8 - 12 - 2019
نظارت بیشتر کسبوکارها را محدود میکند
سیدمحمد فتحیلو* – خبرها حاکی از آن است که شهرداری تهران تصمیم گرفته تا آییننامه نظارت بر فعالیت تاکسیهای اینترنتی را تدوین کند و به تصویب برساند. این نخستین بار نیست که شهرداری تهران چنین تصمیمی اتخاذ میکند، البته دفعات پیشین شهرداری در تصویب چنین آییننامهای موفق نبوده است. به هر روی این موضوع ابعاد مختلفی دارد و نمیتوان به راحتی آن را تجزیه و تحلیل کرد. این موضوع را میتوان از سه جنبه بررسی کرد؛ بخش کاربران، بخش مدیریت کسبوکار و بخش نظارت یا حکومتی.هر کدام از این بخشها ابعاد مختلفی دارند، به عنوان مثال اگر اسنپ اپلیکیشن مورد استفاده من باشد، این شرکت به تازگی به وضوح قوانین تجربه کاربری را نقض کرده و بدترین تجربه ممکن را برای کاربر خود ایجاد کرده است.اما اگر در بخش مدیریت کسبوکار به ماجرا نگاه کنیم مدیرعامل اسنپ در آن شرایط چه اقدامی باید انجام میداد؟ اگر ما جای او بودیم چه کار میکردیم؟
بخش نظارت نیز همواره منتظر چنین فرصتهایی است تا نظارتهای بیشتری اعمال و در کسبوکارهای اینترنتی بیشتر رخنه کند. اگر حوزههای نظارتی تخصص لازم در کسبوکارهای مورد نظارت خود را نداشته باشند آفت بزرگی برای این کسبوکارها میشود. در مجموع آییننامه نظارتی تاکسیهای اینترنتی نیز مانند هر آییننامه دیگری میتواند منجر به محدود کردن بسیاری از کسبوکارها در ایران شود. به طور کلی ابعاد چنین بحثهایی بسیار بزرگ است و باید به طور موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد؛ از نظر حقوقی، از دیدگاه متخصصان تجربه کاربری، نظارتی و بسیاری از موارد دیگر. در رابطه با تاکسیهای اینترنتی همین تجربه بدی که یکی از آنها برای کاربر خود ایجاد کرد موجب شد واکنشها در توئیتر به شدت علیه آن شود و منجر به حذف نرمافزار اسنپ شد. این امر ممکن است در کوتاهمدت نتواند آسیبی وارد کند چراکه ناوگان بزرگی دارد اما در بلندمدت این نوع از محدودیتها و تفکرات میتواند خطرات بسیاری را برای اکوسیستم کسبوکارهای اینترنتی ایران به همراه داشته باشد.
*فاندر و متخصص uiux در کسبوکارهای مجازی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد