26 - 11 - 2019
بازارهای جدید جایگزین بازار فرش آمریکا شد
«جهان صنعت»- فرش همواره به عنوان یکی از کالاهای ارزآور در لیست کالاهای صادراتی حضور داشته است اما در حال حاضر به دلیل تشدید تحریمها، صادرات فرش آنطور که باید و شاید انجام نمیشود. در واقع مقاصد صادراتی فرش دستباف ایران از جمله آمریکا به دنبال تحریمهای اخیر از دست رفته است. با این حال همچنان فرش ایرانی به کشورهایی همچون چین و نروژ صادر میشود و برنامههایی برای جایگزین کردن برخی دیگر از بازارها به جای بازار آمریکا در دستور کار است. بر همین اساس رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه پس از تشدید تحریمها بازارهای دیگری جایگزین بازار آمریکا شدهاند، گفت: این انتظار که مشوقهای صادراتی مانند گذشته برقرار شود حرف درستی است اما بهدلیل محدودیتهای بودجهای در وضع کنونی این امکان فراهم نیست.فرشته دستپاک عنوان کرد: فرش دستباف، پسته و زعفران سه کالای استراتژیک صادراتی پس از نفت هستند. فرش ارزشافزوده بالاتری نسبت به پسته و زعفران دارد. گاهی برخی فرش ایران را معادل بنز آلمان معرفی میکنند اما من معتقدم فرش ایران از بنز آلمان نیز باارزشتر است، چون افزایش سن و طول عمر فرش به ارزش و بهای آن میافزاید.
دستپاک با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد مواد اولیه فرش در داخل تولید میشود، گفت: بخشی از ابریشم مورد نیاز فرشهای دستباف از کشورهای ارمنستان و ازبکستان به کشور وارد میشود و مقداری از پشم مورد نیاز نیز از نیوزیلند و استرالیا وارد میشود. رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد تولیدات فرش کشور تا سال گذشته صادر میشده است گفت: از این میزان ۳۰درصد به صادرات فرش دستباف به کشور آمریکا اختصاص داشته است که پس از تحریم این بخش از صادرات از دست رفته و تلاشها برای بازار جایگزین آن آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در وضع تحریم کشور نیازمند شرایط خاص و ویژهتری است گفت: کشورهای دیگری در حال جایگزینی برای بازارهای از دست رفته هستند و دولت باید به این سمت و سو پیش رود که تمام ابزارها را برای حمایت از این هنر- صنعت ملی به کار گیرد.
رییس مرکز ملی فرش تاکید کرد: دولت بهعنوان سیاستگذار و برنامهریز حوزه فرش دستباف در وضع کنونی اقتصادی امکان تبلیغات برای صادرات فرش دستباف را ندارد. وی درباره محدودیتهای خروج فرش دستباف همراه مسافر گفت: محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و حتی این امکان از ۱۲ به ۲۴متر فرش افزایش یافته است.
وی درباره کاهش تولید فرش دستباف نیز گفت: طبیعی است وقتی بخشی از بازارهای صادراتی بهدلیل اعمال تحریم از دست میرود تولید نیز کاهش مییابد اما تاکنون آماری درباره کاهش میزان تولید فرش دستباف گزارش نشده و ژاپن بازار جایگزین آمریکا پس از تشدید تحریمهاست.
دستپاک در ادامه گفت: از ظرفیت اتاقهای مشترک بازرگانی برای کمک به صادرات فرش دستباف بهره گرفته میشود و فضا به این سمت و سو در حال حرکت است که بتوان فرصتی برای رشد و صادرات بیشتر فرش دستباف فراهم کرد.
ضرورت ارائه مشوقهای صادراتی
در ادامه این نشست تولیدکننده و صاحب یکی از برندهای فرش دستباف گفت: دنیا ایران را به فرش دستباف میشناسد و هنوز هم مشتریان فرش ایران را از بهترین فرشهای دستباف میدانند. محمد شکاری با بیان اینکه هفت تا ۱۰ میلیون نفر از طریق تولید فرش دستباف ارتزاق میکنند گفت: تولید فرش دستباف با مشکلاتی همراه است و از سوی دیگر امکانات لازم برای آنکه مردم توان خرید داشته باشند بهوجود نیامده است.
شکاری افزود: در بخش فروش خارجی نیز کمکی به صادرکنندگان نمیشود و برای صادرات فرش دستباف همراه مسافر نیز محدودیتهایی وجود دارد. وی از تلاشهای انجام شده برای یک ساله شدن پیمانسپاری ارزی تقدیر کرد و افزود: پیمانها باید به دو تا سه سال افزایش یابد.
همچنین ایرج مرتضوی یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش دستباف نیز گفت: هر کالای صادراتی مشوق صادراتی میخواهد و میتوان ارسال بارنامههای صادرات فرش را مشمول مشوقهای صادراتی کرد.
وی توضیح داد: در گذشته که فرش صادر میشد مشوقهای صادراتی باعث میشد صادرات چندباره بر روی فرش صورت گیرد و بهمنظور جلوگیری از این سوءاستفاده میتوان مشوقهای صادراتی را به بارنامههای صادراتی اعمال کرد. وی درخواست کرد: زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات از ۱۲ ماه کنونی به ۱۸ ماه افزایش یابد.
مرتضوی گفت: یکی از مشکلات ما این است که بازگشت فرشهای مرجوعی از نمایشگاهها در یک سیکل اداری دو ماه زمان میبرد و باید این زمان کوتاه شود. همچنین باید راه برای ورود فرشهایی که به خارج از کشور فرستاده شده اما خریداری نداشته و مرجوع شده باز شود تا مجبور به انبار آن در کشورهای خارجی نشویم. همچنین میتوان فرشهای آنتیکی که نیاز به تعمیر و رفوع دارند نیز در داخل کشور تعمیر کرد تا از ناحیه آن بتوان ارزآوری مناسبی برای کشور ایجاد کرد.
صادرات فرش به نروژ
همچنین سلماسی، دبیرکل کمیته مشترک ایران و نروژ در ادامه این نشست گفت: براساس گزارشی که در فروردین امسال منتشر شده ۶/۲ میلیون دلار فرش دستباف به نروژ صادر شده است که از ۱۰ قلم اول صادراتی به این کشور پیشی گرفته است.
وی با اشاره به علاقهمندی زیاد به فرش ایران در اروپا گفت: یکی از اقدامهای مهم در زمینه رونق صادرات فرش دستباف میتواند ارتباط میان دانشگاههای ایران و خارج باشد، همچنین برگزاری ورکشاپها و فعال شدن رایزنهای اقتصادی در کنار حضور در نمایشگاههای خارجی از دیگر اقدامهایی است که میتواند به رونق فرش دستباف ایران کمک کند.
سلماسی گفت: توریسم فرش نیز از جمله ظرفیتهایی است که بهره لازم از آن گرفته نشده است. اعلام برگزاری نمایشگاهها نیز باید به موقع باشد تا بتوان از ظرفیت توریسم فرش استفاده کرد.
گفتنی است بهمنظور همکاری و ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و توزیعکنندگان فرش دستباف سی و پنجمین نمایشگاه برندهای برتر فرش و تابلوفرش دستباف از ۶ تا ۱۵ آذرماه سالجاری در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد