11 - 06 - 2017
افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کمبرخوردار با ATRهای هما
حدود سه هفته بعد از ورود دستهجمعی چهار فروند از هواپیماهای مدرن ۷۲ ATR مدیرعامل هما خبر داد که با برنامهریزی مقتضی به زودی شاهد افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کمبرخوردار خواهیم بود. برنامه اولین پرواز هواپیماهای مدرن ۷۲ ATR «هما» ( EP-ITCوEP-ITD ) به مقصد مشهد مقدس از هفته گذشته آغاز شد و چهارمین هواپیما از این سری با انجام نخستین سفر خود به مشهد مقدس وارد شبکه پروازی کشور شد.
دومین هواپیمای ۷۲-۶۰۰ ATR هما نیز با رجیستر EP-ITB تهران را به مقصد مشهد مقدس ترک کرد. البته به دلیل مسافت زیاد پرواز در مسیر تهران – مشهد قرار نیست در این خط پروازی باقی بماند و تنها با هدف انجام رسم دیرینه پرواز هواپیمای نو به مشهد مقدس دو ساعت در نخستین سفر خود در آسمان ایران پرواز داشت.
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در گزارشی آورده است: این هواپیماها در مسیرهای کوچک و فرودگاههای کمبرخوردار استفاده خواهند شد که همواره درخواستهای فراوانی برای برقراری پرواز از این مقاصد وجود داشته است ولی به دلیل عدم وجود ناوگان مناسب و متناسب با این فرودگاههای کوچک امکان برآورده شدن این نیاز وجود نداشته است. فرهاد پرورش با اشاره به سفر سه فروند از این هواپیما افزود: با برنامهریزی مقتضی به زودی شاهد افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کمبرخوردار خواهیم بود. مدیرعامل هما همچنین در مراسم ورود چهار فروند از هواپیماهای
۷۲-۶۰۰ ATRدر جمع خبرنگاران از ورود پنج فروند دیگر از این نوع هواپبماها خبر داده و اعلام کرده بود تا پایان سال ۲۰۱۷ ایران صاحب ۹ فروند هواپیمای ATR خواهد شد. وی توضیح داد: هما برای خرید ۲۰ فروند از این هواپیما با شرکت سازنده قرارداد بسته است که باقی آنها در سال ۲۰۱۸ تحویل ایرانایر میشود. هواپیماهای ۷۲-۶۰۰ ATR هواپیمایی است که بهترین مشخصات را برای جایگزینی هواپیماهای فوکر و ام دی دارد که در حال حاضر در ناوگان داخلی شرکتهای هواپیمایی در حال جابهجایی مسافران است. بر همین اساس این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسودهترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سالهاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.
شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. میتوان این شرکت را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقهای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR در سال۱۹۸۱ و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ایرباس و Leonardo شکل گرفت. ATR72 هواپیما دوموتوره توربوپراپ میانبرد منطقهای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و میتواند در پروازهای داخلی میان فرودگاههای کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد.
اعلام نیاز فرودگاههای کشور برای به کارگیری پرندههای کوچک
در همین راستا مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: براساس نیازسنجی انجام شده فرودگاه کرمانشاه به پرواز ATRهای ایرانایر در سه مسیر تهران، اصفهان و اهواز نیازمند است و برای برقراری این پروازها با ایرانایر مکاتبه داشته است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر برای سه مسیر تهران، اهواز و اصفهان ببیشترین متقاضی را داریم انتخاب ATRها برای برقراری پروازهای بین استانی در توسعه صنعت حمل و نقل هوایی تاثیرگذار است. مدیرکل فرودگاه گیلان نیز با بیان اینکه درمسیر رشت به تهران به عنوان یکی از پردرخواستترین مسیرها به مناسبترین هواپیما یعنی ATR نیازمند هستیم، گفت: پتانسیل روزانه چهار پرواز ATR هم در مسیر رشت به تهران وجود دارد و نظر ما این است که به جای یک پرواز که هماکنون با فوکر و ایرباس انجام میشود روزی چند پرواز به تهران با این هواپیماها داشته باشیم.
پرورش پیشتر اعلام کرده بود که امکان خرید بیشتر از کمپانی سازنده وجود دارد و قرارداد هما با ATR طوری نوشته شده است که در صورت نیاز بیشتر فرودگاههای کشور به ATRها ایران هواپیماهای بیشتری را خریداری خواهد کند. بر اساس تحلیل کارشناسان با تکمیل ناوگان ATR و نیز ورود سایر خریدهای هما از شرکتهای ایرباس و بوئینگ دوباره به روزهای اوج بازخواهیم گشت و سهم پروازی خود را از شرکتهای رقیب منطقهای باز خواهیم گرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد