20 - 06 - 2020
۳ هزار خودرو در گمرک
از مجموع خودروهایی که مجوز ترخیص داشتند ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد و سه هزار خودرو همچنان در گمرکات باقی است. رییس کل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: از مجموع خودروهایی که چند سال در گمرک بودند و تا تاریخهایی که اعلام شده میتوانستند با تمدید و ویرایش ثبت سفارش ترخیص شوند ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد. بنابراین هماکنون حدود سه هزار خودرو در گمرکات است که بیشتر این خودروها پروندههای در دست بررسی در محاکم قضایی دارند.
مهدی میراشرفی اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبهای که داشتیم بلافاصله بعد از تعیین تکلیف این کالاها در محاکم، چنانچه برائت حاصل شود این خودروها با ظرفیت همان بخشنامه قبلی قابلیت ترخیص دارند. به این ترتیب برای خودروهایی که به طور سنواتی در گمرک بودند تقریباً مشکل خاصی وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: به طور میانگین در سال ۹۷ حدود ۳۵ درصد کالاها در واردات و صادرات از مسیر سبز عبور میکردند که در سال ۹۸ به ۵۱ درصد ارتقا یافت، اما امسال هدفگذاری کردیم که به ۶۵ درصد برسد به این معنا که بحث کنترلی را از قبل و حین تشریفات گمرکی در خصوص فعالان اقتصادی مجاز و تولیدکنندگان به بعد از ترخیص احاله میکنیم. این همان حسابرسی پس از ترخیص است که در کاهش مدت زمان و هزینه ترخیص کالا و تسهیل تجارت اثر مطلوبی دارد.
وی اظهار کرد: مباحث مربوط به ماندگاری کالا قبل از گمرک یعنی تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشده و در زمان اظهار و بعد از اظهار مقولهای است که متاسفانه با افزایش فشار تحریمها نوسان دارد. البته مشکل در این حوزه به تامین ارز مورد نیاز این کالاها و اخذ اسناد مالکیت از فروشنده کالا نیز بیارتباط نیست.
واردات ۲۵ میلیون تن کالای اساسی
همچنین این مقام مسوول در ادامه افزود: ۳۵ میلیون تن کالا در سال ۹۸ وارد کردیم که ۲۵ میلیون تن از این کالاها، کالاهای اساسی بود. اما امسال این روند کند شده که امید داریم با تدابیری که در بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک اندیشیده شده بتوانیم ماندگاری کالا قبل از اظهار در گمرک و بعد از اظهار را به حداقل برسانیم البته به نظر بنده نیاز است که تصمیمات ویژهتری در این زمینه اتخاذ شود. در این باره ما هم توسط وزارت اقتصاد پیشنهاد جدیدی را به دولت خواهیم داد تا بتوانیم ماندگاری کالا را به حداقل برسانیم.
میراشرفی افزود: در حال حاضر حدود چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم و به همین میزان کالاهای غیراساسی شامل مواد اولیه، ماشینآلات و کالاهای واسطهای تولید در بنادر است که نیازمند تدابیر ویژهتر بینبخشی در این باره هستیم تا این میزان را به حداقل برسانیم. البته عامل اصلی توقف این کالاها در زمان ترخیص مربوط به تامین و انتقال ارز و اخذ اسناد مالکیتی است و امتناع از ترخیص به نسبت میزان کالایی که وجود دارد پررنگ نیست.
کاهش ۲۰ درصدی تجارت بینالمللی
رییس کل گمرک ایران درباره کاهش حجم تجارت در دنیا به علت موضوع کرونا گفت: پیشبینی این است که ۲۰ درصد از حجم تجارت دنیا در ایام کرونا کاهش یابد که این کاهش شامل حال کشور ما و منطقه ما متشکل از خاورمیانه و شمال آفریقا نیز میشود.
میراشرفی با اشاره به اینکه با وجود مشکل کرونا، ما در سال جهش تولید سیاستها و رویههای تسهیلکننده صادرات را در اولویت داریم افزود: از جمله این تصمیمات تسهیلکننده صادرات میتوانیم به موضوعی اشاره کنیم که چند سال میان چندین دستگاه تشکیل شده بود. اینکه آیا طبق ماده ۵۱ قانون امور گمرکی میتوانیم ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات را برای کالاهای ورود موقت که بعد از پردازش، دوباره صادر میشود بپذیریم یا خیر که خوشبختانه با یک تعامل بینبخشی میان گمرک، امور ذیحسابی خزانهداری کل کشور و بانک مرکزی مقرر شد این ضمانتنامهها را بپذیریم.
وی توضیح داد: این تصمیم، هزینههای مربوط به ضمانتنامههای تودیع شده در گمرک را کاهش میدهد و با توجه به اینکه صندوق ضمانت صادرات یک خاصیت حمایت صادراتی دارد این تصمیم میتواند کمک خوبی به صادرکنندگان باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد