8 - 02 - 2020
بیاحترامی به صادرکننده
گروه بازرگانی- درست در شرایطی که اقتصاد کشور به شدت نیازمند منابع مالی حاصل از صادرات است، دولت علاوه بر اینکه با ایجاد محدودیتهای جدید پیش پای صادرکنندگان سنگ میاندازد، سیاستهایی را برای تشویق تجار دنبال میکند که همانند سالهای گذشته سرکاری است و قابلیت اجرایی ندارد. بر این اساس اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور در اوایل بهمنماه در حالی که کمتر از دو ماه به پایان امسال باقی مانده بود، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۸ را ابلاغ کرد؛ بستهای که به باور کارشناسان این حوزه، نهتنها دیر ابلاغ شده بلکه هدفمند و هوشمندانه نیست. این در حالی است که طی سالهای اخیر نیز شاهد ابلاغ بستههایی با عنوان حمایت از صادرات غیرنفتی و وعده پرداخت مشوقهای صادراتی بودیم که در نهایت به درستی اجرایی نشد. بر همین اساس رییس کنفدراسیون صادرات در واکنش به بسته حمایت از صادرات سال ۹۸ که دیر ابلاغ شد، گفت: شاید اسم این بسته را بتوان به نوعی تشویق صادرکنندگان عنوان کرد، اما موجب افزایش صادرات نمیشود.
محمد لاهوتی همچنین اعلام کرد که فعلا منابع مالی اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی تعیین نشده و مشخص نیست چه بخشی از این بسته امکان اجرایی شدن تا پایان سال را دارد. اگرچه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی اجرای این بسته اعلام کرده که مقدمات ابتدایی کار را اجرایی کرده و در انتظار چراغ سبز سازمان برنامهوبودجه برای تامین منابع اعتباری لازم برای اجرای این بسته است.
داستانی تکراری که طی سالهای اخیر نیز برای صادرکنندگان اتفاق افتاده است. اگرچه هر ساله منابعی با عنوان مشوق صادراتی از سوی دولتمردان اعلام میشود اما در نهایت سازمان برنامهوبودجه برای تامین منابع مالی آنکه باید در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار بگیرد، پا پیش نمیگذارد. در همین خصوص عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران نیز به جهانصنعتنیوز گفت که بسته حمایت از صادرات غیرنفتی آنچنان با تاخیر اعلام شده که بعید به نظر میرسد بتواند تجارت خارجی ۷۲ میلیارد دلاری ایران در سال جاری را با افزایش روبهرو کند. به گفته حمیدرضا صالحی، بحث مشوقهای صادراتی موضوعی است که به عنوان مزیت رقابتی مطرح میشود تا توسعه صادرات را رقم بزند اما متاسفانه طی سالهای اخیر بودجه لازم برای پرداخت مشوقهای صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار نگرفته است.
بیاحترامی به صادرکننده
در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز با اشاره به اینکه ابلاغ بسته تشویقی صادرات سال ۹۸ در ماه پایانی سال بیاحترامی به صادرکننده است، گفت: این بسته بیشتر شبیه هورا کشیدن برای صادرکننده است تا تشویق واقعی.
مجیدرضا حریری اظهار کرد: چندین سال است که با همین رویه و در ماههای پایانی سال بستههای تشویقی صادراتی ابلاغ میشود ولی به اجرا نمیرسد. بنابراین این بار نیز قرار نیست اتفاق بزرگی رخ دهد. ضمن اینکه شخصا با روشهای تشویقی که در نظر گرفته میشود، مشکل داشته و این روشها را قبول ندارم.
وی ادامه داد: مشوقهای صادراتی باید با اهداف مشخص برای کالای مشخص، در بازده زمانی مشخص و برای اخذ نتیجه مشخص در نظر گرفته شود. در غیر این صورت بستهای که قابلیت اجرایی شده داشته باشد، نیست.
حریری با بیان اینکه باید بدانیم هدف از صادرات چیست، گفت: اگر قرار است فقط کالایی را صادر کنیم و ارز آن را مصرف کنیم که فرقی نمیکند ولی اگر تصمیم داریم به اهداف بلندمدت و هدفدار برسیم، باید بدانیم چه کالایی قرار است در چه بازاری صادر شود.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه حمایت و تشویق صادراتی باید کوتاهمدت، هدفمند و جهتدار باشد، گفت: هدف فعلی ما بازار کشورهای همسایه و چین و هند است ولی باید ببینیم ترکیب صادراتی ما چه میزان بوده و اینکه چقدر میتوان این ظرفیت فعلی را صادر کرد و در نهایت اینکه چه کالاهایی امکان صادرات دارد که نسبت به آن بیتوجهی میشود.
وی افزود: همه این کارها نیاز به کار کارشناسی و مطالعه دارد که بعید میدانم برای تهیه این بسته از فعالان اقتصادی نظری پرسیده باشند زیرا حداقل اگر قرار بود برای بازار چین و صادرات آن مشوقهایی در نظر گرفته شود، باید از بنده به عنوان رییس اتاق ایران و چین مشورت گرفته میشد.
سیاستگذاران درگیر کاغذبازی
حریری با بیان اینکه ایده با هدف و واقعیت فرق میکند و اجرای یک برنامه یعنی رسیدن به هدف تصریح کرد: مشکل اینجاست که سیاستگذاران و مسوولان دچار روزمرگی و مسائل کاغذبازی شدهاند و سیاستگذاریهای مفید را فراموش کردهاند. به گفته وی، کوتاه بودن مدت مدیریت مسوولان یکی از مشکلاتی است که نمیگذارد تصمیمات و سیاستهای درست
اعمال شود.
وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات صادرات کشور نبود متولی واحد برای این بخش است، گفت: همه این مشکلات در روزهای سخت خودش را نشان میدهد و چون نمیتوان راهکاری درست تعیین کرد، نمایش و شعارها شروع میشود.
این فعال بخش خصوصی بیان کرد: مسوولان باید بدانند که اگر صادرکنندهای در سال ۹۸ قصد داشت کالایی را صادر کند تاکنون این کار را انجام داده و در یک ماه پایانی سال، زمان چندانی باقی نمانده که بخواهد براساس این بسته تشویقی تغییری در روند کاری خود ایجاد کند.
گذراندن روند اداری ۳ ماه زمان میبرد
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: مسائلی که در این بسته ابلاغ شده بیشتر شبیه هورا کشیدن برای صادرکننده است تا تشویق و روش هدفمند. زیرا اگر حتی صادرکنندها برحسب اتفاق در سال ۹۸ صادراتی که انجام داده با این بسته تشویقی هماهنگ بوده نیز، استفاده از این مشوقها برای گذراندن روند اداری و دریافت، حداقل سه ماه زمان نیاز دارد.
حریری اظهار کرد: اگر بشود بودجه تعیین شده برای مشوقهای صادراتی سال۹۸ را به عنوان تنخواه نزد متولی آن نگه داشت و در سال ۹۹ از آن استفاده کرد، اتفاق خوبی بود.
وی افزود: بخش عمدهای از مشوقهای صادراتی ۹۸ به نمایشگاهها مربوط میشود که باید بگویم در این روزهای پایانی سال نمایشگاه چندانی باقی نمانده که صادرکننده بتواند براساس آن برنامهریزی کند.
وی به تسنیم گفت: این مسائل و ایرادات چندین سال است که تکرار میشود و موضوعی نیست که امسال اتفاق افتاده باشد و ممکن است با نام جایزه صادراتی یا مشوق صادراتی یا هر چیز دیگری ابلاغ شود.
به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، ابلاغ این بستههای صادراتی در چنین تاریخ و با چنین محتوایی بیاحترامی به فردی است که بر اساس سیاستهایی که در بودجه و اقتصاد کشور آن هم در ابتدای هر سال اعلام میشود، برنامه سالانه خود را برای صادارت طراحی میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد