17 - 01 - 2023
عرضه خودرو در بورس تداوم یابد
شواهد نشان میدهد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس یکسان است و هر دو وزارتخانه تاکید دارند که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد. با این حال اما انتقاداتی از سوی مجلس در این خصوص به گوش میرسد. بر همین اساس عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف نیستیم، گفت: به دلیل شرایط انحصاری صنعت خودرو، اضافه درآمد خودروسازان در بورس باید به خزانه و صرف توسعه حملونقل عمومی و توسعه زیرساخت تولید شود.
روحالله ایزدخواه اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا پیشنهاد مجلس بود و از این رو با اصل و کلیت عرضه خودرو در بورس کالا مخالفتی نداریم اما موضوع مورد توجه، اضافه درآمد عرضه خودرو در بورس کالاست که به اعتقاد ما کل این سود نباید به خودروسازان برسد.
ایزدخواه افزود: به دلیل شرایط انحصاری صنعت خودرو، اضافه درآمد خودروسازان که بر اثر رقابت در فروش خودرو به دست میآید، باید به خزانه و صرف توسعه حملونقل عمومی و توسعه زیرساخت تولید شود. وی افزود: طبق طرح مجلس، تولیدکننده ملزم است دائما عرضه خودرو در بورس کالا را افزایش دهد و کل تولید را در بورس عرضه کند تا از ایجاد هر نوع رانتی در بازار خودرو جلوگیری شود.
در این خصوص همچنین بهروز محبینجمآبادی عضو شورای رقابت با اعلام حمایتش از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخی تلاش میکنند مطالبات نمایندگان مجلس از شورای رقابت و خودروسازان را به عنوان مخالفت با بازار سرمایه جا بزنند؛ حال آنکه چنین نیست. با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و اتفاقات مثبتی که افتاد، باید از این بازار حمایت و به صورت جدی از این فرصت استفاده کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: ۱۱ نماینده مجلس به شورای رقابت نامه نوشته و دو مطالبه از کمیته خودرویی شورای رقابت داشتند. اولین مطالبه به قیمت پایه خودرو بازمیگردد و دومین مطالبه این است که وقتی در بازار شبهرقابتی معاملهای به نفع خودروساز در جریان است، هیچ دولتی در دنیا اجازه نمیدهد که سود کامل را خودروساز ببرد. بنابراین معتقدیم که باید ردیف مشخصی را تعریف کرد و آن مبلغ را برای عموم مردم خرج کرد.
این عضو شورای رقابت با بیان اینکه بعضی تلاش میکنند این دو مطالبه را به عنوان مخالفت با بازار سرمایه جا بزنند، گفت: چنین نیست که مخالفتی با بازار سرمایه یا بورس کالا وجود داشته باشد. کسی مخالف بازار سرمایه و عرضه خودرو در بورس نیست. قطعا ما از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت خواهیم کرد. تنها مطالبه ما تعیینتکلیف مسائل مذکور است. اتفاقا معتقدیم که تنها مسیر شفاف و رقابتی عرضه خودرو در بورس کالاست. وی خاطرنشان کرد: توقف کمیته خودرویی ممکن است به بازار سرمایه آسیب بزند و این کمیته باید هر چه سریعتر تصمیم بگیرد.
تزریق خون تازه به رگهای صنایع خودروسازی و قطعهسازی
در این ارتباط همچنین عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور گفت: صنایع خودروسازی و قطعهسازی در سالهای گذشته متاثر از دو مساله تحریمها و قیمتگذاری دستوری رو به اضمحلال بودند اما دولت با عرضه خودرو در بورس که محل شفافیت مبادلات و معاملات است، خون تازهای به رگهای این صنایع تزریق کرد.
رضا رضایی افزود: دستکم در یک دهه گذشته صنایع خودروسازی و قطعهسازی کشور، تحت تاثیر تداوم تحریمها و همچنین قیمتگذاری دستوری، دوران سختی را میگذراندند.
وی گفت: فراموش نمیکنیم نخستین جایی که ترامپ رییسجمهوری پیشین آمریکا تحریم کرد صنعت خودروسازی بود و بهزعم خود گمان میکرد که میتواند کمر اقتصاد کشورمان را خم کند، هرچند نتوانست توفیق زیادی در این مسیر کسب کند.
این عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور یادآور شد: در نتیجه تحریمها، بسیاری از واحدهای صنعتی نتوانستند خطوط تولید و ماشینآلات خود را بهروزآوری کنند و علاوه بر آن اعمال اشتباه قیمتگذاریهای دستوری سبب شد تا زیان انباشته زیادی را در صنعت خودروی کشور شاهد باشیم، به طوری که حتی بانکها نیز حاضر نبودند به این صنعت بزرگ کشور تسهیلات و اعتبارات بدهند.
رضایی تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا در چند ماه گذشته شاهد بهبود وضعیت این صنعت و در ادامه صنعت قطعهسازی بودیم.
وی بیان کرد: بورس مظهر شفافسازی است و با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا، شاهد کشف قیمتها هستیم و علاوه بر آن از فعالیتهای دلالبازی و واسطهگری کاسته شده است.
رضایی اظهار کرد: هرچند در همین اندک ماههای گذشته از عرضه خودرو در بورس نمیتوان انتظار آنچنانی برای جبران زیانهای این صنعت داشت، اما باید گفت خون تازهای در رگهای این صنعت پمپاژ شده و امروز حتی دریافتهای ماهانه قطعهسازان بهتر از گذشته شده است.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی استان البرز با اشاره به مخالفت عدهای با این شیوه فروش خودرو در روزهای گذشته، هشدار داد: در صورت بازگشت به روال سابق، عمر دو صنعت کلیدی خودروسازی و قطعهسازی زیاد نخواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد که خودروسازان و قطعهسازان بتوانند با جبران تدریجی زیانهای وارد شده در سالهای گذشته، به تدریج به سمت توسعه و نوآوری گام بردارند و شاهد استفاده از دانش روز جهان، پلتفرمها و خودروهای جدید باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد