دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸- Monday 20 May 2019

یورونیوز- چهار روز از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اتیوپی می‌گذرد؛ سقوطی که علاوه بر برجا‌ گذاشتن ۱۵۷ کشته، بحرانی کم‌سابقه را برای شرکت آمریکایی سازنده این هواپیما در پی داشته است.
هم‌اکنون از ۱۰ کشور دارای بیشترین سفر هوایی در جهان، تنها ایالات متحده آمریکا و ژاپن پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را متوقف کرده‌اند.در آمریکا نیز اگرچه اداره هوانوردی فدرال (FAA) حاضر به توقف پرواز این مدل از هواپیماها نیست اما شمار قابل توجهی از مسافران از پرواز با این مدل از هواپیماها خودداری کرده‌اند.
اداره هوانوردی فدرال تاکید دارد که بر اساس بررسی‌ها «هیچ مشکلی در عملکرد سیستماتیک این هواپیماها وجود ندارد» بنابراین دلیلی برای زمینگیر کردن آنها دیده نمی‌شود.موج گسترده توقف فعالیت هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ در سراسر جهان و فشار سناتورها و اتحادیه‌های کارگری در آمریکا باعث شد دونالد ترامپ تلفنی با مدیر‌عامل شرکت بوئینگ گفت‌وگو کند.در جریان این گفت‌وگو مویلنبرگ به رییس‌جمهوری آمریکا اطمینان داد هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس با وجود تصمیم شماری از کشورها برای توقف فعالیت آنها، امن و قابل اعتماد هستند.
در پی بحران اعتماد به وجود آمده برای هواپیماهای بوئینگ و سقوط ارزش سهام این شرکت در بازارهای مالی فضای مناسبی برای ایرباس، رقیب اروپایی آن به وجود آمده است. ارزش سهام ایرباس روز سه‌شنبه در بازارهای بورس ۴۳/۱ درصد رشد کرد و به ۵۸/۱۱۴ یورو رسید.
ممنوعیت پرواز هواپیماهای بوئینگ در حریم هوایی شماری از کشورهای اروپایی باعث شد بسیاری از هواپیماهایی که در میانه راه بودند، پس از انتشار بیانیه کشورها مجبور به تغییر مسیر شوند یا سفر خود را نیمه‌تمام رها کرده و به فرودگاه مبدا بازگردند.
جعبه‌سیاه به اروپا می‌رود
از طرفی خبرگزاری فرانسه دیروز از ارسال جعبه‌سیاه این هواپیما به اروپا خبر داده است. اینکه کدام کشور مسوول بررسی این اطلاعات خواهد بود، به گفته سخنگوی خطوط هوایی اتیوپی هنوز نامشخص است.
به طور معمول جعبه‌‌سیاه هواپیمایی که دچار حادثه می‌شود، به کشور تولیدکننده هواپیما فرستاده می‌شود. در مورد بوئینگ ۷۳۷ مکس۸ کشور تولیدکننده، آمریکاست. از این رو انتخاب کشوری اروپایی به جای ایالات متحده آمریکا برای استخراج اطلاعات جعبه‌سیاه هواپیما، می‌تواند به بی‌اعتمادی به کنسرن بوئینگ تعبیر شود.
گفتنی است در اکتبر سال ۲۰۱۸ یکی دیگر از این هواپیماها در اندونزی سقوط کرد و ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.
دست کم ۲۰۰ هواپیما از مجموع ۳۵۰ هواپیمایی که از سال ۲۰۱۵ تاکنون به مشتریان تحویل داده شده‌اند در پی این حادثه
زمینگیر شده‌اند.

لطفا برای دریافت فایل روزنامه به آرشیو روزنامه و یا وبسایت جــــار یا پیشخوان مراجعه نمائید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *