2 - 10 - 2022
بازگشت صنعت تایر به مدار سودآوری با آزادسازی صادرات
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران به جزئیات فراهمشدن امکان صادرات تایر و تاثیر آن بر صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته صادرات انواع تایر به غیر از تایر دوچرخه و موتورسیکلت ممنوع بود اما تایر خودروهای سبک و سنگین با موانعی همراه شد که در این چند سال از انجام آن در کشور محروم بودیم.
وی اظهار داشت: در سال ٩٧ اعتصابی از سوی کامیونداران صورت گرفت و از آن زمان صادرات تایر از کشور ممنوع شد. تنها به تلاش تولیدکنندگان برای بازارسازی در کشورهای منطقه تا قبل از ایجاد ممنوعیت در صادرات تایر اشاره کرد و گفت: شرکتها طی سالهای گذشته موفق به ایجاد نمایندگیهایی در سوریه، یمن، افغانستان و عراق شدند و از این طریق توانستند حضور مستقیمی در بازارها داشته باشند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفتوگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ادامه داد: بعد از اتخاذ تصمیم مقامات مبنی بر ممنوعیت صادرات، امکان سرمایهگذاری شرکتها در دیگر کشورها و نیز بازارسازیها از بین رفت و سهم بازار ایران در سطح منطقه نصیب تولیدکنندگان کشورهای هند و چین شد. وی تاکید کرد: از مدتها قبل و با توجه به رکود حاکم در بازار داخلی تایر، به دنبال این بودیم تا مجوز صادرات این کالا را اخذ کنیم و در شرایط ناگوار ارزی در داخل کشور سهمی را از صادرات تایر در دیگر کشورها داشته باشیم، حال بعد از مدتها پیگیری و تنش بالاخره موفق به اخذ مجوز صادرات شدهایم.
اثر صادرات تایر بر بازار داخلی این کالا
مصطفی تنها به اثر صادرات تایر در بازار داخلی این کالا اشاره کرد و گفت: در کوتاهمدت نمیتوان شاهد تاثیر صادرات تایر بر بازارهای داخلی باشیم، انجام صادرات اقدامی ساده نیست و نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که به محض اتخاذ تصمیمات لازم برای صادرات به سرعت آن را اجرایی کنیم، بلکه این اقدام نیازمند بازارسازی است و در نهایت به مرور امکان صادرات کالا فراهم خواهد شد. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران وجود قیمتگذاریهای دستوری در کشور را معضل فعلی بازار تایر عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون در بازار با این مشکل بزرگ مواجه هستیم و این مساله منجر به ایجاد موانع بسیار برای تولیدکنندگان تایر شده است.
وی ادامه داد: اطلاعات منتشر شده در کدال نشاندهنده آن است که سود کارخانههای تایر حاضر در بورس با سیر نزولی همراه بوده و در سال جاری وارد مدار ضرر و زیان شدهاند.
قیمتگذاری دستوری، سد تولید
مصطفی تنها با تاکید بر اینکه اکنون مشکلی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد این است که قیمتها به صورت دستوری و با ملاحظات سیاسی تعیین میشود، افزود: پیشبینی میشود با از سرگیری دوباره صادرات تایر، در تایرهای خودروهایی مانند خودروهای شاسیبلند صادرات بهتری داشته باشیم که میتوانیم بخشی از هزینههای تولید و ضرر و زیان را از این طریق جبران کنیم. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در ادامه به تاثیر صادرات تایر بر صنایع بورسی تاکید کرد و گفت: به طور حتم با از سرگیری صادرات تایر، صنایع بورس با وضیعت بسیار بهتری همراه خواهند شد اما این اتفاق در کوتاهمدت انجام نمیشود و در میانمدت شاهد اتفاقاتی مثبت در صنایع بورسی خواهیم بود. وی اظهار داشت: براساس پیشبینیها به نظر میرسد با از سرگیری صادرات تایر، اقبال بازار سهام به سمت این صنایع بیشتر شود، زیرا در گذشته هم این اتفاق رخ داده و شاهد عملکرد مثبت این صنایع در بازار بودهایم.
تنها با بیان اینکه سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در بورس به سمت سهامی پیش خواهند رفت که سودآورتر باشد، گفت: اکنون به نظر میرسد با صادرات تایر وضعیت این صنعت بهبود یابد و زمینه ورود نقدینگی و سرمایههای گسترده به سمت این سهام در بازار افزایش خواهد یافت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد