16 - 12 - 2024
«گلادیاتور۲»؛ قربانی یک تصمیم عجیب سینمایی
فیلم جدید ریدلی اسکات قرار است از ۲۴ دسامبر و تنها یک ماه پس از اکران در سینماها، به خانهها برود. دنباله «گلادیاتور» جدیدترین فیلم ریدلی اسکات که انتظار زیادی برای نمایشش وجود داشت از ۲۴ دسامبر و تنها یک ماه پس از اکران در سینماها، به صورت ویاودی در دسترس خواهد بود.
این تصمیم کمپانی تولید، بحثهایی را درباره آینده سینما به راه انداخته است. فاصله بین اکران سینمایی تا تماشای دیجیتال فیلم در منزل به صورت جدی در حال کوتاهتر شدن است و درباره «گلادیاتور۲» ریدلی اسکات که قرار شده از ۲۴ دسامبر راهی منزلها شود، این فاصله به فقط چهارهفته پس از اکران در پرده بزرگ سینماها کاهش یافته و قرار است فیلم در پلتفرمهای VOD عرضه شود.
این چرخش سریع نشاندهنده چشمانداز توزیع فیلم است که در حال تغییر جدی است و نشان میدهد استودیوها به فروش دیجیتال برای به حداکثر رساندن سود، نظر دارند. «گلادیاتور۲» که دنباله فیلم برنده اسکار ۲۰۰۰ است، با بازی پل مسکال در نقش لوسیوس، برادرزاده بزرگ کومودوس (با بازی خواکین فینیکس در فیلم اصلی) هنوز امکان فروش در سینماها را دارد اما انتشار سریع دیجیتالی آن نشاندهنده استراتژی استودیو برای دوبرابر کردن مخاطبان استریم در تعطیلات است. این حرکت با روند رو به رشد صنعت سینما مطابقت دارد. فیلمهایی مانند «باربی» و «اوپنهایمر» که اوایل امسال راهی سینماها شدند از اکرانهای طولانیتری برخوردار بودند اما استودیوها بهطور فزایندهای امکان انحصاری کوتاهتری را برای استفاده از بازار پرسود برای تماشای خانگی انتخاب میکنند.
در حالی که این مدل امتیاز مالی خود را دارد، سوالهایی را درباره طول عمر و انحصار تجربه تماشا در سینما ایجاد میکند. استدلال منتقدان این است که این روند جادوی سینما در تماشای جمعی را تضعیف میکند.
صحنههای وسیع «گلادیاتور۲» شامل دکورهای گسترده، نبردهای شدید و موسیقی تکاندهنده هانس زیمر تنها برای عظمت سالن سینما طراحی شده و با این حال، برای بسیاری از تماشاگران، راحتی تماشا در خانه در طول فصل تعطیلات ممکن است از جذابیت سینما بیشتر باشد.
«گلادیاتور۲» که توسط پارامونت پیکچرز تولید شده با هدف ترکیب نوستالژی با داستانسرایی تازه از بازیگران مهمی چون دنزل واشینگتن و بری کیوگان بهره گرفته و انتظار از آن بالاست، اما روشن نیست استراتژی رفتن به سمت VOD با این سرعت چه تاثیری بر آن خواهد داشت. در هر حال این یک شمشیر دولبه برای علاقهمندان به سینما و تماشاگران معمولی است. این فیلم ۱۴۸ دقیقهای که با بودجه ۳۱۰میلیون دلاری ساخته شده تاکنون ۳۸۰میلیون دلار در گیشه فروخته است. تا ۱۴ دسامبر (دیروز) این فیلم در آمریکا ۱۴۰ میلیوندلار و در دیگر کشورها ۲۴۰میلیون دلار فروخته است. فروش این فیلم در سهروز نخست افتتاحیهاش در کانادا و آمریکا از نمایش در ۳۵۰۰ سالن سینما ۶۰میلیون دلار بود.
نمایش این فیلم در سینماهای بریتانیا از ۱۵ نوامبر شروع شد و آمریکا و کانادا از ۲۲ نوامبر فیلم را راهی سینماها کردند اما در استرالیا، ایتالیا و نیوزیلند فیلم از ۱۴ نوامبر اکران خود را شروع کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد