دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸- Monday 20 May 2019
  • اسفند ۲۲, ۱۳۹۷
  • ۰
شناسه مطلب: 17484


مقصر گرانی‌ خودرو کیست؟

گروه صنعت– قیمت‌گذاری خودرو موضوعی است که این روزها بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته به طوری که آزادسازی قیمت‌ها عاملی برای گرانی خودرو در بازار شده و با توجه به تبعیت نرخ کارخانه از قیمت بازار، شاهد افزایش قابل توجه قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز هستیم. هرچند به گفته خودروسازان، آزادسازی قیمت خودرو با دستور وزارت صنعت و با هدف تنظیم بازار صورت گرفته ولی برخی کارشناسان معتقدند اصولا بازار شفافی برای خودرو وجود ندارد و به همین دلیل این نوع قیمت‌گذاری، اصالتی ندارد. به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر بزرگترین عامل در افزایش قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در عین تضعیف شدن عرضه است. با این وجود افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و دارایی سبب شده که بازار «ناز کند» و چون نازش خریدار دارد، افزایش قیمت‌ها را رقم می‌زند.حسن کریمی‌سنجری اظهار کرد: در رابطه با افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، دلایل متعددی به این موضوع دامن زده است. بخشی مربوط به شرایط اقتصادی کشور است بدین معنا که پیش‌بینی روشنی از آینده اقتصادی در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد. بنابراین افراد تصور می‌کنند اگر قرار است شرایط به همین شیوه پیش برود، در سال آینده ممکن است نرخ ارز و به دنبال آن تورم افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه ظرف هفت تا هشت سال گذشته یا شاید از اواخر دولت دهم نقدینگی سالانه افزایش جدی داشته است، تصریح کرد: نقدینگی در بخش‌ها و لایه‌های متعددی اثرگذار بوده و سبب شده مردم برای حفظ ارزش پول خود که قرار است توسط تورم اقتصادی و افزایش نرخ ارز از بین برود، به بازارهای مختلف روی آورند. البته که بازار خودرو دارای مطلوبیت فراوان در این زمینه است. کریمی‌سنجری به ایسنا گفت: علاوه بر این بخشی دیگر از نابسامانی‌ها در افزایش قیمت خودرو در خود صنعت قابل تحلیل است. درست است که طی یکی- دو ماه اخیر شرایط عرضه بهتر شده است اما در نگاه کلی به سال ۱۳۹۷ عرضه خودرو در مقایسه با سنوات قبل و تقاضای طبیعی جامعه، بسیار کمتر و تضعیف شده است. البته که کماکان تقاضا وجود داشته و این حجم تقاضا موجب شده از آنجایی که تقاضاها توسط کارخانه‌ها تامین نمی‌شود، مشکلاتی ایجاد شود. وی افزود: در حال حاضر تنها مکمل برای پاسخ به این حجم از تقاضا، بازار است بنابراین بازار به راحتی قیمت‌ها را افزایش داده و به اصطلاح «ناز می‌کند». نازش هم به سبب نگرانی از آینده بازار، خریدار دارد و قیمت‌ها را افزایش داده است. این کارشناس صنعت خودرو ابراز امیدواری کرد: روند عرضه در سال آینده بهبود پیدا کند و سبب تعدیل نسبی قیمت‌ها شود. همان‌طور که ذکر شد در حال حاضر بخش عمده‌ای از تقاضاها کاذب بوده و به سبب نگرانی از آینده پیش‌بینی می‌کنند که خودروی خود را امسال خریداری کرده تا ارزش پول خود را در سال ۱۳۹۸ حفظ کنند و بتوانند خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. وی علت دیگر افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت‌ها را روزهای آخر سال و تعطیلات عید دانسته و گفت: طبق روال هر ساله، مردم برای استفاده از تعطیلات احساس نیاز بیشتری به خودرو می‌کنند. اما در این شرایط که به شدت عرضه دچار فشار و تضعیف شده، افزایش تقاضا دردسرساز شده است.
چالش‌های تعیین قیمت خودرو
عبدالله بابایی، نماینده ویژه مدیرعامل گروه صنعتی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در پاسخ به این سوال که با این حساب،‌ آزادسازی قیمت‌ها بر مبنای چه مصوبه‌ای صورت گرفت؟ به فارس گفت: خودروسازان همواره این دغدغه را داشتند که قیمت‌گذاری طوری صورت گیرد که پاسخگوی نیاز بازار، کنترل بازار و قیمت تمام‌شده تولید باشد. در دهه ۸۰ که قیمت‌گذاری در اختیار خودروسازان بود، وضعیت بازار خیلی بهتر بود تا اینکه فرآیند قیمت‌گذاری تغییر کرد. در آن زمان کمیته خودرو، قیمت‌های کارخانه‌ای را بر اساس حاشیه بازار تعیین می‌کرد و خودروسازان نیز به دنبال متعادل نگه داشتن قیمت خودرو و جذب مشتریان بیشتر بودند. وی ادامه داد: بعد از تغیر فرآیند قیمت‌گذاری خودرو، چالش افزایش قیمت مواد اولیه اتفاق افتاد و کاهش ارزش پول ملی باعث رشد قیمت عوامل تولید شد. حدود ۸۰ درصد قیمت خودرو به مواد اولیه اختصاص دارد که این مواد از بورس کالا خریداری می‌شود و با رشد قیمت آنها باعث بالا رفتن قیمت خودرو می‌شود و فقط ۲۰ درصد قیمت خودرو که ناشی از سایر هزینه‌ها از جمله منابع انسانی است، از این محل متاثر نخواهد بود. بابایی تاکید کرد: اگر خودروساز نتواند زمانی که قیمت نهاده‌های تولید افزایش می‌یابد، قیمت خودرو را افزایش دهد، دچار زیان و چالش می‌شود و در چنین زمانی مردم متوجه می‌شوند که ارزش خودرو بالاتر از قیمت آن است. در نتیجه نگاه سرمایه‌ای به خودرو پیدا می‌کنند و نگاه مصرفی از بین می‌رود. در واقع قیمت‌گذاری دستوری باعث رشد قیمت‌ها در بازار می‌شود و در نهایت مردم برای حفظ ارزش پول خود در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند. اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا خودروساز تولیداتش را افزایش نمی‌دهد که قیمت‌ها کاهش یابد؟ باید گفت که رشد تولید باعث کاهش قیمت مواد اولیه نمی‌شود هر چند روی هزینه‌های سربار تاثیرگذار است. در نتیجه وقتی خودروساز نتواند نقدینگی مورد نیازش را دریافت کند، تیراژ تولید کاهش می‌یابد و دوباره این مساله باعث تشدید فاصله قیمت کارخانه و بازار خواهد شد. به گفته بابایی‌، در نتیجه در کنترل بازار و حفظ قیمت خودرو چند عامل مهم است که اولین عامل، حفظ ارزش پول ملی است. در این صورت با تیراژ حداقلی ۲ هزار دستگاه تولید روزانه، فروش خودرو دیگر کار راحتی نخواهد بود و خودروسازان باید برای تخصیص تسهیلات به مشتریان اقدام کنند. در مورد آزادسازی قیمت خودرو طی سال‌جاری نیز باید بگویم که ما تابع دستورات وزارت صنعت هستیم و آزادسازی قیمت‌ها بر اساس ابلاغیه کمیته خودرو صورت گرفت که در وزارت صنعت وجود دارد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نیز در آن عضویت دارد.
خودروسازان می‌توانند به تعهدات فروش فوری خود عمل کنند؟
این در حالی است که ایران‌خودرو شانزدهمین روز فروش فوری محصولات خود را با سمند و پژو ۴۰۵ آغاز کرد. بعد از گذشت فقط ۲۰ دقیقه ظرفیت فروش سمند و پژو ۴۰۵ به پایان رسید. پیرو اجرای طرح فروش فوری محصولات شرکت ایران‌خودرو، صبح روز گذشته طبق روال چند هفته اخیر ثبت‌نام روز شانزدهم از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد. طبق اطلاعیه منتشر شده روز گذشته امکان ثبت‌نام برای فروش محصولات پژو ۴۰۵ بنزینی به قیمت ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سمند LX با قیمت ۶۶ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان فراهم شده است و تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

لطفا برای دریافت فایل روزنامه به آرشیو روزنامه و یا وبسایت جــــار یا پیشخوان مراجعه نمائید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *