8 - 09 - 2020
۲ راهبرد متناقض در یک وزارتخانه
گروه حملونقل- مدیرعامل راهآهن به تازگی از ستاد مقابله با کرونا درخواست کرده سقف ظرفیت مسافرگیری در قطارها را حذف کند. این در حالی است که وزیر راهوشهرسازی گفته رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در قطارها و اتوبوسهای برونشهری همچنان الزامی است و با شرکتهای متخلف برخورد جدی خواهد شد. محمد اسلامی روز گذشته گفت: براساس مطالعات سازمانهای بینالمللی هوانوردی و بهداشتی، هوای داخل کابین هواپیما هر سه دقیقه یک بار تصفیه و تعویض میشود و بر همین اساس ستاد ملی مقابله با کرونا به لغو لزوم فاصلهگذاری اجتماعی در هواپیماها رای داد که این موضوع به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد. اما تهویه هوا در سایر شقوق حملونقل اعم از ریلی و جادهای با هواپیما متفاوت است و به همین دلیل همه شرکتهای حملونقلی مکلف به رعایت الزامات و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش حملونقل و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی هستند.
با وجود این اظهارات اسلامی معاون او به بهانه جبران خسارات ناشی از کاهش تقاضا در دوران کرونا خواستار حذف سقف مسافرگیری در قطارها شده است. به گفته وی، شرکتهای مسافربری ریلی که در این دوران متحمل زیان شدند میتوانند با مسافرگیری حداکثری این زیان را جبران کنند. در همین حال متخصصان پزشکی و ستاد مقابله با کرونا تاکید میکنند که خطر ابتلا به کرونا هنوز از بین نرفته و همزمان احتمال شیوع موج سوم این بیماری هم وجود دارد. مدیرعامل راهآن اما گفته شرکتهای حملونقل ریلی در فشار مضاعفی قرار دارند و پول استرداد بلیتها را نمیتوانند پرداخت کنند!
مدیرعامل شرکت راهآهن در گفتوگو با مهر گفته است: در پی حذف سقف ظرفیت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پرواز برای شرکتهای هواپیمایی، شرکتهای ریلی نیز درخواست کردهاند سقف ۵۰ درصدی پذیرش مسافر ریلی حذف شود. این در حالی است که وزیر راهوشهرسازی میگوید شرایط تهویه هوا در هواپیماها با قطارها متفاوت است.
سعید رسولی درباره تاثیر شیوع کرونا بر حملونقل ریلی اظهار داشت: شیوع این ویروس در آستانه سفرهای نوروزی در کشور اتفاق افتاد. این در حالی است که ظرفیت همه شرکتها در ایام پیک سفرهای نوروزی کاملا پر میشود و درآمد پایانی سال کمک میکند به شرکتهایی که در طول سال به سبب کمبود مسافر با ضرر گاهی اوقات حتی سیر میکنند.
وی افزود: در همان زمان شرکتها مکلف شدند همه بلیتهای فروخته شده ایام نوروز را مسترد کنند آن هم در انتهای سال که شرکتهای حملونقلی به لحاظ اقتصادی در یک فشار خاصی قرار دارند. استرداد پول بلیتهای فروخته شده، فشار مضاعفی به این مجموعهها وارد کرد.
رسولی بیان کرد: با این حال شرکتهای حملونقل ریلی موفق شدند تمامی بلیتهای فروختهشده را به طور کامل به مسافران برگردانند، حتی مبلغ ۱۰ درصدی هم که طبق معمول بابت هزینه خسارت استرداد بلیت از مسافران کم میشد را در روزهای پایانی سال گذشته به مسافران برگرداندند.
به گفته مدیرعامل شرکت راهآهن، در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان شب عید صرف استرداد وجوه بلیت شد که شرکتهای ریلی به مسافران بازپس دادند.
رسولی با تاکید بر اینکه شرکتهای حملونقلی بلافاصله باید عملیات ضدعفونی را با کیفیت انجام میدادند، گفت: شرکتهای ریلی با احساس مسوولیت و تعهد از بهترین مواد و لوازم ضدعفونیکننده برای ضدعفونی واگنها، ایستگاهها و… استفاده کردند. البته این اتفاق، پس از آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا، مجوز آغاز سفرهای ریلی را صادر کرد، رخ داد.
معاون وزیر راهوشهرسازی بیان کرد: شرکت راهآهن هم همانند دیگر دستگاهها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست بنابراین در این ستاد، دستور عدم سیر قطارها هیچوقت به طور صریح صادر نشد بلکه شرکتها بیشتر تابع تقاضا بودند.
رسولی ادامه داد: مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی سفر نمیکردند بنابراین تعداد سفرها کم شده بود پس تعداد قطارهای در حال حرکت ما در این ایام، به کمترین تعداد در تاریخ راهآهن رسید اما شرکتها کار ضدعفونی را انجام میدادند که این هم یک هزینه دیگری بر شرکتهای حملونقل ریلی تحمیل کرد فارغ از آنکه مسافر وارد قطار میشد یا نه، ضدعفونیها به طور کامل انجام میشد.
وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن پیک اول شیوع کرونا، سفرهای ریلی در کشور کم و بیش شروع شد منتها نسبت به مدت مشابه در سال قبل بسیار کم بود.
رسولی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال قطارها ۴۲ درصد است، اظهار داشت: برای مثال در روز تاسوعا ۸۳ قطار مسافری در کل شبکه در حال سیر داشتیم. این در حالی است که طبق معمول روزانه بیش از ۱۲۰ قطار همیشه در حال سیر در شبکه بوده است.
وی اذعان کرد: این ۸۳ قطار هم با ضریب اشغال پایین و تعداد کم مسافر در شبکه در حال تردد بودند.
معاون وزیر راهوشهرسازی درباره علت کم شدن مسافران بخش حملونقل ریلی تاکید کرد: کمبود مسافران قطار دو دلیل دارد؛ اول عدم تقاضای سفر و دوم رعایت پروتکلهای بهداشتی. شرکتهای حملونقل ریلی همواره مقید به رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی بودند.رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات کرونایی، پاسخگوی زیانهای سنگین وارده به شرکتهای ریلی است یا خیر، گفت: درخواست ما از ستاد ملی مقابله با کرونا این است که همان تصمیمی که برای شرکتهای هواپیمایی گرفته و اعلام شد که ایرلاینها میتوانند به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی در پروازها، از کل ظرفیت هواپیما استفاده کنند، ما هم در بخش ریلی این درخواست را داریم که با توجه به اینکه پروتکلهای بهداشتی در قطارها به طور کامل رعایت میشود، شرکتهای ریلی بتوانند همه ظرفیت صندلی قطارها را به فروش برسانند. این در حالی است که شرکتهای ریلی تنها با ۵۰ درصد ظرفیت قطارها در حال حاضر در شبکه سیر میکنند.
وی نحوه حمایت از شرکتهای ریلی در برابر آسیبهای اقتصادی شیوع کرونا را اعطای تسهیلات دانست و گفت: بنابراین باید شرایطی فراهم شود که شرکتهای ریلی بتوانند این تسهیلات را بازپرداخت کنند چون درآمد این شرکتها از محل فروش بلیت است و باید از این محل، اقساط تسهیلات را بازپرداخت کنند.
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره فروش بلیت همه صندلیهای قطارها با توجه به لغو مصوبه قبلی ستاد مقابله با کرونا در خصوص شرکتهای هواپیمایی و فروش تا سقف ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما و تقاضای بخش مسافری ریلی برای لغو مصوبه این ستاد در زمینه فروش ۵۰ درصد ظرفیت قطارها گفت: توجیه ایرلاینها در این خصوص، این بود که هواپیما تهویه مرکزی و گردش هوا دارد. این در حالی است که کوپههای قطارها هم پنجره دارد و فضای سالن و کوپهها هم بزرگتر است ولی موضوع سقف ۵۰ درصد ظرفیت قطار را رعایت کردهایم که تاکنون زیان زیادی به شرکتهای ریلی وارد کرده است.
وی با اشاره به بازرسیهایی که شخصا از رعایت پروتکلهای بهداشتی در قطارها داشته، در خصوص امکان فروش بیشتر بلیت قطار در ایام بازگشایی دانشگاهها و افزایش سفرهای ریلی به خصوص با قطارهای حومهای افزود: باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی میافتد. ما با ستاد ملی مقابله با کرونا مکاتبه کردهایم اما با تغییر پروتکل موافقت نکرده است. شرکتهای ریلی تقاضا دارند این مصوبه ۵۰ درصدی لغو شود. اگر ستاد مجوز دهد، این اتفاق رخ خواهد داد.
رسولی درباره تسهیلات کرونایی شرکتهای ریلی گفت: شرکتها فعلا در کش و قوس بوروکراسی اداری بانکها در خصوص ضمانتگذاری هستند. من شخصا با مدیران عامل بانکها دیدار داشتهام و از آنها خواستهام پرداخت تسهیلات تسریع شود. بانکها با توجه به اینکه مسوول باز پس دادن منابع صندوق توسعه ملی هستند، مجبورند از شرکتهای ریلی ضمانتهای سنگینی بابت باز پس دادن تسهیلات کرونایی دریافت کنند.
به گفته معاون وزیر راه، برخی از بانکهای عامل، املاک شرکتهای ریلی را به عنوان ضمانت میپذیرند اما برخی دیگر از بانکها حاضر نیستند مالکیت واگن را به عنوان وثیقه و ضمانت بازپرداخت تسهیلات قبول کنند. استدلال آنها این است که ما از سوی بانک مرکزی برخی ضوابط را باید رعایت کنیم و پذیرش واگن قطار به عنوان وثیقه وام، در قوانین بانکی وجود ندارد.وی درباره علت بالا بودن تاخیر قطارهای مسافری در مقصد گفت: تاخیر از مبدا تقریبا به حداقل ممکن رسیده است اما در مقصد به خصوص در ایستگاه راهآهن تهران که با حجم بالای قطارهای حومهای در ساعات ابتدایی صبح مواجه بودیم با تاخیراتی مواجه میشدیم که یکی از دلایل آن، ترافیک شبکه در ساعت صبحگاهی در ایستگاه راهآهن تهران بود. همچنین بخشی از مسیر نیز به دلیل تعمیرات مسدود بود که این خرابی به طور کامل رفع شد و کاهش سرعت مسیر را از بین برد. بیش از ۱۰ روز است که روزانه قطارهای حومهای را چک میکنیم تا تاخیر در مقصد را حذف کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد