23 - 12 - 2019
تازههای بازار نشر
تابستان مرگ و معجزه
تابستان مرگ و معجزه روایتی است تاثیرگذار و درخشان از پسربچهای در آستانه نوجوانی؛ پسری که میکوشد سر از کار جهانی در آورد که در اطرافش رو به فروپاشی است.
ویلیام کنت کروگر بیشتر به خاطر رمانهای جنایی و مجموعههای پلیسیاش شناخته میشود. او که در ایالت وایومینگ آمریکا متولد و بزرگ شده، میگوید از سوم دبستان میدانسته میخواهد نویسنده شود.
۴۰ ساله بود که اولین رمانش را نوشت و همان سال برنده جایزه آنتونی، جایزه ادبی مینهسوتا و جایزه باری شد. تابستان مرگ و معجزه در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه ادگارآلن پو شد.
نیوبرمن، مینهسوتا، ۱۹۶۱، پسرکی بیآزار با قطار تصادف میکند و میمیرد و همین مرگ سرآغاز تابستانی داغ و دردناک میشود. اکنون فرانک از تابستانی میگوید که مرگ به شکلهای مختلف به شهرشان سر میزند؛ تصادف، مرگ طبیعی، خودکشی و سرآخر، قتل.
رمانتیسم آلمانی
کتاب رمانتیسم آلمانی مشتمل بر ۱۰ جُستار است که هر یک به شرح و بسط زوایای مختلفی از مرحله نخست تکوین رمانتیسم آلمانی و رابطه پیچیده آن با جنبشهایی چون «روشنگری» و «طوفان و تلاطم» میپردازد.
هدف اصلی کتاب حاضر این است که با نقد رویکردهای متداول در تفسیر رمانتیسم آلمانی، بهخصوص رویکردهای پستمدرنیستی که غالبا رمانتیسم را به جنبههای ادبی و زیباییشناختی آن محدود کردهاند و آن را ضدروشنگری، ضدعقلباوری و غیرسیاسی دانستهاند، از این تفسیر بدیل دفاع کند که رمانتیسم آلمانی نهفقط ضدروشنگری، ضدعقلباوری و ضدسیاسی نبوده است بلکه جنبههای ادبی و زیباییشناختی این جنبش اساسا اسبابی در خدمت تحقق اهداف متافیزیکی، اخلاقی و سیاسی آن بودهاند.
چنین تفسیری ما را ترغیب میکند بپذیریم که با وجود همه تبلیغات لیبرالها و مارکسیستها علیه رمانتیسم- که میتوان آن را ماترک دوران جنگهای جهانی دانست- رمانتیکها اندیشمندانی اصیل بودهاند و به مسائلی اندیشیدهاند که همچنان محل توجه فیلسوفان معاصرند و برای اندیشیدن به عالم کنونی میتوان درسهای ارزشمندی از آنان آموخت.
مرد کوچک- افق کلاسیک ۱
آلفونس دوده برای خلق رمان مرد کوچک از تجربههای واقعیاش در زندگی الهام گرفت. او در آغاز جوانی برای تامین معیشت خانوادهاش راهی پاریس شد. رمان بزرگ مرد کوچک در ادبیات فرانسه به احساسات آدمی در دنیای پرآشوب به دیده احترام مینگرد.
دانیل اِسِت در آغاز جوانی به دلیل مشکلات اقتصادی پدر مجبور میشود برای تامین معاش خود به سختی کار کند. او که سودای احیای خانه پدری را در سر دارد، باید در محیط رنگارنگ شهر پاریس از دوراهی عشق و هوس یکی را انتخاب کند و به رنجهای خود پایان دهد.
کافه خیابان گوته
حمیدرضا شاهآبادی نویسنده کافه خیابان گوته تاریخ خوانده و دغدغه تاریخ دارد. این نویسنده با رمان قبلیاش دیلماج نشان داد که چگونه از روایتهای تاریخی داستان میسازد. او در رمان کافه خیابان گوته دورهای تاریخی و آشنا را همراه با سرگذشت نسلی از جوانان آرمانخواه آن دوره به ساحت داستانی احضار میکند.
در بخشی از این رمان میخوانیم: گفت: «ببینم، اگه یه شب آخرهای شب توی یه اتوبان در حال رانندگی باشید و یه مرتبه ببینید دو تا یخچال دارن از وسط اتوبان رد میشن، چی فکر میکنید؟»
پرسیدم: «دو تا چی از اتوبان رد میشن؟!»
گفت: «درست شنیدید…»
پستچی همیشه دوبار زنگ میزند
مثل برخی هنرمندان که به شکل غریزی کار میکردند، اما گذر زمان نشان داد که جزو بهترینها بودهاند، جیمز ام کین هم کار خودش را میکرد.
از سینما بدش میآمد، ولی برای امرار معاش فیلمنامه مینوشت، آثار داستاننویسان دیگر را نمیخواند: «خودتان داستاننویس باشید، خواندن کتاب یک نفر دیگر برایتان مثل شکنجه است، در ذهنتان مدام همه چیز را به جای او دوباره مینویسید. نمیتوانید صرفا به عنوان یک خواننده کتاب را بخوانید. در نتیجه بهتر است اصلا کتاب نخوانید. البته بیشتر مطالعه من در مورد تاریخ آمریکا بوده است.» با این حال داستاننویس درجه یکی بود که به نظر خودش داستانهای عاشقانه مینوشت، اما تعجب میکرد که دیگران آنها را پلیسی جنایی میخوانند.
همین که کتابش خریدار داشته باشد، برایش کافی بود یعنی کارش خوب بوده! اما دیگران توفیق او را در نوشتنِ هنرمندانه داستانهایی میدانستند که زمینهساز تحول در ادبیات پلیسی و آغازگر جریان واقعگرایانه در این گونه بودند.
اما خودش با اطمینان میگفت که از رمان پلیسی چیزی نمیداند! با همه اینها بیشترین تاثیر را روی کسانی گذاشت که بعدها به ادبیات پلیسی (که در کلیشههای دوران عصرطلایی این ژانر گرفتار شده بود) سروسامانی دادند و با احیای آن مرکزش را از انگلستان به آمریکا منتقل کردند؛ نویسندگانی که نشان دادند این ژانر نه تنها ادبیاتی نازل و درجه دو نیست، بلکه حرفهای مهمی درباره زندگی دارد. کسانی که بزرگانشان دشیل همت، ریموند چندلر و چند پله پایینتر، هوراس مککوی، دیوید گودیس، ارل استنلی گاردنر، جیم تامپسون، جیم الروی و چندتایی دیگر بودند.
جیمز ام کین عمری طولانی داشت، آن قدر که موفقیت را خوب مزهمزه کند، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ حیثیت ادبی. تام ولف عقیده داشت: «هر کس میخواهد داستاننویسی یاد بگیرد برود رمانهای جیمز ام کین را بخواند.»
بعید نیست وقتی جیمز ام کین این جمله را شنیده خیلی تعجب کرده یا حتی خندهاش گرفته: «ما این قدر مهم بودیم و خودمان خبر نداشتیم!» اما این حرف نه گزافه که یک پیشنهاد طلایی برای آنهاست که میخواهند نوشتن داستان، آن هم از نوع پرکشش و جذابش را یاد بگیرند؛ از آن قِسم داستانها که یقه خواننده را میگیرند و تا تمام نشوند ول نمیکنند. البته ماجرا به همین جا ختم نمیشود، چون این داستانها گاه چنان تاثیرگذارند که به راحتی دست از ذهن آدم برنمیدارند. لااقل دو رمان «غرامت مضاعف» و «پستچی همیشه دو بار زنگ میزند»، مصداق بارز چنین رمانهایی هستند به خصوص دومی که از دید خودش هم موفقترین کارش بود، چون خوب فروخته بود:
«آن کتابی برای من از بقیه بهتر است که بیشتر فروش رفته، این تنها معیار من است. آن هم کتاب پستچی همیشه دو بار زنگ میزند است.» این رمان در لیست کتابهایی قرار دارد که پیش از مرگ باید آنها را خواند. زبان ساده و روایت پرکشش و داستان جذاب کتاب «پستچی همیشه دو بار زنگ میزند» به گونهای است که دست رد به سینه خواننده نمیزند. چه اهل خواندن رمانهای جدی باشید و چه رمانهای عامهپسند، این کتاب شما را راضی خواهد کرد. نویسندگان بسیاری بودهاند که دوست داشتهاند از پسِ نوشتن چنین آثاری برآیند اما فقط تعداد اندکی از آنها به چنین توفیقی دست یافتهاند. جیمز ام کین یکی از آنهاست. اهمیت او و آثارش آن قدر بود که آلبر کامو اعتراف کند یکی از آثارش را با تاثیرپذیری از نوشتههای جیمز ام کین نوشته و او را نویسندهای بزرگ بخواند.
مردگان باغ سبز
رمان مردگان باغ سبز در بستری تاریخی مبارزه بین قشون شاه و حزب توده را بر سر مساله آذربایجان و انتخابات دوره پانزدهم مجلس روایت میکند.
این رمان به زبان روسی در کشور روسیه منتشر شد و جایزه اوراسیا را دریافت کرد. همچنین به عنوان یکی از ۱۰ اثر برگزیده بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب مسکو معرفی شد. ترجمه آذری این رمان نیز در دست انتشار است.
همه ده جمع شدند تا بلکه یک بار دیگر مردههای خود را بسپارند به خاک، مردههایی که از قبرها طوری بیرون آمده بودند که انگار روز محشر است و حسابرسی.
و گمانم در آن روز سختترین کار همه این بود که استخوانها را درست بچینند کنار هم، طوری که آدمها قاطی نشوند… و من با این دو تا چشمهام چه چیزها که ندیدهام!
رستوران آخرالزمان
کتاب رستوران آخر جهان جلد دوم مجموعه پنج جلدی راهنمای کهکشان برای اتواستاپزنهاست که نشر چشمه جلد نخست آن با عنوان راهنمای کهکشان برای اتواستاپزنها را منتشر کرده است.
رستوران آخر جهان مانند جلد نخست رمانی است علمی تخیلی و طنزآمیز، این رمان سفر کهکشانی پرماجرای آرتور دنت، مردی میانمایه از طبقه متوسط انگلیس و نقش ناخواسته او را در یافتن معنای زندگی روایت کرده و با نقل داستانی ماجراهایی که در فضای بین کهکشانی و سیارههایی دور از کره زمین رخ میدهند، زمین و زمان و زمانه، قدرت، مراجع و اتوریتههای جهان معاصر، آدمها و مفاهیم، افکار و کردار انسانها را با زبانی کتابی به طنزی متعالی بر میکشد.
ماجرای رسیدن آرتور و همسفرانش به رستوران آخر جهان، دیدار آنها با مردی که دنیا را اداره میکند و تفسیر طنزآمیز رمان از تاریخ کره زمین، از شیرینترین، پرمعناترین و موفقترین خطهای داستانی جلد دوم مجموعهاند.
رمان پنج جلدی راهنمای کهکشان برای اتواستاپزنها که برخی منتقدان آن را از درخشانترین طنزها و زیباترین آثار پست مدرن معاصر ارزیابی میکنند، از پرفروشترین کتابهای دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بود، جوایز فراوانی را از آن خود کرد و تاکنون به دهها زبان ترجمه شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد