10 - 07 - 2024
8 مهارت کلیدی رهبری در سال 2024
هر کسی را میتوان در نقش رهبری قرار داد، اما برای خوب بودن و پیشرفت در آن موقعیت نیاز به مهارتهای رهبری قوی است. مهارتهای رهبری معمولا در صدر فهرست شایستگیهایی قرار دارند که استخدامکنندگان هنگام استخدام یا زمانی که مدیران از درون سازمان ارتقا مییابند، روی آنها تمرکز میکنند.
مهارتهای رهبری موثر هم در ظرفیت حرفهای و هم در ظرفیت شخصی و نیز در تسهیل پویایی موثر تیم هدایت موفقیت مدیریت تغییر و ارتقای توسعه شخصی و حرفهای حیاتی هستند. برخی از بزرگترین شرکتهای جهان به دنبال افرادی با مهارتهای رهبری بالا هستند تا بیشترین موقعیتهای اجرایی خود را پر کنند.
۸ مهارت کلیدی رهبری عبارتند از:
1- ایجاد رابطه
2- چابکی و سازگاری
3- نوآوری و خلاقیت
4- انگیزه کارکنان
5- تصمیمگیری
6- مدیریت تعارض
7- مذاکره
8- تفکر انتقادی
ایجاد رابطه (پایه و اساس یک تیم با عملکرد بالا)
برخی رهبران میگویند برای موفقیت نیازی به دوست داشتن در محل کار ندارند. این ممکن است درست باشد، اما برای ایجاد یک تیم منسجم و متعهدتر مدیران بزرگ به مهارتهای رهبری برای ایجاد روابط کاری قوی با کارکنان خود نیاز دارند.
رهبران با روابط قوی قابل اعتماد و معتبر با تیم خود میدانند که صرف زمان برای ایجاد این پیوندها آنها را به عنوان یک رهبر موثرتر و پایهای برای موفقیت ایجاد میکند.
روابط کاری خوب باعث افزایش مشارکت کارکنان میشود و با توجه به فراتحلیل گالوپ از مشارکت کارکنان واحدهای تجاری با مشارکت خوب کارکنان ۴۱درصد نقص کیفی کمتر و ۳۷درصد غیبت کمتری دارند. افزایش ۲۱درصدی در بهرهوری نیز ناشی از مشارکت بیشتر کارکنان بود.
بنابراین حتی اگر فکر میکنید نیازی به دوست داشته شدن در محل کار ندارید برای اینکه یک رهبر موثر باشید، قطعا باید در ایجاد روابط خوب مهارت داشته باشید. اگر تیم شما در محل کار بسیار درگیر و خوشحالاند، احتمالا به عنوان یک رهبر با کارکنانی که عاشق کار هستند مورد احترام قرار میگیرید و امیدواریم روابط قویای که ایجاد میکنید به تیم شما کمک کرده تا در بالاترین سطح خود عمل کند.
چابکی و سازگاری( به عنوان یک رهبر در لبه برتر بمانید)
در مطالعهای که توسطDevelopment Dimensions International در سال ۲۰۰۸ انجام شد، یکی از مهمترین ویژگیهای رهبری توانایی تسهیل تغییر بود. سازگاری یکی از مهمترین مهارتهای رهبری است. رهبران برای سازگاری و توسعه چابکی باید با یک محیط تجاری بیش از حد رقابتی ژئوپلیتیک تغییرات آب و هوایی ایجادشده توسط همهگیری19- COVIDو بسیاری از عوامل دیگر مبارزه کنند. رهبران موثر باید بتوانند با تغییرات داخلی و خارجی سازگار شوند- حتی اگر این به معنای کار کردن در خارج از حوزه راحتی شما باشد- به عنوان یک رهبر باید ذهنیت یادگیری مادامالعمر را ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که از تغییرات در صنعت خود عقب نمانید و بتوانید به کسبوکار خود مزیت رقابتی بدهید. اینجاست که به عنوان یک رهبر باید چابک و سازگار باشید که گفتن آن آسانتر از انجام آن است.
یکی از راههای کلیدی برای توسعه چابکی و سازگاری رهبری این است که مسوولیتپذیر باشید و مسوولیتهای خود را به عهده بگیرید و مطمئن شوید که برنامهای در مورد نحوه واکنش خود به تغییر تنظیم کردهاید.
این طرح باید شامل یک جدول زمانی قابل دستیابی باشد که به شما امکان میدهد بهطور مداوم پیشرفت خود را در مورد اینکه چقدر خوب با تغییر وفق میدهید و چگونه آن را برای تیم خود مثالزدنی میکنید بررسی کنید.
نوآوری و خلاقیت (یاد بگیرید که از مرزهای خود عبور کنید)
نوآوری در رهبری برای هر شرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است. نوآوری موفق با ایدهپردازی آغاز میشود؛ مرحلهای که ایدههای برجسته توسعه مییابند و به پایه موفقیت نوآوری تبدیل میشوند. برخی رهبران صنعت را در نظر بگیرید؛ چه چیزی لازم است تا اپل به یک صنعت پیشرو در فناوری تبدیل شود؟ آنها با در نظر گرفتن مشتریان خود نوآوریهایی در محصولات
ایجاد کردند. استیو جابز و شاید حتی بیشتر از آن Tim Cook با پیشروی مداوم از رقبا، نوآوری و خلاقیت را برای شرکت اپل رهبری کردند و این احتمالا آنها را به برخی مبتکرترین رهبران صنعت فناوری تبدیل کرد. تقاضای فزاینده برای خلاقیت و نوآوری همچنان یک نیروی محرکه برای مدیران خواهد بود زیرا آنها باید از مهارتهای رهبری خود در این زمینهها بهره گرفته تا موثر و
رقابتی باشند.
انگیزه کارکنان (بهبود تعامل و کارایی)
در ارتباط نزدیک با ایجاد رابطه توانایی ایجاد انگیزه در نیروی کار به اندازه بالا نگه داشتن مشارکت کارکنان مهم است. یکی از موثرترین مهارتهای رهبری دانستن چگونگی ایجاد انگیزه مداوم در کارکنان است که مستلزم برقراری ارتباط رهبران با تیمهای خود و توجه به آنان است. در مطالعهای که توسط شرکت Interact روی 10هزار کارمند در آمریکا انجام شد، اشاره شده که اولین شکایت ۶۳درصد کارمندان از مدیرانشان عدمقدردانی است و برعکس وقتی مدیران از مشارکت آنها قدردانی میکنند مشارکت آنها تا ۶۰درصد افزایش مییابد.
در مطالعه دیگری توسط کالج Westminster مشخص شد که تقویت روحیه بهترین تکنیک انگیزشی(32درصد) است که کارکنان ترجیح میدهند اگر کارکنان انگیزه نداشته باشند شرکت میتواند تحت تاثیر منفی از نظر مالی با غیبت فرسایش و بهرهوری پایین قرار گیرد. کارمندان با انگیزه بسیار درگیر هستند، همچنین در کاری که انجام میدهند اعتمادبهنفس بیشتری دارند و میتوانند انجام دهند. این باعث میشود که بدانند چگونه در شرایط سخت واکنش نشان دهند و ایدههای نوآورانهای را توسعه دهند که میتواند به بهینهسازی عملکرد کسبوکار کمک کند.
تصمیمگیری (رهبری با اعتقاد راسخ)
یک رهبر وظیفه دارد همیشه تصمیم بگیرد برای اینکه یک رهبر موثر باشید، مهارتهای تصمیمگیری باید درجه یک باشند. تصمیمات حیاتی که سازمان شما را در مقیاس بزرگ تحت تاثیر قرار میدهد باید صحیح، منطقی و محکم باشد.
در واقع تصمیمات شما به عنوان یک رهبر موفقیت شما- و بهطور بالقوه سازمان شما- را تعیین میکند. تصمیمگیری هرچند بزرگ یا کوچک بخشی اساسی از رهبری است. به عنوان یک رهبر باید مهارتهای تصمیمگیری قوی را توسعه دهید و اعتقاد داشته باشید که پای تصمیمات خود بایستید. در حالی که نیاز به انطباق را در زمانی که این تصمیمات به نتیجه مطلوب منتهی نمیشوند را تشخیص دهید.
به یاد داشته باشید برخی تصمیمات ممکن است همیشه مطلوب نباشند. گرفتن یک تصمیم ناخوشایند اما ضروری احتمالا یکی از دشوارترین وظایف به عنوان یک رهبر است اما بسیار مهم است که به عنوان یک رهبر بتوانید مسوولیتهای خود را بشناسید و تصمیمات روشنی برای تیم یا سازمان خود بگیرید.
مدیریت تعارض (حفظ صلح)
طبق گزارش انجمن مدیریت آمریکا، مدیران حداقل ۲۴درصد از زمان خود را صرف مدیریت تعارض میکنند. تعارض میتواند در هر زمینهای از کسبوکار رخ دهد. تعارض به هر مسالهای بین دو یا چند نفر گفته میشود که بهطور بالقوه میتواند کار را مختل کند. تعارض در تجارت ممکن است فراتر از محل کار باشد، زیرا میتواند مشتریان تامینکنندگان و حتی رقبا را درگیر کند. هنگامی که یک تعارض ایجاد میشود یک رهبر موثر باید بتواند قبل از اینکه بر تجارت تاثیر منفی بگذارد وارد عمل شده و تعارض را حل کند یا حداقل آن را کاهش دهد. وقتی به درستی با یک تعارض برخورد شود، ممکن است حتی برای سازمان شما مثبت باشد، زیرا اغلب میتواند به پیوندهای قویتر یا ایدههای جدید منجر شود. برای اینکه به عنوان یک رهبر موثر باشید، باید در تشخیص تعارض خوب بوده و در مورد چگونگی حل آن آیندهنگری داشته باشید. همچنین منطقی بودن در مواجهه با رویارویی ضروری است.
بدون شک مدیریت تعارض یکی از مهمترین شایستگیهای رهبری است، اما Robyn Short به مطالعهای اشاره کرد که نشان میدهد ۶۰درصد از کارکنان آمریکا هیچگونه آموزش مهارتهای مدیریت تعارض را ندیدهاند. به عنوان یک رهبر مهم است که بتوانید تعارض را مدیریت کنید اما توسعه همین مهارتها در تیم شما میتواند به جلوگیری از تعارض کمک کند.
مذاکره (برنده شدن در بازی)
مذاکره فرآیندی است که در آن دوطرف با ایدهآلهای متفاوت دور هم جمع میشوند و متقابلا در مورد اینکه چه نتیجهای باید داشته باشد توافق میکنند با توجه به مهارتهایی که نیاز دارید فرآیند مذاکره
شامل ۶ مرحله است.
1- آمادهسازی
2- بحث
3- شفافسازی اهداف
4- مذاکره برای یک نتیجه برد- برد
5- توافق
6- اجرای یک دوره اقدام
مذاکرات خوب میتواند برای یک سازمان مفید باشد زیرا آنها روابط بهتری را- چه در داخل و چه در خارج- ایجاد میکنند. آنها همچنین با استفاده از دوجنبه مختلف به یافتن بهترین راهحل بلندمدت کمک خواهند کرد. یک رهبر کارآمد باید در سبک مذاکره خود به خوبی تسلط داشته باشد تا سازمان را به پیش ببرد. به عنوان یک رهبر از مذاکره برای درک منافع کارکنان و یافتن راههایی برای ارضای آن علایق برای دستیابی به اهداف سازمانی استفاده میشود.
تفکر انتقادی(پیوندهای بین ایدهها را درک کنید)
رهبری بدون شک یک تجارت چالشبرانگیز است. برای موفق شدن، یک رهبر باید تصمیمات سخت زیادی اغلب تحت فشار بگیرد. تحقیقات گروهBrandon Hall نشان میدهد که تفکر انتقادی مهمترین مهارت مورد نیاز رهبران برای رهبری موفق یک سازمان است.
ترجمه و تدوین: انجمن تحقیق و توسعه
و نوآوری صنایع و معادن ایران
منبع: https://www.imd.org/blog/leadership/leadership-skills/
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد