23 - 08 - 2017
خبر
مدیرعامل رجا:
شرکت راهآهن نباید همزمان وظایف حاکمیتی و اجرایی داشته باشد
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا گفت: توسعه خصوصیسازی در صنعت ریلی مسافری کشور بدون جدا کردن و تفکیک وظایف حاکمیتی از بخش تصدیگری و اپراتوری امکانپذیر نیست.
به گزارش مهر، محمد رجبی اظهار کرد: برای توسعه خصوصیسازی در صنعت ریلی مسافری، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با وظیفه اجرایی و اپراتوری همزمان نباید نقش حاکمیتی و دستوری داشته باشد. وی گفت: بخش خصوصی در بخش مسافری صنعت ریلی باید اختیارات بیشتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد تا بتواند نسبت به عرضه و تقاضا قطارهایش را کم یا زیاد کند.
این فعال صنفی صنعت حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: مرجع تنظیم مقررات به عنوان نماینده دولت و بخش حاکمیتی به تعیین ضوابط و مقررات و آییننامهها در حوزه مسافری ریلی میپردازد تا نظارتها را بر این اساس انجام دهد و نباید به گونه کنونی خود را رقیب بخش خصوصی بداند.
وی تاکید کرد: وقتی شرکتهای خصوصی امکان مانور دادن در ارائه خدمات گوناگون با قیمتهای مختلف براساس عرضه و تقاضا یا حذف و اضافه کردن قطارهایشان را نداشته باشند، عملا امکان مدیریت در هزینه و درآمدهای خود را ندارند. رجبی از زیانده بودن بخش مسافری ریلی در اکثر کشورها حتی کشورهای توسعهیافته یاد کرد و گفت: بخش مسافری ریلی باید از طرف دولت حمایت خوبی شود تا شرکتهای خصوصی فعال در این صنعت شکل گیرند.
معاون وزیر راه در گفتوگو با مهر:
بورس باید پاسخگوی شکست صندوق زمین و ساختمان باشد
معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: وظیفه ما عملیاتی کردن قانون صندوق زمین و ساختمان بود که این کار انجام شد؛ اما درباره موفقیت یا شکست آنها، بورس باید پاسخگو باشد.
حامد مظاهریان درباره شکست طرح «صندوقهای زمین و ساختمان» و علت عدم پیگیری اجرای این ابزار تامین مالی از سوی وزارت راهوشهرسازی اظهار کرد: یکی از برنامههای وزارت راهوشهرسازی در بخش تحریک عرضه و تقاضا و همچنین تامین مالی بخش مسکن از روشهای جدید و غیربانکی، راهاندازی صندوقهای زمین و ساختمان بود که بر پایه تامین مالی از سرمایههای خُرد بازار سرمایه شکل گرفت.
وی ادامه داد: تا پیش از راهاندازی صندوقهای زمین و ساختمان، بازار سرمایه امکان ورود به بازار مسکن و ساختمان را نداشت هرچند که قانون صندوقهای زمین و ساختمان در سال ۸۴ به تصویب رسیده بود اما آییننامههای اجرایی آن در هیات دولت تدوین و تصویب نشده بود که دولت یازدهم با تدوین آییننامههای اجرایی این صندوقها، امکان ورود بازار سرمایه به بخش مسکن را فراهم کرد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راهوشهرسازی گفت: تا پیش از راهاندازی صندوقهای زمین و ساختمان، کسی که زمین بزرگی در اختیار داشت و میخواست ساخت و ساز در آن به راه بیندازد، تنها روش ممکن برای وی، جمعآوری منابع مالی از طریق پیشفروش بود که این موضوع به دلیل عدم شفافیت مالی، مفسدههای زیادی در پی داشت؛ اما در حال حاضر مالک زمینهای بزرگ مقیاس برای تامین مالی ساختوساز میتواند از طریق جمعآوری منابع مالی خرد در بازار سرمایه و تاسیس صندوق زمین و ساختمان، پول لازم برای ساخت مسکن را فراهم کرده و پس از تکمیل ساخت و فروش واحدهای مسکونی، اصل و سود سرمایهگذاران خرد را با شفافیت مالی کامل پرداخت کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد