3 - 01 - 2022
رونق خدمات ریلی «کمربند و جاده» چین در ۲۰۲۱
شینهوا- اگرچه جهان در سال ۲۰۲۱ همچنان درگیر همهگیری ویرانگر کووید۱۹ است، اما ابتکار پیشنهادی کمربند و جاده (BRI) چین در ارتقای اتصال جهانی پیشرفت زیادی داشته است.
تحت چارچوب کمربند و جاده، ساختوساز راهآهن در سراسر جهان در حال گسترش است. خطوط راهآهن نمادین چین-اروپا، راهآهن چین-لائوس و خط راهآهن تانزانیا همگی دستاوردهای مهمی را در سال گذشته به ثبت رسانده اند. این پروژههای مهم راهآهن، ستونهای مهمی را برای کمربند و جاده فراهم میکنند و همچنین به سهم خود به بهبود زنجیره تامین جهانی و مبارزه با کووید۱۹ کمک میکنند.
در روزهای قبل از کریسمس، زمانی که مردم کشورهای غربی نگران این هستند که به دلیل مسدود شدن خطوط کشتیرانی نتوانند هدایای کریسمس خود را به موقع دریافت کنند، قطارهای چین-اروپا بدون معطلی از مناطق مختلف محصولات را به اروپا ارسال کردند. امسال دهمین سالگرد راهاندازی قطارهای باری چین-اروپاست. تا پایان ماه اکتبر، قطارهای باری چین-اروپا که در ۷۳ مسیر تردد میکنند، با بیش از ۵۰ هزار نوع کالا به ۱۷۵ شهر در ۲۳ کشور اروپایی رسیدهاند. در بحبوحه این همهگیری، رکورد تعداد قطارهای سریعالسیر چین-اروپا و همچنین حجم حملونقل کالا به وسیله آنها به طور دائم شکسته شده است.
دادههای کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نشان میدهد که در دوره ماهانه ژانویه تا نوامبر، خدمات ریلی که دو طرف را به هم متصل میکند، ۱۳ هزار و ۸۱۷ قطار را راهاندازی کرده است که ۳۳۲/۱ میلیون واحد معادل بیست پا (کانتینر) را حمل میکند و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۲۳ درصد و ۳۰ درصد افزایش یافته است. در پایان نوامبر، تعداد انباشته تجهیزات ضداپیدمی حمل شده توسط قطارهای باری چین-اروپا به ۴۳/۱۳ میلیون قطعه و ۱۰۳ هزار تن رسید.
طبق گفته شرکت لجستیک جهانی مدیلینک، نرخ اولیه حملونقل شبکه ریلی چین-اروپا اغلب به میزان دوسوم بیشتر از نرخ حملونقل دریایی است، اما قیمت فعلی بسیار رقابتی است. به گفته کارشناسان صنعت لجستیک، نرخ فعلی حملونقل قطارهای باری چین-اروپا اساسا با نرخ حملونقل دریایی برابر است، اما تقریبا نصف زمان آن را میبرد.
تخمین زده میشود که تا سال ۲۰۳۰، حجم سالانه کالاهای تجاری در ترانزیت از طریق بخش لائوس راهآهن چین-لائوس به ۹/۳ میلیون تن برسد. امسال مصادف با سیامین سالگرد برقراری روابط گفتوگوی چین و آسهآن است و دو طرف در حال پیشبرد کمربند و جاده و طرح جامع اتصال آسهآن ۲۰۲۵ هستند.
در روز اول ژانویه ۲۰۲۲، مشارکت اقتصادی جامع منطقهای(RCEP) رسما لازمالاجرا شد. کارشناسان بر این باورند که ابتکار پیشنهادی کمربند و جاده منجر به ساخت شبکه ریلی فراآسیایی و ارتقای ارتباط منطقهای خواهد شد.
از تاریخ ۱۶ دسامبر، چین بیش از ۲۰۰ سند همکاری برای ساخت مشترک کمربند و جاده با ۱۴۵ کشور و ۳۲ سازمان بینالمللی امضا کرده است و موسسات مالی مانند بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیایی پیشنهادی چین و صندوق جاده ابریشم، کانالهای تامین مالی خود را برای توسعه زیرساخت گسترش دادهاند.
به گفته بامبانگ سوریونو رییس اندیشکده اندونزی، مرکز مطالعات نوآوری آسیا، برای بسیاری از کشورها، یکی از موانع اصلی فرار از فقر، وجود ضعف در زیرساختهای حملونقل است و در این زمینه، موفقیت چین میتواند الگوی خوبی باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد