16 - 02 - 2020
امنیت غذایی در خطر
گروه بازرگانی- کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات در حالی در کشور رقم خورده که صادرات این محصولات در ۱۰ ماهه سال جاری به نسبت همین مدت در سال گذشته با افزایش ۱۲ درصدی روبهرو شده است. سالهاست پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات به عنوان یکی از معضلات اساسی کشور مطرح میشود که برخی کارشناسان آن را به گرانی بیش از حد لبنیات ارتباط میدهند و برخی دیگر معتقدند که در این زمینه در صداوسیما و دیگر رسانهها به خوبی اطلاعرسانی نشده است اما اتفاقی که طی هفتههای اخیر در رسانه ملی رخ داد این بود که سلامت شیر و لبنیات تولیدی در کشور به کلی زیر سوال قرار گرفت. به باور کارشناسان، صحبتهای جنجالی یک کارشناس در صداوسیما در مورد وجود سم آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی کشور ضربه شدیدی را به صنایع غذایی ایران وارد کرد.
در واقع این اظهارنظر غیرکارشناسی با نگرانی مردم روبهرو شد و کاهش ۲۰ درصدی مصرف این محصولات در داخل کشور را به دنبال داشت. اگرچه رشد ۱۲ درصدی صادرات لبنیات در ۱۰ ماهه سال جاری نشان میدهد که لبنیات تولیدی در داخل کشور از انواع استانداردهای سختگیرانه بازارهای هدف برخوردار هستند و مردم نباید در زمینه مصرف لبنیات نگران باشند.
کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات
بر همین اساس رییس هیاتمدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه مطرح شدن مباحثی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین از صداوسیما موجب کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات شده، از شکایت انجمن از عوامل این اقدام خبر داد.
میراسلام تیموری با بیان اینکه یک روز بعد از مطرح شدن بحث آفلاتوکسین در شیر در کمیسیون کشاورزی مجلس جلسهای برای بررسی این موضوع برگزار شد، گفت: در آن جلسه مسوولان صداوسیما پذیرفتند برای جبران، برنامههایی را در زمینه ترویج مصرف لبنیات پخش کنند که البته این کار به شکل محدودی انجام شد اما کافی نبوده است.
وی اضافه کرد: به دلیل خسارتی که این موضوع به صنعت لبنیات و شیر کشور وارد کرده ما از شبکه ۳ سیما و کارشناس و مجری برنامه شکایتی را تنظیم و به مراجع قضائی ارائه کردیم که در نوبت رسیدگی قرار دارد و امیدوار هستیم تسریع پیدا کند.
تیموری تصریح کرد: پخش این برنامه از صداوسیما و انعکاس گسترده آن در شبکههای اجتماعی باعث کاهش ٢٠ درصدی مصرف لبنیات در کشور شده و به ویژه این مساله درباره شیر پاستوریزه به عنوان مهمترین محصول سبد لبنیات، بسیار نگرانکننده است. این نگرانی وقتی دوچندان میشود که بدانیم سرانه مصرف شیر در خانوارهای ایرانی با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد.
ضرورت توجه به سرانه مصرف شیر
تیموری با بیان اینکه کاهش مصرف سرانه لبنیات هزینههای سنگینی را بر جامعه تحمیل میکند، افزود: به مردم اطمینان میدهم که تردیدی در سلامت محصولات لبنی صنعتی نداشته باشند و با خیال آسوده از آنها استفاده کنند.
وی درباره ضرورت توجه به سرانه مصرف شیر توسط نهادهای سیاستگذار کشور، به موضوع سلامت خانوار و هزینههای درمان اشاره کرد و گفت: نباید از یاد برد که کاهش مصرف لبنیات برای سلامت خانوارهای ایرانی یک تهدید است و در آینده هزینههای سنگین درمان را به سبد خانوار تحمیل خواهد کرد که بودجه کشور هم از تبعات آن مصون نخواهد بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گسترش عرضه لبنیات سنتی (غیرکارخانهای) گفت: استفاده از واژه سنتی برای این نوع محصولات، مغلطهآمیز و بهتر است از کلمه صنفی برای آنها استفاده شود.
تیموری با بیان اینکه بر عرضه لبنیات صنفی هیچ نظارتی صورت نمیگیرد، افزود: این محصولات فاقد برچسبهای ضروری از جمله تاریخ تولید، انقضا و… هستند و در صورتی که مشکلی رخ دهد پیگیری و اثبات اینکه محصول به کدام واحد تعلق دارد، کار راحتی نخواهد بود. بنابراین تدوین طرحی جامع برای ممانعت از چنین مسائلی ضروری است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به ضرورت توجه به فرآیندهای بهداشتی در کنار توجه به ذائقه و طعم مورد پسند جامعه، گفت: تولید محصولات لبنی سنتی بدین مفهوم که محصول لبنی با طعمهایی که با ذائقه و سلیقه مردم همخوانی بیشتری دارد و در عین حال در یک بستر کاملا بهداشتی و مطمئن تولید شده باشد، کار بسیار مناسبی است که همواره در برنامه تولیدکنندگان قرار دارد. تیموری ادامه داد: برای مثال در سالهای اخیر محصولاتی مانند بستنی سنتی (زعفرانی)، فالوده، ماست رویهدار، سرشیر، پنیر گوسفندی، شیر گاومیش، پنیر لاکتیکی با این ایده ولی با اطمینان بسیار بالا از سلامت محصول تولید و توسط شرکتهای لبنی به بازار ارائه شده که مورد استقبال واقع شده است و امیدواریم صاحبان صنایع لبنی با جدیت تنوع بیشتر محصولات لبنی را دنبال کنند.
رشد ۱۲ درصدی صادرات محصولات لبنی
کاهش مصرف لبنیات به دلیل تهدیداتی که علیه صنایع غذایی کشور وجود دارد در حالی است که بازارهای صادراتی از محصولات تولیدی ایران در این حوزه به شدت استقبال میکنند. در همین رابطه سخنگوی گمرک اعلام کرد: صادرات محصولات لبنی در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۱۲ درصدی در وزن به ۳۳۱ هزار و ۸۸۹ تن رسید.
این روزها در فضای رسانهای کشور هجمههای سازماندهیشده بسیاری علیه امنیت غذایی مطرح میشود که این پروژه با شایعه شیرهای آلوده هم نتوانست به سرمنزل مقصود برسد. آمارهای منتشر شده در گمرک خود گواه بر سلامت محصولات لبنی است که نشان میدهد در ۱۰ ماهه امسال این محصولات به ۳۳ کشور صادر شدهاند.
در همین خصوص سخنگوی گمرک گفت: محصولات صادراتی شامل بستنی، شیرخشک، انواع پنیر، آب پنیر، دوغ، ماست، خامه، کره و انواع روغنهای مشتق از شیر است. به گفته روحالله لطیفی، ارزش صادراتی محصولات لبنی در بازه زمانی ۱۰ ماهه امسال حدود ۳۵۸ میلیون و۱۲۰ هزار دلار بوده است. لطیفی درباره حجم لبنیات صادراتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: میزان صادرات این محصول در مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۹۷ هزار و ۵۹ تن و۳۲۱ کیلوگرم بوده است که با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۳۳۱ هزار و ۸۸۹ تن رسید.
سخنگوی گمرک با اشاره به مقصدهای صادراتی این محصول گفت: عراق با حدود ۲۶۶ میلیون دلار مقصد اول صادراتی، افغانستان با حدود ۵۴ میلیون دلار مقصد دوم و روسیه با ۴۳ میلیون دلار سومین مشتری صادرات لبنیات کشور بودهاند که مجموع صادرات به این سه کشور بیش از ۹۰ درصد صادرات لبنیات را شامل شده است.
به گفته لطیفی، ۲۰ نوع فرآورده لبنی مختلف از کشور صادر میشود که بازار هدف آن کشورهای همسایه تا اروپایی را دربر میگیرد.
دبیر شورای اطلاعرسانی گمرک ایران با اشاره به شایعه مطرح شده در خصوص لبنیات تولید داخل گفت: تولید لبنیات در کشور از مرحله نهاده تا محصول تحت کنترل چندین نهاد با استاندارد سختگیرانه است، بنابراین افزایش صادرات به ۳۳ کشور جهان که در بین آن ۱۰ کشور اروپایی و آمریکایی با استاندارد سختگیرانه مواد غذایی نیز وجود دارند، موید سلامت و استاندارد بالای محصولات لبنی تولید ایران است که با وجود تحریمهای امریکا همچنان مشتریان این محصولات هستند.
اگرچه به نظر میرسد دلیل اصلی کاهش مصرف لبنیات در روزهای اخیر، اظهارنظر غیرکارشناسی از سوی رسانه ملی است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که همه اقشار جامعه توانایی خرید محصولات لبنی با قیمت فعلی را ندارند و از نظر آنها خرید این محصولات گرانقیمت، چندان ضروری نیست در حالی که دولت باید برای این معضل فکری اساسی کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد