21 - 05 - 2020
توپ به زمین کاتالیست افتاد
«جهانصنعت»- انتشار تصاویری از خودروهای دپوشده در پارکینگهای دو تولیدکننده بزرگ کشور در فضای مجازی مجدداً با واکنشهای مختلفی همراه شد بهگونهای که شائبه عدم تمایل خودروسازان برای بازگشت آرامش به بازار با اتکا بر سیستم عرضه قطرهچکانی تقویت شده است. موضوعی که مدیرعامل ایرانخودرو بروز انباشت محصولات را نتیجه مشکلات شمارهگذاری و تامین ارز قطعات عنوان کرده و از رفع مشکلات و احتمالا توزیع بیش از ۱۲ هزار خودرو در چند روز آینده برای تداوم روند کاهشی قیمتها در بازار خبر داده است. البته به نظر میرسد این موضوع در گروه سایپا نیز وجود داشته به طوری که مسوولان این خودروسازی انگشت اتهامی خود را به سمت کمبود کاتالیست گرفته که با وجود برخورداری از دانش فنی، چالش واردات مواد اولیه امکان تولید و در نهایت تکمیل خودروها را فراهم نکرده است.
فرشاد مقیمی مدیرعامل خودروسازی ایرانخودرو درباره آغاز پیشفروشهای دو شرکت خودروسازی بیان کرد: مجموعه شورای رقابت در حال تدوین حوزه قیمتگذاری و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و معاونت صنایع وزارت صمت در حال پیگیری موضوع مجوزهای پیشفروش هستند. ما هم در انتظار ابلاغ این دو موضوع به خودروسازها هستیم اما در این مدت تلاش کردیم زیرساختهای لازم برای انجام پیشفروش را فراهم کنیم که فرآیند تست و ارزیابی را میگذراند.
مقیمی درباره تصاویر منتسب به انبارهای خودروی این خودروسازی بیان کرد: مردم یقین داشته باشند که حتی اگر توان تحویل یک خودروی بیشتر را در روز داشته باشیم این کار را در دستور کار قرار خواهیم داد. تولید ما در سال ۹۸ با افزایش خوبی مواجه شد در حالی که خودروسازهای دنیا با چالش در تولید مواجه شدهاند و این بدون شک حاصل تلاش مجموعه همکاران ما در مجموعه است. نسبت به دوره مشابه سال قبل در همین ایام حدود ۲۵ درصد رشد را تجربه کردهایم به طوری که در اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۴ هزار خودرو و تا ۳۰ اردیبهشت امسال بیش از ۴۵ هزار خودرو تولید کردیم. هدف ما از تولید عمل به تعهدات و تحویل معوقات قبلی است.
مدیرعامل ایرانخودرو ادامه داد: در چند روز اخیر با مشکلی در بحث شمارهگذاری مواجه شدیم که منجر به انباشت برخی خودروها در کارخانه شد که امیدوار هستیم حداکثر تا فردا برطرف شود، رفع این مشکل باعث تحویل یکباره بیش از ۱۲ هزار خودرو به بازار خواهد شد که تاثیر مناسبی در بحث قیمتی و کاهش معوقات دارد. در این صورت در هیچیک از عکسهای هوایی شرایط فوق را در پارکینگها نخواهید دید.
او تصریح کرد: موضوع دیگر هم تامین ارز و تامین قطعه بود که سرپرست وزارت صمت این مشکل را هم تا حدودی رفع کردند و مواردی که در تامین آنها وابستگی به خارج از کشور داشتیم و تامین شده و در گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد را به کارخانه رسانده و خودروهای باقی ماندن را به دست مردم برسانیم.
مقیمی ادامه داد: با حل این مشکلات در آیندهای نزدیک با حجم وسیعی از توزیع خودرو مواجه خواهیم شد که تاثیر زیادی بر کنترل قیمتها خواهد داشت. این اقدامات را نباید جدا از هم ببینیم و مجموع اقدامات وزارت صمت، قوه قضاییه و سایر بخشها میتواند بازار را به ثبات لازم برساند بخش عمدهای از این خودروها تنها یک قطعه کمبود دارند و مشکل خاصی ندارند که نیاز داشته و در گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
کمبود کاتالیست در گروه سایپا
همچنین معاون برنامهریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا در خصوص خودروهای دپوشده در پارکینگهای سایپا گفت: خودروهای فوق کمبود قطعه دارند و امکان تجاریسازی و تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.
مسعود پروین اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا از اواخر نیمه اول سال ۹۸ و با اجرای سیستم «عبور مستقیم» محصولات خود را به صورت کامل تولید و روانه بازار کرد اما از اواخر سال گذشته و بر اثر شیوع ویروس کرونا در دنیا، تامین مواد اولیه برای همه قطعهسازان و به تبع آن تامین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل روبهرو شد؛ به همین دلیل در ابتدای سال، تعدادی از تیراژ روزانه تولید خودرو با کمبود قطعه مواجه شده که با تلاش صورت گرفته قطعات مورد نیاز آنها در حال تامین و تکمیل شدن است.
پروین با بیان اینکه مشابه این شرایط را در نیمه نخست سال گذشته به دلیل محدودیتهای بینالمللی تجربه کردیم، افزود: در تابستان سال پیش نیز تصاویری از پارکینگهای خودروسازان منتشر شد که موضوع توسط نهادهای نظارتی مورد بازرسی و بررسی قرار گرفت و در نهایت با همت و تدبیر مدیریت ارشد و مجموعه همکاران سایپا در پاییز سال گذشته تمام خودروهای ناقص این شرکت تکمیل شد و تعداد آنها به صفر رسید.
وی افزود: ۹۲ درصد کمبود قطعات خودروهای ناقص فعلی در زمینه کاتالیست خودرو و مباحث زیستمحیطی است و در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمانهای ذیربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمیکنند.
معاون برنامهریزی جامع تولید سایپا ادامه داد: خودروسازان تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد و قطعهسازان توانمند کشور در این زمینه مشکلی نداشته و ندارند، اما برای پوشش داخلی قطعه و تولید آن مواد اولیه آلی، معدنی و برخی فلزات گرانبها مورد نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تامین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است، بنابراین هر زمان که شرایط واردات سخت میشود یا قیمت جهانی این مواد افزایش مییابد با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه میشویم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد