30 - 12 - 2020
گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی محصولات شوینده از آبان
رییس هیاتمدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی طی بیانیهای در زمینه قیمت محصولات تولیدات داخلی اعلامکرد: افزایش قیمتهای ۲۰ تا ۲۵ درصدی در خردادماه و ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آبانماه این محصولات به تایید رسید.
بختیار علمبیگی در بیانیهای افزوده است: در حالی که ماههای پایانی سال ۹۸ و ابتدایی سال ۱۳۹۹ بسیاری از اقلام مصرفی کشور با افزایش قیمت به میزان مختلف روبهرو شدند اما با توجه به مشکلات مردم به ویژه در مبارزه با بیماری کرونا، با وجود افزایش در قیمت ارز و مواد اولیه تامینی از سوی پتروشیمیها و… این صنف هیچگونه افزایش قیمتی بر محصولات خود اعمال نکرد.
وی در این بیانیه آورده است: امسال به دلایل بسیار زیادی قیمتهای این محصولات نیز افزایش یافته اما قیمتگذاری محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی تکلیفی نبوده بلکه توسط واحد تولیدی در چارچوب ضوابط قیمتگذاری سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تعیین و در سامانه ۱۲۴ ثبت میشود.
علمبیگی در این بیانیه خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قابل توجه هزینههای تولید، این انجمن درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارائه کرد و پس از کارشناسیهای جامع به عمل آمده توسط آن سازمان، افزایش قیمتهای ۲۰ الی ۲۵ درصدی در خردادماه و ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آبانماه به تایید رسید.
وی ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی گفت: تخصیص نیافتن ارز به صنعت شوینده به مدت چهار ماه موجب شد، بسیاری از تولیدکنندگان برای جلوگیری از توقف خطوط تولید و کمبود ایجاد نشدن در سطح مصرف، اقدام به خرید مواد اولیه با ارز آزاد یا ترخیص مواد اولیه موجود در گمرک به وسیله «برات بدون تعهد» کنند که در نتیجه، مواد اولیه به شکل چشمگیر افزایش قیمت یافتند.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: افزایش نرخ رسمی یورو در سامانه نیما در شش ماه گذشته به دو برابر و تغییرگروهبندی مواد اولیه مورد نیاز صنعت شوینده از گروه ۱-۲ به گروهای ۲-۲ و ۳-۲ (که به معنی محروم شدن این صنعت از ارز نیمایی ارزانقیمت پتروشیمی است)، ازجمله این دلایل به حساب میآید.
وی در بیانیه توضیح داد: ماههای گذشته تحریمهای ظالمانه سبب شده بانک مرکزی از سیاست ارزی مشخصی پیروی نکند و این امر باعث سردرگمی تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه شده و زمان سفارش و تامین مواد اولیه وارداتی را تا هشت ماه طولانی کرده است.
علمبیگی افزوده است: ریسک انتقال پول در بسیاری موارد به دلیل تحریمها موجب برگشت یا سوخت پول شده و در نتیجه پس از ماهها سفارش خرید ملغی شده است.
وی در این بیانیه، به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بورسی اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت LAB که جزو محصولات زیرمجموعه پتروشیمی است و از مکانیسم ۹۵ درصد قیمت جهانی در ارز نیما تبعیت میکند، در ۹ ماهه امسال رشد ۸۵ درصدی داشته است.
رییس هیاتمدیره انجمن صنایع شوینده اضافه کرد: مواد اولیه پلیمری مانند پلیاتیلن (PE)، پلیاتیلن ترفتالات (PET) و پلیپروپیلن (PP) که براساس سیاست وزارت نفت و مدیریت صنایع پاییندستی پتروشیمی براساس ۹۵ درصد قیمت جهانی و با نرخ ارز نیمایی پتروشیمی محاسبه میشود، بهصورت هفتگی در بورس کالا اعلام شده و همواره افزایشی است.
وی گفت: علاوه بر آن، افزایش قیمت هفتگی، کاهش عرضه و در نتیجه رقابت بین خریداران را هم باید به این مشکل اضافه کرد و در نتیجه قیمت تمامشده ادوات بستهبندی بهشدت افزایش مییابد.
علمبیگی، انحصاری بودن تولید الکل چرب اتوکسیله در مجتمع پتروشیمی شازند را یادآور شد و تولید و تامین ناکافی این محصول توسط آن پتروشیمی را سبب عدم توازن این ماده برای تولید محصولات شوینده و بهداشتی عنوان کرد.
وی همچنین به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی غیربورسی و آثار تورم عمومی پرداخت و توضیح داد: افزایش عمومی قیمت مواد اولیه تولید داخل ناشی از تورم و آثار سوء تحریمهای ظالمانه به گونهای است که حتی در مورد سایر ترکیبات معدنی این افزایش بیش از ۲۰ درصد است.
این مقام صنفی میافزاید: بهعنوان مثال قیمت هر مترمربع کارتن پودر شوینده کرافت از خردادماه تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد افزایش داشته است.
وی در عین حال یادآور شد: با توجه به موجودی کالاها در شبکه توزیع و عرضه، آخرین افزایش قیمت محصولات شوینده و بهدشتی در بعضی موارد با تاخیر یک تا دو ماهه در بازار محقق و این موضوع گاهی اوقات با افزایش دوباره قیمت محصولات اشتباه گرفته میشود.
به گزارش ایرنا، «عباس قبادی» رییس ستاد تنظیم بازار روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار افزوده بود: تولیدکنندگان مواد شوینده اجازه هیچگونه افزایش قیمتی نخواهند داشت و در صورت مشاهده افزایش قیمت برخوردهای قانونی و تعزیراتی لازم انجام خواهد شد. گفتنی است، از ابتدای امسال تا پایان آبانماه تولید پودر شوینده با رشد ۹/۱ درصدی به ۴۲۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید. مصرف سالیانه لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده در کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. ظرفیت تولیدکنندگان داخلی نیز چندین برابر مصرف است، با این حال بیش از ۲ میلیارد دلار (حدود هفت هزار میلیارد تومان) لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور قاچاق میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد