تاکید کرد: ما نمیخواهیم از اهرمهایی که داریم استفاده کنیم اما باید پیگیری قضایی در این مورد صورت گیرد. قطعا این خودروساز با مهلتی حداکثر سه ماهه باید ضمن حل مشکل فعلی خودرو خود خودروهای قبلی را نیز فراخوان و اصلاح کند.
وی با انتقاد از برخی صحبتها مبنی بر به کارگیری اهرم واردات برای افزایش رقابت در بین خودروسازان داخلی گفت: اینکه اهرم واردات خودرو را برای ایجاد رقابت در بین خودروهای داخلی به کار بگیریم قطعا بینتیجه است چراکه فردی که پورشه میخرد اگر جلو واردات را گرفتیم نمیرود تا پراید بخرد.
فرمانده ناجا افزود: این امر بهانهای است برای برخی رانتجویان و نمیخواهم بگویم افرادی که این مسایل را مطرح میکنند غرضی دارند اما تاکید میکنم که در گفتههایشان بیدقتی کرده و ارتباط علمی بین رقابت و واردات خودرو را نسنجیدهاند.
نظارت پلیس بیرحمانه باشد
احمدیمقدم با اشاره به اینکه باید سختگیریها در استانداردسازی خودروها و کنترلهای آنها افزایش یابد گفت: به قول معروف باید نظارت پلیس بیرحمانه باشد.
وی به قیمت فرآوردههای نفتی اشاره کرد و گفت: منطقیکردن قیمت سوخت موجب افزایش گرایش به سمت حملونقل عمومی میشود.
فرمانده ناجا به خودرو نیسان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این خودرو ۴۴ سال است که در کشور تولید میشود و به تنهایی شاید یکسوم بنزین کشور را مصرف میکند این در حالی است که ضریب ایمنی این خودرو بسیار پایین و حادثهخیزی آن بسیار بالاست و اگر قیمت بنزین به حد جهانی برسد قطعا تولید این خودرو دیگر به صرفه نخواهد بود و جلو آن گرفته میشود بنابراین ضروری است که تصمیمگیری در این خصوص هرچه سریعتر صورت گیرد.
وی با اشاره به قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: این قانون حداقل باید در مقاطع چهار ساله اصلاح شود و همین الان هم اصلاحاتی نیاز دارد به عنوان مثال باید نصب سامانه کنترلی آنلاین در خودروها که شاید حداکثر ۱۵۰ هزار تومان هزینه به همراه داشته باشد، حداقل برای خودروهای عمومی اجباری شود.
احمدیمقدم گفت: قطعا نمیتوان با سیستمهای مکانیکی و کنترلهای انسانی ترافیک و تصادفات را در جادهها مدیریت کرد و قطعا باید فناوریهای روز استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه باید نقشه راه درمورد ترافیک و تصادفات رانندگی و وظایف بخشهای مختلف تدوین شود، گفت: در این راستا نیازمند یک برنامه کوتاهمدت یعنی تا پایان سال، میانمدت یعنی تا پایان برنامه پنجم و درازمدت یعنی حدود ۱۰ ساله هستیم و قطعا باید فضا برای معدود افرادی که تن به قانون نمیدهند، تنگ شود.
فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ضریب خسارت در بیمهها باید لحاظ شود، گفت: بخشی از این کار انجام شده اما قطعا باید بیمهها به طور جدیتر در این خصوص ورود کنند تا خسارتها به میزان قابل توجهی کاهش یابد، قطعا این امر میتواند در افزایش درآمد بیمهها نیز موثر باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد