25 - 05 - 2022
افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی ماءالشعیر
ایلنا – تولید ماءالشعیر در پنج سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال بود در حالی که سال گذشته میزان تولید ماءالشعیر به عدد ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت با بیان این مطلب گفت: سازمان حمایت دو سال است که مجوز نرخگذاری ماءالشعیر برای انجمن را سلب کرده است، چراکه آن را مصداق تبانی میداند، از این رو قیمتگذاری به شرکتها محول شده و در صورت نیاز شرکتها از نحوه محاسبه قیمتگذاری خود دفاع میکنند.
حمیدرضا کمالعلوی با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ انواع ماءالشعیر گفت: ماندن در بازار رقابتی باعث شده است برندها حداقل حاشیه سود را بر محصول نهایی خود درج کنند. این در حالی است که قیمت ۵۶ قلم مواد اولیه در نرخ ماءالشعیر تاثیرگذار است. این فعال اقتصادی ادامه داد: ۴۴ شرکت عضو انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت هستند که در حال حاضر ۱۹ شرکت مبادرت به تولید ماءالشعیر میکنند. کمالعلوی میزان صادرات ماءالشعیر را کاهشی دانست و افزود: تامین مواد اولیه برای شرکتها دشوار شده است از این رو بر تامین نیاز بازار داخلی متمرکز شدهاند. دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت با بیان اینکه بخش قابلتوجهی از مواد اولیه تولید ماءالشعیر وارداتی است، تاکید کرد: دانههای مالت، جو، رازک، اسانسها و قوطی آلومینیوم وارداتی است. کمالعلوی در پاسخ به این پرسش که از این میزان تولید چه مقدار در داخل کشور مصرف میشود؟ تاکید کرد: در خوشبینانهترین حالت ۱۰ درصد از حجم تولید صادر و ۴۰۰ میلیون تن از تولید مصرف داخلی میشود. این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش مصرف ماءالشعیر، افزود: ماءالشعیر جزو کالاهای لوکس گروه ۳ محسوب میشود و مصرفکنندگان برای تامین کالاهای اساسی و اولیه خود هزینه میکنند. مطابق با آخرین گزارشی که از چند فروشگاه زنجیرهای به دست من رسیده است از هر ۱۰۰ خریدار دو تا سه نفر اقدام به خرید نوشیدنی و ماءالشعیر میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد