13 - 02 - 2020
خطر تخریب میراث فرهنگی با حضور گردشگران
سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و سیوسومین نمایشگاه صنایعدستی در تهران در حالی افتتاح شد که مونسان «از آماده شدن سند توسعه گردشگری که در انتظار تصویب دولت است» سخن گفت و نماینده یونسکو برای اثرات تخریب گردشگری هشدار داد. در این نمایشگاه ٩٨۶ شرکت داخلی از مجموع آژانسهای مسافرتی، هتلها، صنایع و تجهیزات وابسته هتلی، شرکتهای حملونقل دریایی، ریلی و هوایی، گردشگری ورزشی، سلامت، دانشبنیانها و بومگردیها در کنار هنرمندان صنایعدستی حضور دارند. همچنین ۴٣ شرکت به نمایندگی از کشورهای خارجی در این نمایشگاه حاضر شدهاند.
تمرکز اصلی این نمایشگاهها بر استانهاست تا با نمایش ظرفیتهای خود در سه بخش گردشکری، صنایعدستی و میراث فرهنگی برای سفرهای نوروزی اعلام آمادگی کنند.
در مراسم افتتاحیه که ۲۳ بهمنماه با یک ساعت تاخیر در سالن خلیجفارس نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، نماینده سازمان گردشگری سوئیس، جمعی از سفرای کشورهای مقیم در ایران، برخی از استانداران و مدیران گردشگری و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند.
سند گردشگری منتظر رای دولت
علیاصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری از آماده شدن سند توسعه گردشگری که در انتظار تصویب دولت است خبر داد و افزود: برنامه ملی گردشگری که با همکاری سازمان جهانی گردشگری و دفتر یونسکو در حال آمادهسازی است تا ابتدای تابستان به نتیجه میرسد.
وی گفت: با حجم سرمایهگذاری صورت گرفته در گردشگری روزهای خوبی خواهیم داشت.
مونسان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به التهابات و وقایعی که اخیرا گردشگری ایران را متاثر کرده است، اظهار کرد: در جنگ، گردشگری را سرپا نگه داشتیم، حالا هم میتوانیم.
وی ادامه داد: متاسفانه موضوعات سیاسی بر گردشگری سوار میشود و شاید تبلیغات منفی خارجی سوءاستفاده از این اتفاقات باشد. حوادث تلخی افتاده، سقوط هواپیما خیلی تلخ بوده اما اینکه آن را توسعه دهیم فراتر از یک حادثه است و آنهایی که این کار را میکنند اهداف دیگری را دنبال میکنند. در کشورهای دیگر حوادثی رخ داده اما ابعاد حادثه در همان سطح بوده و گردشگری خود را داشته است.
او همچنین به حضور سفیر چین در این مراسم اشاره کرد و ضمن همدردی با مردم این کشور به دنبال شیوع ویروس مرگبار کرونا گفت: مطمئنم چین میتواند این بیماری را کنترل کند.
وی در ادامه سخنانش، ابعاد گردشگری را فراتر از اقتصاد دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری، معرفی فرهنگها و ملتها به یکدیگر است که به ایجاد مودت و رابطه خوب بین کشورها کمک میکند و ابعاد پایداری از توسعه را رقم میزند. فرهنگ هم مانند بخش هنری اگر مخاطب نداشته باشد و در تعامل قرار نگیرد از بین میرود. اعتقاد دارم گردشگری با چرخش فرهنگها و معرفی فرهنگها موجب رونق و ارتقای دستاوردهای بشری میشود.
مونسان یادآور شد: قبل از اینکه گردشگری نگاه اقتصادی داشته باشد نگاه صلحپروری و مودت بین دولتها و کشورها دارد، هرجا گردشگری رونق دارد تعامل آن کشور با دنیا برقرار است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: در کشور ما نیز گردشگری ابزاری برای معرفی کشور، تمدن کهن و داشتههایمان است که در کنار آن حتما ابعاد اقتصادی و ایجاد شغل شکل میگیرد. گردشگری سهم بزرگی در ایجاد اشتغال دارد و از میراث فرهنگی پاسداری و حفاظت میکند. فکر نمیکنم برای انتقال دستاوردهای بشری و بهتر از گردشگری ابزاری وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در کشور ما گردشگری چندی است مورد توجه قرار گرفته و شخص رییسجمهور نیز توجه ویژهای به آن دارند و معتقد است کشوری که این همه میراث ناملموس و ملموس دارد، گردشگری ذاتا ظرفیتی در آن نهفته است و با حداقل فعالیت و سرمایه میتوانیم یکی از کشورهای مهم و صاحب نقش در گردشگری باشیم.
وی با اشاره به حضور هنرمندان صنایعدستی در نمایشگاه گردشگری گفت: به واسطه حضور صنایعدستی در جشنواره فجر به این نتیجه رسیدم که کیفیت آثار به شدت ارتقا یافته است.
هشدار یونسکو برای اثرات مخرب گردشگری
وتان سوتکوفسکی، سرپرست دفتر منطقهای یونسکو در تهران در سخنانی به بیان رابطه صنایعدستی و گردشگری پرداخت و نسبت به رویکردی که صنعت گردشگری در پیش گرفته هشدار داد و یادآور شد: میراث فرهنگی ناملموس برای تبلیغات و سوددهی نیست؛ از مردم محلی برخاسته و برای آنهاست. امروزه به نظرم میرسد اهداف گردشگری خلاف اینها باشد، گردشگری صنعتی تجاری برای سود و اهداف اقتصادی و مصرفگراست؛ گردشگری آن را میطلبد آن را ایجاد میکنیم، آن را دوست ندارد آن را حذف میکنیم. پس ما چطور میتوانیم به شکلی پایدار از گردشگری دست یابیم و از میراث ناملموس و سنتهای بومی پاسداری کنیم.
او چارچوب مدیریتی را متضمن توسعه پایدار در گردشگری و پایداری جوامع محلی و حفظ سنتها و فرهنگهای آنها دانست و تاکید کرد: جوامع محلی باید در بالاترین سطح اهمیت باشند وگرنه میراث ناملموس و سنتهای خود را از دست خواهند داد و فراموش خواهند کرد. مشارکت جوانی بومی در توسعه گردشگری، جوامع قویتری را به وجود میآورد، گردشگری کمک میکند که از فرهنگ خود پاسداری کنند.
سرپرست دفتر منطقهای یونسکو در تهران همچنین از جوامع بینالمللی خواست برای محافظت از مکانهای مذهبی اقدام کنند.
سوتکوفسکی در ادامه برای ادامه تعامل و همکاریهای یونسکو با ایران اعلام همکاری و آمادگی کرد.
رونمایی از برند ملی گردشگری
در جریان برگزاری این مراسم از برند ملی گردشگری نیز رونمایی شد. این برند با توجه به اهمیت ظرفیت گردشگری و تدوین سند توسعه گردشگری کشور رونمایی شد که به رشد گردشگری و توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک میکند.
علیاصغر مونسان به همراه ولی تیموری، معاون گردشگری این وزارتخانه و استانداران قزوین و کرمانشاه بهمنظور رونمایی از برند ملی گردشگری، طرح شهر گردشگر، لوح ثبت اثر شهر جهانی زنجان (شهر جهانی ملیله)، لوح ثبت اثر شهر جهانی شیراز (شهر جهانی صنایعدستی)، لوح ثبت اثر شهر جهانی ملایر (شهر جهانی مبلمان منبت) و لوح ثبت اثر روستای جهانی قاسمآباد گیلان (روستای جهانی چادرشب بافی) روی صحنه آمدند.
علاوه بر رونمایی از الواح، طرحها و برندهای گردشگری از ظرف سه لایه تمام کریستال، لوگوی برند ملی گردشگری و سند راهبردی گردشگری که به تصویب رسیده است نیز رونمایی شد.
بر این اساس، طرحهای بومگردی در دولت دوازدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته و تعداد واحدهای بومگردی ۴۰۰ به ۱۷۰۰ بومگردی افزایش یافت. طرحهای بومگردی سبب شده تا در برخی از روستاها نهتنها شاهد جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر باشیم بلکه مهاجرت معکوس از شهر به روستا ثبت شده است.
در جریان این نمایشگاه که تا روز شنبه ٢۶ بهمنماه در تهران برپاست، سمینار و کارگاههایی با موضوع افزایش توان مالی آژانسها با BSP، آغاز عصر گردشگری دیجیتال، چالشهای مالیاتی در حوزه گردشگری، سئو در گردشگری، ضرورت اتصال آژانسها از طریق GDSهای محلی به GDSهای بینالمللی، نقشه راه موفقیت برای آژانسهای آنلاین، اهمیت دیجیتال مارکتینگ در گردشگری نوین و با حضور متخصصان این حوزه برگزار خواهد شد.
«به ایران سفر نکنید» را از روی سایت سفارتخانهها بردارید
ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، حضور سفرا و شرکتهای خارجی در سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این نمایشگاه هزار شرکت ارائهدهنده خدمت گردشگری و صنایعدستی حضور دارند که نشاندهنده عزم خانواده گردشگری برای توسعه این صنعت است.
تیموری در ادامه درباره ظرفیتهای گردشگری، گفت: گردشگری راهی برای نزدیکی و شناخت ملتهاست.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی ادامه داد: این روزها در حالی نمایشگاه را برگزار میکنیم که تجربههایی را پشتسر گذاشتیم که برای مردم ما خوشایند نبود و وقایعی به وجود آمد که رشد ۵۲ درصدی گردشگری ما را کند کرد و باعث شد تا مانع تحقق رتبه دومین رشد سریع صنعت گردشگری شود.
وی افزود: اما خوشبختانه ظرفیتهای گردشگری ایران آنقدر بالاست که این وقایع نتوانست رشد ما را متوقف کند به نوعی که در ۱۰ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد ۷۵/۱۹ درصد رشد در میزان گردشگران ورودی به کشور هستیم.
تیموری اظهار کرد: در حالی امسال گرد هم آمدهایم که امیدوارانه نسبت به توسعه و رونق صنعت گردشگری چشم دوختهایم و حضور حدود هزار شرکت از بخشهای مختلف گردشگری و نیز صنایعدستی بیانگر این عزم و اراده مصمم ما خانواده بزرگ گردشگری است؛ در شرایطی که صنعت گردشگری در سطح بینالمللی بهواسطه شیوع ویروس خطرناک کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. حضور بیش از ۴۰ گردشگر خارجی در این نمایشگاه نشاندهنده این است که صنعت گردشگری با ظرفیتهای بالا واقعیتی انکارناپذیر دارد. تیموری خاطرنشان کرد: از سفرای کشورهای خارجی تقاضا دارم آنها نیز پیامهای «بااحتیاط به ایران سفر کنید» یا «به ایران سفر نکنید» را از روی سایتهای سفارتخانههای خود بردارند و آن را به پیامهای تشویقی برای سفر به ایران تغییر دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد