1 - 12 - 2024
2 مانع رشد صنعت قطعهسازی
یک کارشناس صنعت خودرو بر لزوم ارتباط قطعهسازان کشور با زنجیره تامین خودروهای مونتاژی اشاره کرد و گفت: با واردات و مونتاژ خودرو صنعت قطعه هیچ توسعهای نخواهد یافت و حتی چالشهای این حوزه افزایش مییابد.
به گزارش تسنیم، هشدار نسبت به چالش تامین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی در ماههای گذشته و نارضایتی مردم، پرتکرارتر شده است. خودروهای چینی با تنوع بالا و هرکدام با تیراژ کم، راهی بازار ایران شدهاند و حالا چالش تامین قطعات یدکی آنها، اسباب دردسر مصرفکنندگان شده است.
در این شرایط متاسفانه شرکتهای فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تامین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور میشوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونههای ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.
بررسیها نشان میدهد مشکل تامین قطعات یدکی به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آنها مربوط میشود. از نیاز به چراغها و قفل دربها گرفته تا براکتهای سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیمکشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند. حتی نمایندگیهایی که این خودروها را وارد بازار کردهاند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آنها ندارند.
خلخالی، کارشناس صنعت خودرو در همین ارتباط به تسنیم میگوید: تامین قطعات یدکی خودروهای مونتاژی اساسا دارای مشکلات اساسی است به نحوی که برخی مشکلات متوجه موانع انتقال پول است. علاوهبر این به دلیل تحریمهای بینالمللی خودروساز ایرانی به صورت مستقیم با خودروسازان بزرگ در ارتباط نیست و همین موضوع عاملی میشود تا تامین قطعات در یک فرآیند زمانبر صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در برخی موارد خودروی مونتاژی محصول بهروزی برای تولیدکننده نیست و به همین دلیل تولید قطعات آن کاهش یافته و تعهدی نسبت به تامین قطعات آن در زمان مشخص نیست، گفت: البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که تولید یک قطعه در داخل کشور باید صرفه اقتصادی داشته باشد. در خودروهای مونتاژی بعضا تنوع خودرو مدام در حال افزایش است و در این مسیر قطعهساز داخلی نمیتواند خود را ملزم و محدود به تولید قطعه برای چند محصول خاص کند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه عموما هم خودروسازان خارجی به دلیل عدم وجود قواعد جذاب در داخل کشور تمایل به عمق ساخت داخل قطعات ندارند به همین دلیل در قراردادها پکهای قطعه به همراه خودرو وارد میشود، تصریح کرد: خودروساز ایرانی در این شرایط بهدلیل سیاستهای تعرفهای فقط 30درصد ساخت داخل را انجام میدهد.
وی بر لزوم ارتباط قطعهسازان کشور با زنجیره تامین خودروهای مونتاژی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان ما در ارتباط با قطعهسازان بینالمللی مشکل دارند و چالشهای این بخش باعث میشود کوتاهترین مسیر که همان واردات خودرو با پک قطعه هست را انتخاب کنند.
به گفته خلخالی، برای ارتقای صنعت خودرو باید به زنجیره تامین در عرصه بینالمللی وصل شد اما همکاری با آنها چالشهای خودتحریمی از جمله نظام تعرفهای را دارد. در این شرایط ممکن است قطعهساز داخلی هم نتواند با توجه به امکانات نیاز خودروساز را تامین کند یا در برخی موارد خود قطعهساز هم واردکننده باشد.
وی اضافه کرد: ما باید به سمت طراحی خودرو برویم تا در ادامه اگر در روند تولید نیازمند تامین قطعات از خارج کشور باشیم با حمایتهای تعرفههای، یا ایجاد بسترسازی جهت سرمایهگذاری در داخل کشور فضا را برای توسعه و پیشرفت صنعت قطعهسازی کشور فراهم کنیم. به اعتقاد بنده با واردات و مونتاژ خودرو صنعت قطعه هیچ توسعهای نخواهد یافت و حتی چالشهای این حوزه افزایش بیشتری هم پیدا میکند.
علاوهبر این بابک کریمخان، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در همین ارتباط در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه تولید خودروهای CKD با شریک چینی در کشور چالشهای خاص خود را دارد، میگوید: اصولا در قرارداد با کمپانیهای چینی محصول نخست به صورت پک راهی کشور میشود و در ایران روند مونتاژ آن صورت میگیرد. اما نکته مهم اینجاست شریک چینی خودرو را ارزانتر و قطعات یدکی را با قیمت گران به شریک ایرانی میفروشد. وی با بیان اینکه باید در قراردادها شریک چینی را متعهد به ارائه قطعات یدکی آن هم با قیمت مناسب کرد، افزود: متاسفانه در حال حاضر این موضوع انجام نمیشود و مونتاژکاران مجبورند قطعات یدکی را با قیمتهای بالا از شریک چینی خود خریداری کنند. جالب اینجاست با نظام تعرفهای که در کشور وجود دارد شریک چینی هیچ الزامی به تولید قطعات یدکی در داخل کشور نمیبیند طبیعی است که کوتاهترین مسیر را انتخاب و قطعات را به کشور وارد میکند.
این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اعلام اینکه در قانون داخلیسازی 30درصدی برای خودروهای سیکیدی عنوان شده است، گفت: این درصد با تهیه رینگ و لاستیک و باتری محقق میشود اما نکته مهم اینجاست هیچ اقدامی برای داخلیسازی قطعات صورت نمیگیرد. ما باید در قراردادهای خود با شریک چینی عنوان کنیم که در فاصله زمانی سه تا پنجسال باید با داخلیسازی قطعات از پتانسیل کشور برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای چینی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید بستر لازم را برای رشد و توسعه صنعت قطعه کشور فراهم کرد، گفت: لازمه رشد صنعت خودرو توسعه صنعت قطعهسازی است اگر قطعهساز داخلی رشد نکند بهطور حتم ما به بازار فروش خودروهای چینی تبدیل خواهیم شد. هیچکس بازار کشورش را بهراحتی دست رقبا نمیدهد اما ما به راحتی در حال نابودی صنعت خود هستیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد