15 - 08 - 2017
۷۰ درصد مدارس، مشاور مستقر ندارند
ایلنا- معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش درباره رواج خودزنی در میان دانشآموزان گفت: عدم مدیریت متمرکز در ساختار آموزشوپرورش و کمبود نیروی انسانی متخصص از جمله چالشهای روبهرو شدن با آسیبهای اجتماعی در مدارس است. مهدی فیض درباره رواج خودزنی میان دانشآموزان گفت: مدیریت متمرکزی در رابطه با مسایل اجتماعی از جمله خودزنی دانشآموزان وجود ندارد، بنابراین در تلاش هستیم، تمرکز مدیریتی نسبت به این موضوع ایجاد شود تا به عنوان یک مساله محوری آسیبهای اجتماعی و اختلالات رفتاری بررسی شود. این موضوع یکی از مسایل جدی در آموزشوپرورش است که باید به شکل متمرکز به آن پرداخته شود. وی با اشاره به اینکه مسوولیت حوزه پرورشی درباره این موضوع پیشگیری است، گفت: درمان مساله خودزنی میان دانشآموزان برعهده بخشهای دیگر آموزشوپرورش است. در مقوله پیشگیری بحث آموزشهای آن به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم میشود. بخش رسمی به عهده دبیران دروس دینی، قرآن و سبک زندگی است و بخش غیررسمی آن به عهده معاونت پژوهشی است.
اصلاح ساختار در آموزشوپرورش غیرممکن است
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش با بیان اینکه سهم حوزه پرورشی در این موضوع کم است، بیان کرد: هیچ دیواری کوتاهتر از معاونت پرورشی نیست، همه اتفاقات در نهایت به گردن این حوزه است در حالی که در بحث مدیریت و اجرا دیگران سهم بیشتری نسبت به معاونت پرورشی دارند. در این مساله نیز فقط جنبه پیشگیری به معاونت پرورشی مربوط میشود.
او گفت: معاونت پرورشی با آموزشهای فوق برنامه برای این موضوع اقداماتی انجام داده، البته عدهای از این آموزشها استفاده نمیکنند. این برنامهها با مشارکت دانشآموزان برگزار میشود. برنامهها برای افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان و احساس کارآمدی و مفید بودن برای جامعه و ایجاد احساسات مثبت طراحی شده که در مدارس اجرا میشود.
فیض درباره کاستیهای حوزه پرورشی در وزارت آموزشوپرورش گفت: فرماندهی واحد یا تمرکز مدیریت در این حوزه وجود ندارد. آسیبهای اجتماعی و جلسات اولیای دانشآموزان باید زیر نظر معاون پرورشی قرار بگیرد تا روی آسیبهای اجتماعی تمرکز ایجاد شود.
وی ادامه داد: همچنین در معاونت پرورشی که از گذشته برای ما به ارث رسیده، هیچ ساختار مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و تربیتی وجود ندارد. از طرفی اصلاح ساختار موجود نیز با شرایط کنونی تقریبا غیرممکن است. همینطور هیچ ساختار ارزیابی یا سنجش عملکرد نیز در این مجموعه وجود ندارد یعنی تاثیر فعالیتهای ما مشخص نمیشود.
۲۰ هزار مشاور تا ۵ سال آینده جذب میشوند
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش با اشاره به اینکه الگوی برنامهریزی راهبردی فرهنگی در معاونت پرورشی وجود ندارد، گفت: فقدان این ساختارها مشکلات زیادی ایجاد میکند.
وی بیان کرد: در شبکه نیروی انسانی آموزشوپرورش نقص وجود دارد. بیش از صدهزار مدرسه در سطح کشور فعالیت میکنند که حدود ۳۰ درصد آنها مشاور مستقر دارند. مابقی این مدارس مشاور ندارند یا مشاور آنها به صورت مستقر نیست و مسوولیت دو یا سه مدرسه دیگر را نیز به عهده دارند و به دلیل رفت و آمد بیشتر وقت مشاور گرفته میشود.
وی تصریح کرد: حتی یک مشاور در چند شهرستان یا چند روستا در حال سرویسدهی به مدارس است که بازدهی او را کاهش میدهد. ارزش وجود مشاور در مدارس به حضور تماموقت است تا از نزدیک با مسایل دانشآموزان آشنا باشد و بتواند پیشگیریهای لازم را انجام دهد. همچنین معاونت پرورشی ظرف پنج سال آینده ۲۰هزار مشاور جذب میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد